اولین چرخ خیاطی مدرن جهان در آمریکا

به گزارش مجله انجمن دعوت، در آنجا آماسا پیروز به فروش نخستین چرخ خیاطی خود به قیمت 250دلار به ویلیام توماس شد که صاحب کارخانه تولید لباس های زیر، چتر و کیف های دستی بود.

اولین چرخ خیاطی مدرن جهان در آمریکا

الیاس هاو جونیور (EliasHowe Jr.) مخترع چرخ خیاطی مدرن در آمریکای قرن نوزدهم بود. او در 9 جولای 1819 در خانواده ای فرهیخته در اسپنسر ماساچوست زاده شد و دوران کودکی و عنفوان جوانی خود را در همین ایالت گذراند.

در 1835 به یک کارخانه نساجی در شهر نو بنیان لوئل وارد شد، اما در پی تعطیلی کارخانه یاد شده در پی بحران و تلاطم مالی 1837، به شهر کمبریج در همین ایالت رفت و به عنوان مکانیک ماشین های ریسندگی مشغول به کار شد.

در 1838 شاگرد استاد مکانیک، آری دیویس شد که در زمینه تولید و تعمیر کرنومتر و ابزار های اندازه گیری دقیق تخصص داشت. در کنار دیویس بود که هاو ایده ماشین خیاطی خود را پرورش داد.

هرچند که هاو نخستین مخترعی نبود که ایده چرخ خیاطی را در ذهن داشت و افراد دیگری هم به فکر تولید چنین ماشینی افتاده و در آن راستا طراحی و تولید هم کرده بودند، اما این هاو بود که اصلاحات مهمی در مفهوم طراحی اسلاف خود انجام داد و در 10 سپتامبر 1846 پیروز به ثبت اختراع خود با استفاده از طراحی دوخت کوک زنجیری شد.

ماشین او سه جزء اصلی همچون سایر دستگاه های مدرن خیاطی داشت: یک سوزن سوراخ دار، ماکویی در زیر پارچه تا دوخت کوک زنجیری ممکن شود و عملکرد اتوماتیک.

هاو به رغم ثبت اختراع خود، در یافتن سرمایه گذاران آمریکایی برای پشتیبانی مالی از اختراع خود مسائل زیادی داشت در نتیجه برادر ارشدش، آماسا بمیس هاو در 1846 راهی انگلستان شد تا حامی مالی بیابد.

در آنجا آماسا پیروز به فروش نخستین چرخ خیاطی خود به قیمت 250دلار به ویلیام توماس شد که صاحب کارخانه تولید لباس های زیر، چتر و کیف های دستی بود.

در آمریکا سایر کارآفرینان شروع به تولید چرخ خیاطی کرده بودند و هاو مجبور به دفاع از اختراع خود در دادگاه ها شد؛ زیرا فردی به نام اسحاق سینگر از چرخ خیاطی هاو تقلید کرده بود و دستگاه های خود را داشت به نام خود می فروخت. هاو سرانجام در این دعوی حقوقی برنده شد و حق الاختراع قابل توجهی از سینگر و سایرین به دلیل فروش اختراع وی دریافت کرد.

طی سال های 7-1865 الیاس هاو شرکت ماشین آلات هاو را در بریج پورت کنتیکت با همکاری فرزندانش و برادران استاکول تاسیس کرد. چرخ خیاطی وی در نمایشگاه 1867 پاریس، پیروز به دریافت یک مدال طلا شد و در همان سال ناپلئون سوم نشان لژیون را به هاو تقدیم کرد.

هاو در 3 اکتبر 1867 در پی ابتلا به نقرس و لختگی خون در بروکلین درگذشت و در گورستان گرین وود به خاک سپرده شد. در 1940 یک تمبر یادبود به یاد هاو در آمریکا منتشر شد و در سال 2004 میلادی الیاس هاو به تالار مشاهیر مخترعان ملی آمریکا راه یافت.

منبع: فرادید
انتشار: 21 آبان 1399 بروزرسانی: 21 آبان 1399 گردآورنده: davataz.ir شناسه مطلب: 59

به "اولین چرخ خیاطی مدرن جهان در آمریکا" امتیاز دهید

1 کاربر به "اولین چرخ خیاطی مدرن جهان در آمریکا" امتیاز داده است | امتیاز: 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین چرخ خیاطی مدرن جهان در آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید