معرفی 7 اپلیکیشن اندروید برای پاک سازی گوشی

به گزارش مجله انجمن دعوت، اگر شما هم همواره با کمبود فضا و کاهش سرعت در گوشی اندرویدی خود روبرو می شوید، اصلا این مطلب را از دست ندهید چون قصد داریم در آن 7 اپلیکیشن برتر اندروید برای پاک سازی گوشی را معرفی کنیم.

معرفی 7 اپلیکیشن اندروید برای پاک سازی گوشی

بسیاری از کاربران، خصوصا کسانی که گوشی اندرویدی قدیمی دارند، یعنی گوشی هایی که با حافظه داخلی محدود مثل 16 یا حتی 8 گیگابایت راهی بازار می شدند، با مشکل کمبود فضای ذخیره سازی روبرو هستند. این مشکل هم کاملا طبیعی است و اگر وجود نداشته باشد باید تعجب کرد. اما متأسفانه یک مشکل آزاردهنده است که نه می گذارد فایلی را ذخیره کنید و نه از پیغام دادن به شما و اطلاع این موضوع که حافظه شما پر است دست بر می دارد. گوشی هم با پر شدن حافظه داخلی دائما هنگ می نماید و کند می شود.

بنابراین به نظر می رسد کاربران بهتر است هرچه زودتر اقداماتی را برای برطرف این مشکل انجام دهند. البته بعضی از کاربران به اشتباه تصور می نمایند حتما باید به این مرحله برسند تا دست به کار شوند اما پیشنهاد می شود این کار را انجام ندهید. اگرچه اندروید یک سیستم عامل هوشمند است که خودش می داند چه زمانی باید یک سری از پاک سازی ها را انجام دهد اما با این حال بهتر است با استفاده از یک یا چند اپلیکیشن شخص ثالث خوب، گهگاهی خودتان فرایند پاک سازی گوشی اندرویدی را انجام دهید.

کاری که احتیاج دارید انجام دهید، انتخاب یک اپلیکیشن پاک سازی گوشی خوب برای اندروید است که بتواند به کاری که گفته به برترین شکل ممکن عمل کند. در برترین حالت، یک اپلیکیشن پاک سازی بد، نه تنها پاک سازی خاصی روی گوشی انجام نمی دهد بلکه حافظه را هم پر می نماید. در بدترین حالت هم ممکن است خودش یک عامل ویروس یا بدافزار باشد و شما را با نمایش تبلیغات فراوان به ستوه در بیاورد. در آن بین هم برای سرگرم کردن کاربر، یک سری پاک سازی هایی انجام می دهد که اصلا هم کارآمد نیستند.

بنابراین به نظر می رسد یافتن یک اپلیکیشن پاک سازی خوب برای یک گوشی اندرویدی قدیمی، از نان شب هم واجب تر است. پس در ادامه همراه ما باشید تا 7 نمونه از برترین اپلیکیشن ها را برای این منظور به شما معرفی کنیم. این 7 اپلیکیشن عبارت اند از:

  1. Files by Google
  2. Droid Optimizer
  3. CCleaner
  4. All-in-One Toolbox
  5. SD Maid
  6. Norton Clean
  7. 1Tap Cleaner

1. Files by Google

Files by Google نه فقط یک پاک نماینده قدرتمند، بلکه یک فایل منجر (مدیریت فایل) فوق العاده حرفه ای و هوشمند است که به وسیله گوگل طراحی شده و برای گوشی های اندرویدی هم در دسترس واقع شده است. در واقع می توان گفت Files by Google یک اپ پیشنهادی برای تمام گوشی های اندرویدی است که به یک مدیریت فایل قدرتمند احتیاج دارند، نه فقط کسانی که می خواهند گوشی را پاک سازی نمایند چون سیستم دسته بندی و نظم آن واقعا عالی است.

بعد از اینکه اپ Files by Google را دانلود و نصب کردید و وارد آن شدید، می بینید که تمام اطلاعات شما را در 6 بخش مختلف دسته بندی نموده است. این 6 بخش شامل دانلود ها، تصاویر، ویدیو، صدا، اسناد و غیره و در نهایت اپلیکیشن ها می شود. در بالاترین بخش برنامه هم دسته ای تحت عنوان اخیر دیده می شود که تصاویر یا فایل هایی را که به تازگی مشاهده نموده اید را به نمایش می گذارد.

در سه بخش پایینی برنامه هم گزینه هایی تحت عنوان Clean به معنای پاک سازی، Share به معنای اشتراک گذاری و Browse به معنای گشت و گذار را مشاهده می کنید که با کلیک روی گزینه اول یعنی Clean، به صفحه مربوط به حذف فایل ها راهنمایی می شوید. در این بخش می توانید مطابق نظر خود، آنچه را که باید پاک شود، از روی گوشی خود پاک کنید.

نکته جالب در رابطه با این اپلیکشن اینجاست که حتی چیزهایی که باید پاک شوند هم در دسته بندی قرار دارند. مثلا پاک کردن محتوای صوتی ضبط شده به وسیله کاربر، پاک کردن محتوای دانلود شده از واتساپ، پاک کردن محتوای دانلود شده، پاک کردن محتوای پرحجم و… که کاربر مطابق سلیقه خود می تواند آن ها را پاک کند.

این اپلیکیشن به صورت کاملا اتوماتیک، اپلیکیشن هایی را که از آن ها استفاده نمی کنید شناسایی نموده و پیشنهاد می دهد برای افزایش سرعت گوشی، حذفشان کنید و یا اینکه تصاویر و فایل های تکراری را تشخیص داده و به شما اجازه می دهد تنها با یک لمس، حذفشان نموده تا مقدار بسیار زیادی حافظه آزاد شود. از جمله قابلیت های مجذوب کننده این اپلیکیشن پاک سازی اندرویدی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • شناسایی عالی و هوشمند اپلیکیشن هایی که به ندرت از آن ها استفاده می کنید
  • یاری به شناسایی هرزنامه ها، تصاویر و فایل های تکراری برای حذف و آزادسازی حافظه داخلی
  • نظم فوق العاده بالا در دسته بندی فایل های مختلف
  • امکان اشتراک گذاری آسان فایل ها با سرعت بالا
  • حجم بسیار کم که باعث می شود خود اپلیکیشن فضای خاصی را اشغال نکند
  • محیط کاربری بسیار مجذوب کننده و آسان
  • امتیاز 4.7 از گوگل پلی با بیش از 1 میلیارد دانلود
  • و…

2. Droid Optimizer

Droid Optimizer یک اپلیکیشن بسیار عالی و کارآمد برای پاک سازی گوشی اندرویدی محسوب می شود و در پلی استور بیش از 1 میلیون کاربر آن را دانلود نموده اند. این اپلیکیشن رابط کاربری ساده ای دارد که همین باعث می شود برای کاربران تازه کار هم اصلا مشکل ساز نشود و به راحتی انجام وظیفه کند. این اپلیکیشن از سیستم امتیازبندی استفاده می نماید که با این کار می توانید از شرایط حافظه داخلی، حافظه رم و موارد این چنینی خبردار شوید و بدانید هر یک از آن ها در چه شرایطی قرار دارند.

از جمله قابلیت های مجذوب کننده این اپلیکیشن پاک سازی اندروید این است که به شما اجازه می دهد که برنامه معینی را برای انجام این فرایند معین کنید تا به صورت منظم و اتوماتیک چنین کاری را انجام دهد. با این کار، کش گوشی پاک می شود و اپلیکیشن های پس زمینه متوقف می شوند؛ مهم تر اینکه فایل های غیر ضروری هم به صورت هوشمند تشخیص داده شده و حذف می شوند که این تأثیر زیادی در آزادسازی فضای داخلی دارد. اگر هم می خواهید به راحتی چندین فایل را به صورت همزمان حذف کنید، می توانید از این اپلیکیشن بهره ببرید.

رابط کاربری و قابلیت های این اپلیکیشن شاید زیبا و متنوع نباشد، اما به عنوان یک پاک نماینده، کار خود را به خوبی انجام می دهد و انتظار زیادی هم از آن نداریم. بنابراین اگر برای پاک سازی گوشی در پی یک اپلیکیشن ساده و متمرکز هستید، استفاده از Droid Optimizer را توصیه می کنیم. از جمله قابلیت های خوب این اپلیکیشن می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • افزایش سرعت گوشی های اندرویدی
  • توقف اپ های بدون استفاده در پس زمینه به صورت هوشمند و اتوماتیک
  • امکان حذف سریع و آسان فایل کش اپ ها و پوشه های خالی موجود در حافظه
  • امکان تنظیم نرم افزار برای حذف اتوماتیک فایل های غیرضروری
  • صرفه جویی در مصرف باتری و افزایش بازدهی آن
  • افزایش هوشمند سرعت پردازش اطلاعات
  • خاموش کردن اتوماتیک وای فای هنگام خاموش شدن نمایشگر
  • مدیریت کامل و مشاهده جزئیات مجوز تمام اپ های نصب شده روی گوشی
  • امتیاز 4.2 از گوگل پلی با بیش از 1 میلیون دانلود
  • و…

3. CCleaner

این برنامه که در بین کاربران کامپیوترهای دسکتاپ هم هواداران پروپاقرص زیادی دارد، خوشبختانه در نسخه اندروید هم در دسترس واقع شده است. اگرچه CCleaner در نسخه اندرویدی خود کاملا بی نقص نیست، ولی نسبت به بسیاری دیگر از اپلیکیشن های مشابه، عملکرد بهتری دارد و محبوب تر است. مهم ترین قابلیت این اپلیکیشن، حذف کش اپلیکیشن های مختلف، پاک کردن پوشه های خالی و حذف کردن تاریخچه موارد مختلف است تا بدین ترتیب حافظه داخلی به مراتب بهتر و بیشتر از فایل های غیر ضروری تخلیه شود.

یکی از برترین قابلیت های این اپلیکیشن، App Manager است که به شما اجازه می دهد به راحتی چندین اپلیکیشن را به صورت همزمان حذف کنید. پنل System Info هم شرایط فعلی پردازنده، حافظه رم و دیگر موارد مشابه را به صورت مختصر و مفید نمایش می دهد تا به اطلاعی کامل از منابع سخت افزاری خود برسید.

این اپلیکیشن رایگان است ولی با پرداخت مبلغی خاص می توانید از امکانات بیشتری بهره ببرید. اگرچه از لحاظ امکانات مختلف، CCleaner حرف زیادی برای گفتن ندارد، اما همین قابلیت های محدود هم به خوبی جوابگوی احتیاج بسیاری از کاربران هستند. از جمله قابلیت های این اپلیکیشن می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • حذف فایل ها و پوشه های بدون استفاده برای افزایش سرعت
  • پاک سازی اپلیکشن ها، تاریخچه مرورگرها و محتوای کلیپ برد
  • امکان حذف تاریخچه مربوط به تماس ها و پیغامک ها
  • بهره مندی از یک رابط کاربری بسیار آسان و به دور از پیچیدگی
  • نمایش مقدار استفاده پردازنده و رم
  • نمایش مقدار شارژ باتری با زمان به جامانده
  • امتیاز 4.5 از گوگل پلی با بیش از 100 میلیون دانلود
  • و…

4. All-in-One Toolbox

همانطور که در بالا هم اشاره شد، گاهی اوقات یک سری از اپلیکیشن ها نه فقط وظیفه پاک سازی بلکه وظایف دیگری را هم در کنار آن انجام می دهند. در واقع پاک سازی گوشی تنها بخشی از قضیه محسوب می شود. اگر بخواهید در کنار این کار، از شرایط باتری، دمای پردازنده و دیگر موارد این چنینی خبردار شوید، بهتر است از اپلیکیشن All-in-One Toolbox بهره ببرید. توانایی پاک سازی گوشی در این اپلیکیشن بسیار بالاست به گونه ای که نمی توان ضعف خاصی به آن وارد کرد.

یکی از قابلیت های مجذوب کنندهی که این اپلیکیشن دارد، Boost است که باعث می شود کش اپلیکیشن ها پاک و فعالیت آن ها در پس زمینه متوقف شود. البته اگر بخواهید این قابلیت را برنامه ریزی کنید تا به صورت اتوماتیک تمام کارها را برایتان انجام دهد باید نسخه پولی اپلیکیشن را بخرید.

اگرچه هر گوشی مدرنی این روزها امکان ذخیره انرژی را در خود دارد، اما اپلیکیشن All-in-One Toolbox یک قابلیت battery saver هم دارد که به شما اجازه می دهد به گونه ای فعالیت ها را محدود کنید که در مصرف باتری به شکل محسوسی صرفه جویی شود.

علاوه بر این، باید به قابلیت های حذف دسته جمعی اپلیکیشن ها، ابزارهای پیشرفته برای پاک سازی و آنالیز وای فای هم اشاره کنیم. همانطور که از نام این اپلیکیشن اندروید پیداست، All-in-One Toolbox کوشش می نماید به عنوان یک ابزار همه فن حریف مثمر ثمر واقع شود. از جمله قابلیت های این اپلیکیشن می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • امکان پشتیبان گیری از فایل ها
  • امکان ایجاد کلیدهای میان بر در صفحه هوم
  • نمایش اطلاعات تمام منابع سخت افزاری
  • نمایش اطلاعات سیستم
  • امکان پاک کردن تاریخچه مرورگر، نقشه، تماس ها، پیغام ها و…
  • پاک کردن کش
  • امکان انتقال فایل گوشی به کارت حافظه
  • امکان مدیریت فایل به صورت حرفه ای
  • امکان نصب و حذف جمعی اپلیکیشن ها
  • بهره مندی از ویجت برای صفحه هوم
  • امتیاز 4.6 از گوگل پلی با بیش از 10 میلیون دانلود
  • و…

5. SD Maid

یکی دیگر از اپلیکیشن های اندروید که در زمینه پاک سازی می توانید به آن دسترسی داشته باشید، SD Maid نام دارد. این اپلیکیشن به صورت حرفه ای سعی می نماید به پاک کردن اطلاعات اضافی از گوشی بپردازد و وظیفه خود را هم به خوبی انجام می دهد.

با باز کردن SD Maid، با 4 گزینه اصلی جهت پاک سازی روبرو می شوید. اولین گزینه CorpseFinder نام دارد که در پی پوشه های به جای مانده از اپلیکیشن های حذف شده می شود. SystemCleaner هم فایل ها و پوشه هایی را پیدا می نماید که حذف آن ها آسیبی به سیستم وارد نمی نماید و در نتیجه نگرانی از بابت خراب شدن ناگهانی گوشی بعد از فرایند پاک سازی وجود نخواهد داشت.

AppCleaner هم دقیقا همین کار را برای اپلیکیشن ها انجام می دهد. البته برای بهره گیری از این معینه، باید مبلغی را برای خرید نسخه حرفه ای بپردازید. ضمناً باید به گزینه Databases هم اشاره کنیم که داده های ذخیره شده اپلیکیشن ها در گوشی را بهینه سازی می نماید و باعث افزایش سرعت اجرای آن ها می شود.

البته این اپلیکیشن فقط پاک نماینده نیست بلکه امکانات بیشتری را هم در اختیار شما قرار می دهد که از جمله قابلیت های آن می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • بخش Explorer به عنوان یک فایل منیجر قدرتمند برای مدیریت حرفه ای فایل ها
  • بخش Searcher برای جست وجوی دقیق و سریع فایل های موجود در حافظظه
  • بخش CorpseFinder برای جست وجوی پوشه های پنهان در محل نصب اپ ها
  • بخش AppControl برای مسدود کردن، تنظیم مجدد و حذف برنامه های کاربردی (حتی برنامه های سیستمی)
  • بخش SystemCleaner برای اسکن گوشی و فیلتر فایل های غیرضروری
  • بخش Overview برای نمایش اطلاعات کاملی از نوع پردازنده، رم، مقدار حافظه و…
  • بخش Biggest برای نمایش فایل ها به ترتیب حجم
  • بخش دیتابیس (Databases) برای نمایش مقدار حافظه مصرفی به وسیله اپلیکیشن های نصب شده روی گوشی
  • بهره مندی از محیطی ساده و مدرن و بعلاوه ابزارهای قدرتمند برای پاک سازی گوشی اندرویدی
  • امتیاز 4.2 از گوگل پلی با بیش از 10 میلیون دانلود
  • و…

6. Norton Clean

به غیر از CCleaner که شرکت Avast مدیریت آن را بر عهده دارد، دیگر اپلیکیشن های معرفی شده در این فهرست از جانب شرکت های مشهور نیستند. اما برای اپلیکیشن های اندروید که در زمینه پاک سازی فعالیت می نمایند، نمی توانیم نامی از Norton Clean نبریم که برادر کوچک تر آنتی ویروس Norton محسوب می شود اما با عملکردی متفاوت.

مانند دیگر اپلیکیشن های مشابه، این مورد هم می تواند کش سیستم را پاک کند، فایل های اضافی را حذف کند و به شما یاری کند که به سرعت از دست اپلیکیشن هایی که اصلا از آن ها استفاده نمی کنید و فقط روی گوشی نصب دارید خلاص شوید. در مقایسه با دیگر اپلیکیشن های معرفی شده، Norton Clean رابط کاربری مدرن، ساده و مجذوب کنندهی دارد. این یعنی انواع و اقسام کاربران اندروید خیلی زود می توانند با بخش های مختلف و ویژگی های متنوع این اپلیکیشن آشنا شوند و به آن مسلط شوند.

این اپلیکیشن از لحاظ ویژگی های گوناگون حرف زیادی برای گفتن ندارد و مانند دیگر برنامه های Norton، باید به حضور تبلیغات مختلف عادت کنید چون به صورت رایگان در دسترس واقع شده است. اما در هر صورت، یکی از برترین گزینه های موجود برای پاک کردن اطلاعات اضافی درون سیستم به شمار میرود. از جمله قابلیت های این اپلیکیشن می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • اسکن سریع و هوشمندانه حافظه داخلی گوشی
  • پشتیبانی از انواع حافظه های داخلی و خارجی (اینترنال و اکسترنال)
  • امکان حذف فایل های اضافی به جا مانده از هر اپلیکیشنی
  • سیستم هوشمند جهت تشخیص اپ های نصب شده منسوخ
  • امکان ویروس یابی سیستم
  • صرفه جویی در مصرف باتری
  • محیط کاربری ساده و آسان و در عین حال مدرن و زیبا
  • امتیاز 4.6 از گوگل پلی با بیش از 5 میلیون دانلود
  • و…

7. 1Tap Cleaner

یکی از برترین اپلیکیشن هایی که جهت پاک سازی حافظه از فایل های اضافی طراحی شده و عملکرد بسیار خوبی هم دارد، 1Tap نام دارد. این اپلیکیشن که فوق العاده کم حجم است، امکانات زیادی را در اختیار شما قرار می دهد که می توانید به لطف آن ها، فایل های اضافی را از روی سیستم خود پاک کنید.

این اپلیکیشن در واقع کوشش می نماید کش همه برنامه های موجود درون سیستم را به صورت تک به تک آنالیز نموده و آن ها را به همین صورت، یعنی تک به تک پاک کند. بدین ترتیب شما اختیار این را دارید که انتخاب کنید کش کدام اپلیکیشن پاک شود.

محیط کاربری اپلیکیشن 1Tap عالی است و به صورت خیلی واضح و با تصویر به شما می گوید کدام گزینه چه کاری را انجام می دهد. در نهایت هم فقط کافی است یک گزینه را لمس کنید تا برای مدت زمانی طولانی از شر پیغام حافظه دستگاه پر است خلاص شوید. از جمله قابلیت های این اپلیکیشن قدرتمند می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • امکان پاک کردن تمام نتایج جست وجو در فضای اینترنت از مرورگرها با یک کلیک
  • امکان پاک سازی اتوماتیک کش در صورت کمتر شدن فضای گوشی از یک حد معین
  • نمایش هشدار برای اپ هایی با بیش از 500 کیلوبایت کش
  • نمایش فهرست اپلیکیشن ها، حجم دیتا، حجم کش و…
  • امکان پاک سازی اتوماتیک کش اپ ها در فواصل زمانی معین
  • نمایش اطلاعات کامل در رابطه با فضای آزاد و مصرف شده
  • امکان حذف و اجرای بازی ها و اپ ها در محیط اپلیکیشن
  • امتیاز 4.5 از گوگل پلی با بیش از 5 میلیون دانلود
  • و…

هشدار برای بستن برنامه ها

بسیاری از کاربران فکر می نمایند که بستن کامل اپلیکیشن های پس زمینه منجر به افزایش سرعت گوشی می شود که اینطور هم هست. خوشبختانه بعضی از این اپلیکیشن هایی که معرفی کردیم، چنین کاری را انجام می دهند. اما در اندروید استفاده از تمام ظرفیت حافظه رم لزوما یک مشکل به حساب نمی آید. در حقیقت، اندروید از روی عمد برای بهبود عملکرد سیستم از بخش زیادی از حافظه رم استفاده می نماید. سیستم عامل اندروید به مقدار ای هوشمند است که برای بهبود عملکرد، می تواند سطح فعالیت اپلیکیشن های فعال را تنظیم کند. به همین دلیل، زمانی که اپلیکیشن های پس زمینه را به صورت دستی می بندید، سیستم عامل باید فشار بیشتری متحمل شود و همین موضوع منجر به کاهش سرعت می شود.

ضمناً بیشتر اپلیکیشن های تازه اندروید هم از لحاظ مصرف باتری عملکرد غیر منطقی ندارند و حتی اگر بخش زیادی از شارژ را مصرف نمایند، سیستم عامل در رابطه با این موضوع به شما هشدار می دهد. برای افزایش عمر باتری، مثلا می توانید عملکرد اپلیکیشن های پس زمینه را محدود کنید نه اینکه آن ها را به طور کامل ببندید. این اپلیکیشن هایی که معرفی کردیم، برای حذف فایل های بلااستفاده و کش سیستم مفید هستند ولی برای بستن اپلیکیشن ها و سرویس های پس زمینه نباید مورد استفاده قرار بگیرند. بنابراین این موضوع را به خاطر بسپارید.

اگر شما هم با اپلیکیشن یا اپلیکیشن هایی در زمینه پاک سازی گوشی اندرویدی آشنا هستید و از عملکرد آن رضایت دارید، لطفا نام آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

این مطلب نسخه به روزشده مقاله ای است که اولین بار به وسیله یوسف اسفندیاری در تاریخ 31 تیر 1398 در مجله انجمن دعوت مگ منتشر شده بود.

منبع: Make Use Of

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 11 مرداد 1401 بروزرسانی: 11 مرداد 1401 گردآورنده: davataz.ir شناسه مطلب: 924

به "معرفی 7 اپلیکیشن اندروید برای پاک سازی گوشی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی 7 اپلیکیشن اندروید برای پاک سازی گوشی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید