نکات عکاسی حرفه ای در سفر: قسمت اول

به گزارش مجله انجمن دعوت، دانستنی های عکاسی در سفر

احتمالا برایتان پیش آمده که در سفر به نقاط مجذوب کننده و دیدنی، نتوانید زیبایی و شکوه منظره ها را در عکس هایتان به نمایش بگذارید. اگر کارهای بزرگ ترین عکاسان جهان را دنبال نموده باشید، متوجه می شوید که تمامی آن ها از قوانین ساده اما مهمی در عکاسی پیروی نموده اند که با یادگیری آن ها و صد البته تمرین زیاد، می توانید به مهارت بالایی در ثبت برترین حالت لحظه هایتان دست پیدا کنید. با خبرنگاران همراه باشید تا با مهم ترین قوانین عکاسی در سفر آشنا شوید.

نکات عکاسی حرفه ای در سفر: قسمت اول

ترکیب بندی:

پترن یا الگو ها

مغز انسان به شدت الگو ها را جذب می نماید. مغز ما همواره و در همه جا در پی این الگو ها می گردد، در اشکال مختلف ابرها، رنگ هایی که با هم ست می شوند و تقارن در نمای ساختمان ها. درک این الگوها و دانستن این که مغز انسان بیشتر جذب چه نوع الگوهایی می گردد، نکته زیرکانه ای است که فهمیدن اش به گرفتن عکس های فوق العاده منجر می گردد. می توان گفت تمام مباحث اصلی ترکیب بندی در عکاسی، در این نکته خلاصه می گردد. قانون های آن را یاد بگیرید و سعی کنید از آن ها بهره ببرید.

قانون یک سوم

قانون یک سوم، به عنوان یکی از مهم ترین قوانین ترکیب بندی در عکس شناخته می گردد. جالب است بدانید که ما در کودکی نیز از همین طریق چهره مادرمان را شناسایی می کردیم. یعنی به طور ناخوداگاه صورت مادر را به سه قسمت چشم ها، بینی و دهان تقسیم می کردیم.

برای این کار کادرتان را باید به سه قسمت مساوی افقی یا عمودی تقسیم کنید و المان های اصلی عکس را در یکی از این قسمت ها قرار بدهید. در عکس زیر می توانید نمونه ای از این ترکیب بندی را ببینید. در این عکس، یک سوم کادر به زمین و دو سوم آن به آسمان اختصاص داده شده است. قرار دادن آیتم ها در نقاط جالب توجه باعث راهنمایی چشم بیننده به سوژه اصلی شما می گردد.

خطوط راهنما

وقتی عکسی می گیرید، باید تا حد امکان، پیدا کردن سوژه و نقطه اصلی عکس را برای بیننده ساده کنید. یکی از راه های این کار، استفاده از خطوط راهنما است. این خطوط از گوشه عکس آغاز شده و چشم بیننده را به سمت سوژه اصلی راهنمایی می نمایند. جاده ها یکی از برترین خطوط راهنما در عکاسی از طبیعت هستند. همانطور که در عکس زیر می بینید راستا جاده، چشم را به سمت کوه ها و سپس آسمان راهنمایی می نماید.

پیش زمینه، میان زمینه و پس زمینه

احتمالا برایتان پیش آمده از کوه یا دشتی عکس بگیرید و با خودتان فکر کنید که چرا این عکس زیبایی و عظمت چیزی که با چشمان تان دیدید را نشان نمی دهد. این به این علت است که عکس شما یک عکس دو بعدی است و شما بعد سوم را که وقتی با چشم تان به چشم انداز ای نگاه می کنید، می بینید را از دست داده اید. از این پس هر وقت عکسی می گیرید خصوصا عکس از طبیعت، به المان های پیش زمینه، میان زمینه و پس زمینه تان دقت کنید. همانطور که در عکس می بینید عکاس با قرار دادن سوژه ای در پیش زمینه (سنگ) و قرار دادن دریاچه و کوه ها در میان زمینه و سپس آسمان در پس زمینه، تصویری دیدنی از این چشم انداز را ثبت نموده است.

منبع: www.nomadicmatt.com

منبع: الی گشت
انتشار: 7 اسفند 1400 بروزرسانی: 7 اسفند 1400 گردآورنده: davataz.ir شناسه مطلب: 787

به "نکات عکاسی حرفه ای در سفر: قسمت اول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکات عکاسی حرفه ای در سفر: قسمت اول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید