آشنایی با منطقه غربالبیز مهریز ، یزد Yazd

به گزارش مجله انجمن دعوت، منطقه غربالبیز مهریز

در این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران شما را با منطقه غربالبیز مهریز یزد آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

آشنایی با منطقه غربالبیز مهریز ، یزد Yazd

منطقه تاریخی غربالبیز در مهریز یزد را می توان یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری این استان و مقصد خوبی برای تکمیل ایرانگردی دانست. بنای باستانی غربالبیز در زمینی به وسعت حدود 2200 متر مربع ساخته شده و برای نفوذ ناپذیری آن، دور تا دورش خندقی کنده شده است. بخش اصلی ساختمان در ضلع جنوبی آن واقع شده و شامل دو ایوان ، دو دالان و یک پستو در پشت آن است . براساس مطالعات اجرا شده، این بنا، یک بنای مذهبی متعلق به دوران هخامنشی است .

غربالبیز در زمینی به شکل ذوزنقه ای شکل ساخته شده و عمده مصالح به کار رفته در آن خشت خام است البته در قسمت هایی از آن از سنگ نیز برای استحکام بیشتر بنا استفاده شده است. غربالبیز از نخستین مجتمع های زیستی انسان در منطقه است.

طبق شواهد باستان شناسی، بنای باستانی غربالبیز قدیمی ترین اثر باستانی استان یزد و تنها بقایای باستانی شناخته شده مربوط به دوره اشکانی در مرکز ایران می باشد. در این سازه، قدیمی ترین نمونه های سه عنصر مهم از معماری ایرانی برای اولین بار مشاهده شده است که عبارتند از خندق و درگاهی و نقشه مدور.

غربالبیز تفرجگاه طبیعی و تاریخی در یزد است. در کنار غربالبیز یک چشمه هم وجود دارد. این چشمه از منظره ها کوهستانی مجذوب کننده مهریز است که در دامنه کوهی به همین نام قرار گرفته است. این چشمه به صورت یک فرورفتگی طبیعی است و هر ساله در اوایل بهار آبی گوارا و زلال از کوه های منطقه جاری می گردد و در این فرو رفتگی می ریزد و به دریاچه ای طبیعی تبدیل می گردد.

این منطقه در حقیقت ییلاق یزد و مهریز است. این چشمه به علت چشم اندازهای منحصر به فرد، هوای مناسب، امکان اسکان، دسترسی به شهر و امکانات رفاهی و … مکان بسیار مناسبی برای گذراندن روزهای تعطیل نوروز است. ضمن اینکه از کنار این چشمه باستانی تا دیگر بناهای تاریخی و جاذبه های طبیعی و گردشگری شهرستان مهریز و بعضی دیگر از شهرستانهای استان یزد فاصله ای نیست و به راحتی قابل دسترسی است.

این چشمه در لیست آثار ملی ثبت شده است.بعضی علت نامگذاری چشمه غربالبیز را چگونگی جوشش آب از حفره ها و لابلای سنگ ها می دانند و گروهی دیگر، بافت مشبک و اسفنج گونه سطح زیرین دریاچه را شبیه غربال دانسته اند. در هر دو صورت، جریان آب این چشمه همانند عبور از منافذ یک غربال است.

منبع: تاپ تراول
انتشار: 21 مهر 1403 بروزرسانی: 21 مهر 1403 گردآورنده: davataz.ir شناسه مطلب: 1151

به "آشنایی با منطقه غربالبیز مهریز ، یزد Yazd" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با منطقه غربالبیز مهریز ، یزد Yazd"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید