جراحی در اعماق فضا ممکن می گردد

به گزارش مجله انجمن دعوت به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، این بخشی از برنامه فرصت های پرواز (Flight Opportunities) ناسا است که به توسعه نوآوری های پزشکی در فضا یاری می نماید.

جراحی در اعماق فضا ممکن می گردد

جورج پانتالوس محقق ارشد سیستم مدیریت جریان مایعات جراحی (SFMS) در دانشگاه لوییزویل می گوید: ما هنوز نمی توانیم ادعایی درباره جراحی در فضا کنیم اما هرچه تعداد سفر از زمین به فضا بیشتر گردد، احتمالاً احتیاج بیشتری برای توسعه قابلیت های پزشکی وجود دارد. البته به علت میکروگرانش نیز جراحی و مراقبت از زخم در فضا بسیار چالش برانگیز است.

در 15 و 16 نوامبر 2022 میلادی آزمایش هایی روی جدیدترین ارتقاهای اجرا شده در SFMS انجام شد. این سیستم در هواپیمای جی فورس وان اصلاح شده از شرکت زیرو گراویتی اجرا شد. هواپیمای مذکور انفجارهای ریزگرانشی را برای پشتیبانی از آزمایش های فناوری در یکی از چالش برانگیزترین محیط های فضایی به وجود می آورد.

درصورت فقدان گرانش لخته های خونی و دیگر مایعات مربوط به محیط های جراحی یا زخم ها ممکن است در کابین فضاپیما شناور شوند و ابزارها را آلوده یا بیماری را منتقل نمایند.

سیستم SFMS یک گنبد شفاف دارد که به طور محکم روی پوست بیمار قرار می گیرد و مکانی برای قراردادن ابزارهای جراحی فراهم می نماید و به این ترتیب از نشتی مایعات نیز جلوگیری می گردد.

مکش، آبیاری، روشنایی، بینایی و کوترینگ فعالیت هایی که یک دستگاه چند منظوره جراحیMFSD می تواند از طریق یک ابزار گرز مانند انجام دهد.

ریچارد ماتیس محقق ارشد بخش آزمایشگاه روی تراشه در این باره می گوید: برای سفرهای فضایی طولانی به ماه، مریخ و دیگر مقاصد اعماق فضا باید شرایط سلامت فضانوردان رصد و در صورت لزوم اقداماتی انجام گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 10 دی 1401 بروزرسانی: 10 دی 1401 گردآورنده: davataz.ir شناسه مطلب: 1000

به "جراحی در اعماق فضا ممکن می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جراحی در اعماق فضا ممکن می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید