اولین پرواز آزمایشی نمونه مفهومی هواپیمای آینده نگرانه Flying-V: مسافرها و بارها در بال ها می نشینند

به گزارش مجله انجمن دعوت، محققان و مهندسان دانشگاه صنعتی دلفت (TU Delft) پیروز شدند هواپیمای نسل آینده Flying-V را به پرواز دربیاورند.

اولین پرواز آزمایشی نمونه مفهومی هواپیمای آینده نگرانه Flying-V: مسافرها و بارها در بال ها می نشینند

مدت ها است این مهندسان با همکاری ایرلاین هلندی KLM مشغول طراحی هواپیمایی آینده نگرانه هستند تا اینکه در تابستان سال جاری این طراحی ها به پایان رسید و اولین پرواز پیروز این هواپیما انجام شد.

هواپیمای Flying-V از نظر طول اصلا قابل مقایسه با هواپیمایی مانند ایرباس A350 نیست ولی از همان اندازه بال سود می برد تا با تجهیزات و زیرساخت فرودگاه های موجود تطابق و سازگاری داشته باشد.

تقریبا می تواند به همان اندازه مسافر در خود جای دهد. یعنی با یک پیکربندی استاندارد باید 314 مسافر را به آسما ببرد و همان حجم ایرباس A350 بار حمل کند.

طراحی انقلابی و V شکل این هواپیمای هلندی باعث شده کابین مسافران، محفظه سوخت و بارها دقیقا در ساختار بال های هواپیما ادغام شوند. یعنی مسافرها در بال های هواپیما می نشینند.

پیش بینی می گردد هواپیمای Flying-V با توجه به وزن کم و کاهش مقاومت در برابر هوا، روی کاغذ 20 درصد کاهش مصرف سوخت داشته و از افزایش پایداری بیشتری برخوردار باشد. همچنین، این هواپیمای پیشگام، می تواند از هیدروژن مایع به جای نفت سفید استفاده گردد.

پرواز آزمایشی هواپیمای Flying-V

برای نخستین پرواز هواپیمای Flying-V، مهندسان یک مدل مفهومی و شبیه سازی شده 50 پوندی (22.5 کیلوگرم) و 9 فوتی (3 متر) را به فرودگاهی در آلمان منتقل کردند. وظیفه این هواپیمای اولیه آنالیز و تست تیک آف، لندینگ، انواع مانورها و آزمایش های حین پرواز زیر نظر مهندسان ایرباس بود.

یک خلبان از راه دور، این نمونه اولیه Flying-V را راهنمایی می کرد. این هواپیمای مفهومی می تواند با سرعت 50 مایل در ساعت بلند گردد و به پرواز درآید. زاویه بلند شدن و پرواز آن از پیش برنامه ریزی شده است.

یکی از نگرانی های تیم طراحی هواپیمای Flying-V در زمان بلند شدن بود؛ جایی که محاسبات قبلی نشان می داد احتمال چرخش و زاویه پیدا کردن بر اثر سرعت روتینش وجود دارد. تیم مهندسی دانشگاه TU Delft روی این مسئله کار کردند و برای جلوگیری از بروز مسئله ای، بارها مدل پرواز هواپیما را مقیاس پذیری و بهینه سازی کردند.

اما هیچ چیزی روی کاغذ معین نیست تا اینکه هواپیما در عمل به پرواز درآید. بیشتر متغیرها و شرایط پروازی با پیش بینی توسعه دهنده ها مطابقت داشت ولی باز تیم مهندسی مرتبا مجبور به انجام تغییرات و اصلاحاتی شدند؛ مرکز ثقل هواپیمای بازتنظیم شد؛ آنتن اصلاح می گردد و روی نوسان های هواپیما کار شد.

پس از پشت سر گذاشتن اولین پرواز پیروز و آزمایشی این هواپیما، تیم طراحی اعتقاد دارد هنوز مسایلی هست که باید بهبود داده شوند تا Flying-V چرخش ها و فرودهای خشنی نداشته باشد و نرم تر روی زمین بنشیند.

قرار است با استفاده از داده های جمع آوری شده از این پرواز، روی مدل نرم افزار آیرودینامیکی Flying-V کار گردد تا در آینده برای شبیه سازی پرواز و ویژگی های آن نیز استفاده گردد.

منبع

منبع: یک پزشک
انتشار: 29 مهر 1399 بروزرسانی: 29 مهر 1399 گردآورنده: davataz.ir شناسه مطلب: 3

به "اولین پرواز آزمایشی نمونه مفهومی هواپیمای آینده نگرانه Flying-V: مسافرها و بارها در بال ها می نشینند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین پرواز آزمایشی نمونه مفهومی هواپیمای آینده نگرانه Flying-V: مسافرها و بارها در بال ها می نشینند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید