گروسی: بازگشت به برجام نیازمند توافقی جدید است

به گزارش مجله انجمن دعوت، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی بار دیگر مدعی شد که بازگشت برجام به جهت اصلی خود، نیازمند حصول توافقی جدید است چرا که شرایط نسبت به گذشته تغییر زیادی داشته است.

گروسی: بازگشت به برجام نیازمند توافقی جدید است

به گزارش ایرنا، رافائل گروسی در گفت وگو با یورونیوز ادعا کرد: اینطور نیست که بگویید یک شبه به توافق سال 2015 برمی گردیم. از آن موقع تا به امروز اتفاق های بسیاری روی داده است.

وی با اشاره به تدابیر جبرانی ایران در پاسخ به تعلل طرف های باقی مانده در این توافق بیان داشت: ما دیدیم که ایران موادی ساخته، محصولاتی از این مواد (اورانیوم غنی شده) فراوری شده است. اگر این مواد فروخته گردد، اگر همین مواد از ایران خارج گردد، چه کسی آن را کنترل خواهد نمود؟ اصولا این وظیفه ما است.

مدیر کل آژانس عنوان نمود: پژوهش ها و فعالیت ها [طبق برجام] ممنوع بود و ایران این ممنوعیت را نقض کرد. باید ببینیم با این شرایط چه کار باید کرد و ما چطور می توانیم آن را کنترل کنیم.

گروسی گفت: فکر می کنم دستیابی ایران به سلاح اتمی، یک شکست عظیم خواهد بود. شرایط تاسف باری را رقم خواهد زد و منطقه پرتنش [خاورمیانه] را ناپایدارتر خواهد نمود. امیدوارم هرگز به این مرحله نرسیم و آژانس نقش خود را در این مورد، ایفا خواهد نمود.

ایران 2 سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش شروع کرد.

بر این اساس، ایران با صدور بیانیه ای در 15 دی ماه 1398، آخرین گام کاهش تعهدات برجامی خود را بیان کرد که طبق آن، تهران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده و تحقیق و توسعه) نخواهد داشت و از این پس، برنامه هسته ای ایران فقط بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت و همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز طبق روال ادامه می یابد.

در همین پیوند، مجلس شورای اسلامی 11 آذرماه گذشته با تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت دولت را مکلف کرد که در صورت ادامه تحریم های آمریکا، همکاری با آژانس را محدود نموده و گام های بیشتری را در مورد کاهش تعهداتش ذیل برجام بردارد.

ایران پنجم اسفند ماه گذشته اجرای اقدامات داوطلبانه تحت برجام و پروتکل الحاقی را وفق قانون یادشده متوقف کرد.

جمهوری اسلامی ایران همیشه اعلام نموده است در صورت اجرای تعهدات برجامی از سوی دیگر طرف های این توافق بین المللی، به گونه ای که از منافع خود تحت برجام بهره مند گردد، گام های برداشته شده در جهت کاهش تعهدات برجامی از سوی تهران به سرعت برگشت پذیر خواهد بود.

منبع: فرارو
انتشار: 15 فروردین 1400 بروزرسانی: 15 فروردین 1400 گردآورنده: davataz.ir شناسه مطلب: 346

به "گروسی: بازگشت به برجام نیازمند توافقی جدید است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گروسی: بازگشت به برجام نیازمند توافقی جدید است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید