اولین پرواز آزمایشی نمونه مفهومی هواپیمای آینده نگرانه Flying-V: مسافرها و بارها در بال ها می نشینند
به گزارش مجله انجمن دعوت، محققان و مهندسان دانشگاه صنعتی دلفت (TU Delft) پیروز شدند هواپیمای نسل آینده Flying-V را به پرواز دربیاورند.
مدت ها است این مهندسان با همکاری ایرلاین هلندی KLM مشغول طراحی هواپیمایی آینده نگرانه هستند تا اینکه در تابستان سال جاری این طراحی ها به پایان رسید و اولین پرواز پیروز این هواپیما انجام شد.
هواپیمای Flying-V از نظر طول اصلا قابل مقایسه با هواپیمایی مانند ایرباس A350 نیست ولی از همان اندازه بال سود می برد تا با تجهیزات و زیرساخت فرودگاه های موجود تطابق و سازگاری داشته باشد.
تقریبا می تواند به همان اندازه مسافر در خود جای دهد. یعنی با یک پیکربندی استاندارد باید 314 مسافر را به آسما ببرد و همان حجم ایرباس A350 بار حمل کند.
طراحی انقلابی و V شکل این هواپیمای هلندی باعث شده کابین مسافران، محفظه سوخت و بارها دقیقا در ساختار بال های هواپیما ادغام شوند. یعنی مسافرها در بال های هواپیما می نشینند.
پیش بینی می گردد هواپیمای Flying-V با توجه به وزن کم و کاهش مقاومت در برابر هوا، روی کاغذ 20 درصد کاهش مصرف سوخت داشته و از افزایش پایداری بیشتری برخوردار باشد. همچنین، این هواپیمای پیشگام، می تواند از هیدروژن مایع به جای نفت سفید استفاده گردد.
پرواز آزمایشی هواپیمای Flying-V
برای نخستین پرواز هواپیمای Flying-V، مهندسان یک مدل مفهومی و شبیه سازی شده 50 پوندی (22.5 کیلوگرم) و 9 فوتی (3 متر) را به فرودگاهی در آلمان منتقل کردند. وظیفه این هواپیمای اولیه آنالیز و تست تیک آف، لندینگ، انواع مانورها و آزمایش های حین پرواز زیر نظر مهندسان ایرباس بود.
یک خلبان از راه دور، این نمونه اولیه Flying-V را راهنمایی می کرد. این هواپیمای مفهومی می تواند با سرعت 50 مایل در ساعت بلند گردد و به پرواز درآید. زاویه بلند شدن و پرواز آن از پیش برنامه ریزی شده است.
یکی از نگرانی های تیم طراحی هواپیمای Flying-V در زمان بلند شدن بود؛ جایی که محاسبات قبلی نشان می داد احتمال چرخش و زاویه پیدا کردن بر اثر سرعت روتینش وجود دارد. تیم مهندسی دانشگاه TU Delft روی این مسئله کار کردند و برای جلوگیری از بروز مسئله ای، بارها مدل پرواز هواپیما را مقیاس پذیری و بهینه سازی کردند.
اما هیچ چیزی روی کاغذ معین نیست تا اینکه هواپیما در عمل به پرواز درآید. بیشتر متغیرها و شرایط پروازی با پیش بینی توسعه دهنده ها مطابقت داشت ولی باز تیم مهندسی مرتبا مجبور به انجام تغییرات و اصلاحاتی شدند؛ مرکز ثقل هواپیمای بازتنظیم شد؛ آنتن اصلاح می گردد و روی نوسان های هواپیما کار شد.
پس از پشت سر گذاشتن اولین پرواز پیروز و آزمایشی این هواپیما، تیم طراحی اعتقاد دارد هنوز مسایلی هست که باید بهبود داده شوند تا Flying-V چرخش ها و فرودهای خشنی نداشته باشد و نرم تر روی زمین بنشیند.
قرار است با استفاده از داده های جمع آوری شده از این پرواز، روی مدل نرم افزار آیرودینامیکی Flying-V کار گردد تا در آینده برای شبیه سازی پرواز و ویژگی های آن نیز استفاده گردد.
منبع
منبع: یک پزشک