نمای سیمانی ساختمان ؛ انواع مختلف

به گزارش مجله انجمن دعوت، استفاده از نمای سیمانی ساختمان به قدری محبوب شده است که می توان آن را به وضوح در بسیاری از بناهای مدرن امروزی مشاهده کرد. کارفرمایان و همه افرادی که در حوزه ساختمان سازی مشغول به کار هستند، نمای سیمانی ساختمان را به عنوان نمایی زیبا و منحصربه فرد می شناسند. نمای سیمانی، روح تازه ای به ظاهر ساختمان می دهد، به شکلی که می توان بنا را به عنصری یکپارچه از چهره شهر در نظر گرفت. در کنار زیبایی، این نما دارای ویژگی های متفاوت دیگری می باشد که باعث شده است تا بسیار پرکاربرد باشد؛ با خبرنگاران همراه باشید.

نمای سیمانی ساختمان ؛ انواع مختلف

جهت دریافت خدمات پتینه نقاشی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

انواع نمای سیمانی ساختمان

نمای سیمانی خود به تنهایی دارای انواع گوناگون می باشد که به توضیح زیر است:

نمای سیمانی ساختمان: نمای سیمان سفید

این نما همان طور که از نامش پیدا است با استفاده از سیمان سفید اجرا می گردد. این نما خصوصیات ظاهری و فیزیکی سیمان سفید را یدک می کشد و به نمای سازه ظاهری کاملاً سفید می دهد. نمای ساخته شده با سیمان سفید به ساختمان ظاهری لوکس و زیبا می بخشد. این نما از ترکیب سیمان سفید و آب اجرا می گردد.

نمای سیمانی ساختمان: نمای سیمان شسته

این نما از ترکیب سنگدانه های رنگی، پودر سنگ، سیمان سفید یا سیاه و رنگ های معدنی و به صورت اندود اجرا می گردد. استحکام بالا و زیبایی ظاهری این نما باعث شده است بسیار پرکاربرد باشد. در ساخت این نما اغلب از قالب های مستطیلی، مربعی و لوزی استفاده می گردد و به غیر از نما در راه پله و دیوار باغ نیز به کار گرفته می گردد. همچنین رنگ بندی این نما نیز امکان پذیر است.

نمای سیمانی تخته ماله

در اجرای این نما احتیاج به دو لایه آستر و تخته ماله است. لایه آستر به ضخامت 2 سانتی متر با استفاده از ملات ماسه و سیمان روی دیوار بلوک سیمانی یا آجری گری (آجر فشرده بدون بندکشی) و لایه دوم به ضخامت 0.5 سانتی متر، ملاتی متشکل از ماسه، پودر سنگ، خاک سنگ و سیمان استفاده می گردد که به وسیله تخته ماله روی آستر کشیده می گردد. برای عدم ترک خوردگی و افزایش زیبایی ظاهر، نما به وسیله خط کشی یا سنگ نما به بخش مجزا تقسیم می شوند.

نمای تگرگی و ماهوتی

این نمای سیمانی ساختمان معمولاً دارای ضخامت 2 سانتی متر از لایه های ملات سیمان، پودر سنگ و خاک سنگ تشکیل شده اند که به وسیله دستگاه دوغاب پاش روی نمای پاشیده می گردد. نام تگرگی این به خاطر استفاده از مصالح درشت دانه گرفته شده است، ولی اگر از دانه بندی ریز در مخلوط آن استفاده کرد، نام این نما ماهوتی خواهد بود. نمای تگرگی شاید به اندازه نمای سیمان سفید، شسته یا تخته ماله لوکس نباشد، ولی می توان ظاهری ساده و مدرن با ترکیب مصالح دیگر ایجاد کرد.

نمای سیمانی ساختمان: نمای تیشه ای یا نمای چکشی

این نمای سیمانی از اندود دو لایه تشکیل شده است. لایه اول که آستری به ضخامت 2 سانتی متر است که با ملات ماسه و سیمان سفید یا سیمان رنگی اجرا می گردد و بر روی آن لایه ای از ملات موزائیک به ضخامت 1.5 سانتی متر کشیده می گردد. لایه دوم که با ماله اجرا می گردد دارای بندهایی است که با شیشه پُر می گردد و پس خشک شدن اندود، سطح آن را با تیشه های مخصوص تیشه داری می نمایند.

نمای سیمانی آبساب و موزائیک شسته

این نما همانند نمای چکشی از لایه آستر با ملات ماسه و سیمان سفید یا رنگی و لایه ملات موزائیک تشکیل شده است، اما روش پرداخت متفاوتی دارد. برای اجرای این نما و قبل از خشک شدن، سطح لایه را با آب خیس نموده و تا نمایان شدن مصالح سنگی، سطح کار را با برس می سایند. در صورتی که پس از خشک شدن، لایه نهایی را با سنگ سنباده زده گردد و به قدری ساییده گردد که کاملاً صیقلی و مانند موزائیک گردد، به آن نمای سیمانی موزائیک گفته می گردد. روش دیگر، پرداخت با آب و اسید است، در این حالت پیش از آنکه اندود سفت گردد، با آب و اسید ساییده می گردد تا سنگ دانه ها به شکل برجسته و درشت و سیمان به صورت ریز و فرو رفته نمایان گردد که به آن اندود سیمانی شسته می گویند.

درخواست اجرای نما از متخصصین کارگشا

نمای خراشی

نوعی دیگر از نمای سیمانی ساختمانی به نام نمای خراشی نشاخته می گردد.پس از اجرای لایه آستر با ملات ماسه و سیمان و لایه تخته ماله با ملات ماسه، پودر سنگ، خاک سنگ و سیمان، مقدار کمی مصالح سنگی به ضخامت 2 میلی متر روی سطح کار اعمال می گردد، سپس برای ایجاد خراش هایی روی سطح از ماله مخصوص استفاده می گردد.

نمای رومی سیمانی

نمای رومی که به آن نمای کلاسیک نیز می گویند از نمای روم باستان الهام گرفته شده است. این نما تداعی نماینده عظمت، شکوه و زیبایی بنا است، اگر ازسنگ های طبیعی مانند مرمر، گرانیت و تراورتن ساخته گردد. اما برای کاهش هزینه های ساخت می توان به جای سنگ از سیمان استفاده کرد. با این حال، نمای رومی سیمانی اغلب در خانه های ویلایی مشاهده می گردد.

مزایا و معایب نمای سیمانی

از جمله فواید استفاده از نمای سیمانی به توضیح زیر است:

  • برای نمای کلاسیک فوق العاده قابل اجرا و زیبا است.
  • از بین دیگر نماها همانند نمای کامپوزیت، نمای سنگی، نمای آجری، نمای بایرامیکس و موارد دیگر ارزان تر است.
  • به دلیل وجود سیمان،مقاومت بالایی نسبت به دیگر نماهای ساختمانی دارد.
  • در برابر هر گونه تغییرات جوی و شرایط آب و هوایی مقاوم و ماندگار است.
  • نماسی سیمانی به ایجاد نمایی صاف و یکپارچه یاری می نماید.

معایب نمای سیمانی نیز به توضیح زیر است:

  • به دلیل وجود سیمان، وزن سازه افزایش می یابد.
  • این نما عایق رطوبتی و حرارتی خوبی برای مناطق مرطوب نمی باشد.
  • نمای سیمانی خاصیت آنتی استاتیک (تمیزنمایندگی) ندارد، یعنی به راحتی گرد و خاک را به خود جذب می نماید.
  • بعد از گذشت زمان و با وجود آلودگی های شهری، نمای سیمانی رنگ تیره به خود می گیرد.

نحوه اجرای نمای سیمانی

در اجرای نمای سیمانی، نخست باید سطحی متناسب به وسیله شاسی کشی فلز با استفاده از توری رابیتس ایجاد کرد. بعد از بستن رابیتس و جوشکاری، روی توری ها را با ملات ساخته شده از سیمان و پودر سنگ پوشاند تا بستری ایده آل برای چسبیدن ملات ماسه سیمان ایجاد کرد.

سپس جهت ایجاد سطحی کاملاً صاف، کروم بندی های ارتفاعی و طولی اجرا می شوند. در این مرحله باید در کیفیت ملات دقت لازم را به خرج داد، زیرا در صورت استفاده از مقدار سیمان کم و یا سیمان بی کیفیت و یا حتی بهره گیری از ماسه با دانه بندی نامناسب، احتمال کنده شدن ملات از روی سطح دیوار افزایش خواهد یافت. بنابراین، فاصله بین کروم ها با ملات ماسه سیمان پُر می گردد تا زیرسازی اولیه جهت اجرای اندود سیمانی صورت گرفته باشد.

برای ایجاد چسبندگی مناسب ملات سیمانی به سطح نما بهتر است قبل از اجرای اندود سیمانی، سطح زیرین مرطوب گردد. از جمله موارد مهم در بعد از اجرای اندود سیمانی می توان به عمل آوری بتن اشاره نمود. برای این منظور باید به مدت یک هفته و روزانه 2 تا 3 روز سطح اندود سیمانی آب داده گردد.

کلام آخر

نمای ساختمان در واقع نماینده هرگونه ویژگی های ظاهری یک بنا می باشد و اولین موردی است که باعث می گردد افراد نسبت به ساختمان برداشت های گوناگون داشته باشند. بنابراین، ضروری است بنای ساختمان به اندازه کافی زیبا و نشان دهنده شخصیت و هویت معین باشد. نمای سیمانی ساختمان در بین انواع نماها دیگر می تواند در عین حال که زیبایی و لوکس بودن را به نما ببخشد، نحوه اجرای بسیار ساده و راحتی نیز دارد. بنابراین، به عنوان کارفرما و رئیس پروژه می توان حداقل یکبار م که شده نمای سیمانی را امتحان کنید!

منبع: ویکی ساختمان
انتشار: 21 اسفند 1399 بروزرسانی: 21 اسفند 1399 گردآورنده: davataz.ir شناسه مطلب: 297

به "نمای سیمانی ساختمان ؛ انواع مختلف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمای سیمانی ساختمان ؛ انواع مختلف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید