هنر سوزن دوزی از مهارت تا اشتغال

به گزارش مجله انجمن دعوت، شعبانی، فعال سوزن دوزی، درباره استفاده از هنر سوزن دوزی در روستا های ایران گفت: از هنر سوزن دوزی برای ساخت زیور آلات و محصولات تزئینی حتی روی لباس، کیف و کفش استفاده کردیم. تمام درآمدزایی مان به وسیله همین هنر بود. پس از گسترش تولیداتمان برای معرفی محصولاتمان در نمایشگاه های صنایع دستی که در کشورمان برگزار می گردد، شرکت کردیم و با علاقه مندی مردم به این هنر روبرو شدیم. پس از آن در نمایشگاه های معتبر صنایع دستی در کشور های دیگر از جمله ایتالیا و آلمان شرکت کردیم.

هنر سوزن دوزی از مهارت تا اشتغال

وی اضافه کرد: در نمایشگاه های معتبر خارجی توانستیم با گالری های خارج از ایران به خوبی ارتباط برقرار کنیم. از زیورآلات صنایع دستی به خصوص در ایتالیا که مهد هنر است استقبال کردند. علاوه بر آن از هنر سوزن دوزی روی لباس های سنتی مان استقبال شد. نقوش سوزن دوزی از اِلمان های هر منطقه گرفته شده است. برای مثال المان های سوزن دوزی ترکمن های ایران از محیط اطراف این منطقه گرفته شده است. طرح های هندسی در سوزن دوزی بلوچ ها دیده می گردد. سوزن دوز این شکل ها را در محیط اطرافش می بیند به نقوش تبدیل می نماید و تمام طرح هایشان ذهنی است.

این فعال سوزن دوزی ادامه داد: بحث ارائه و فروش چالشی است که در هنرمان وجود دارد. سوزن دوزی روی زیورآلات کار جدیدی است و در آن از نقوش فراوانی استفاده می کنیم. شناساندن آن به مردم سختی هایی دارد. راه اندازی نمایشگاه های صنایع دستی تنها راه ارائه این محصولات در ایران و خارج از ایران است. در طرح های سوزن دوزی روی زیور آلات از نقوش ایرانی از جمله نقوش فرش ایرانی استفاده کردیم. در واقع این کار را می توان از صورت نوآورانه و مدرن شده هنر های سنتی ایرانی دانست؛ چراکه کار ما هم سنتی هم مدرن است و با استقبال خوب مردم در ایران و خارج از کشور روبه رو شد.

شعبانی بیان نمود: پارچه های ایرانی با استفاده از نخ های وارداتی در هنر سوزن دوزی روی زیورآلات انجام می گردد. اصل هنر کاملا ایرانی است. باتوجه به هزینه پایین فراوری آن سودآوری خوبی دارد. حدود 25 خانم به طور ثابت در تهران و شهریار و 30 خانم در زاهدان، زابل و ایرانشهر با من همکاری کردند. گل دوزی، سوزن دوزی نقوش فرش ایرانی و سوزن دوزی بلوچی از جمله مواردی است که در آن زمینه فعالیت می کنیم. برای اولین بار از نقوش فرش ایرانی روی زیورآلات استفاده کردیم و آن را به ثبت رساندیم.

باشگاه مجله انجمن دعوت

منبع: گردشبان
انتشار: 24 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 24 اردیبهشت 1400 گردآورنده: davataz.ir شناسه مطلب: 422

به "هنر سوزن دوزی از مهارت تا اشتغال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هنر سوزن دوزی از مهارت تا اشتغال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید