درماتیت و اگزما (التهاب و حساسیت پوستى)

به گزارش مجله انجمن دعوت، چرا من دچار خارش و خشکى اگزما شده ام؟ چرا من باید از التهاب و آزردگى ناشى از درماتیت رنج ببرم؟ پزشک شما شاید شایسته ترین فردى باشد که به سؤال شما پاسخ مى دهد؛ اگر چه مشکل است ولى شاید بد نباشد که بدانید شما تنها نیستید؛ آخرین آمار نشان مى دهد نزدیک به 9 میلیون نفر در آمریکا به طور سالانه از نوعى درماتیت رنج مى برند.

درماتیت و اگزما (التهاب و حساسیت پوستى)

درماتیت و اگزما (التهاب و حساسیت پوستى)

23 روش درمانى براى رسیدن به سلامت پوست

شاید اولین سؤالى که شما بعد از تشخیص پزشک از خود پرسیده باشید، این باشد: چرا من؟

چرا من دچار خارش و خشکى اگزما شده ام؟ چرا من باید از التهاب و آزردگى ناشى از درماتیت رنج ببرم؟ پزشک شما شاید شایسته ترین فردى باشد که به سؤال شما پاسخ مى دهد؛ اگر چه مشکل است ولى شاید بد نباشد که بدانید شما تنها نیستید؛ آخرین آمار نشان مى دهد نزدیک به 9 میلیون نفر در آمریکا به طور سالانه از نوعى درماتیت رنج مى برند.

نکات ذیل براى کنترل خارش و خشکى همراه با انواع بیمارى هاى شناخته شده اگزما و درماتیت آورده شده است. متخصصان ما مى گویند به طور کلى برترین راه براى درمان خارش اگزما و درماتیت در خانه، مرطوب و چرب نگه داشتن قسمت هاى درگیر و خشک پوست است؛ به همین خاطر خیلى از درمان هاى پیشنهاد شده درباره ى پوست خشک و خارش در زمستان در صفحه ى 112 ممکن است به حل مشکل یاری کند.

درباره ى خشکى پوست هوشیار باشید.

درماتیت در هواى غیر مرطوب مخصوصا در طول ماه هاى زمستان که هواى گرم محرک)حاصل از وسایل گرمایى(در داخل خانه در جریان است، تشدید مى گردد.

از آنجا که هواى خشک باعث بدتر شدن خارش اگزما و درماتیت مى گردد، مرطوب نگه داشتن هواى داخل خانه به اسم اولویت اول در خانواده هایى که دچار این بیمارى ها هستند، واقع شده است.

اگر شما بتوانید به یاری یک دستگاه مرطوب نماینده مناسب، به مقابله با خشکى هوا بپردازید، گرماى محرکه مشکل زیادى ایجاد نخواهد کرد. اما متخصصان هشدار مى دهند که مبادا فکر کنید اتاق مجهز به مرطوب نماینده مى تواند همه ى کارها را انجام دهد.

از آب ولرم بهره ببرید.

آن عقیده قدیمى که مردم دچار درماتیت باید از حمام رفتن دورى نمایند، امروزه تحت نگاه موشکافانه اى قرار گرفته است. در حالى که بعضى از پزشکان معتقدند که حمام رفتن زیادى مى تواند بیمارى را بدتر کند دیگران بر این باورند که حمام رفتن منظم شانس ابتلا به عفونت را کاهش مى دهد و باعث نرمى پوست مى گردد. متخصصان ما به طور کلى با نظر دوم موافقند.

به سمت چرب نماینده ها بروید.

از صابون زدن منظم در طول حمام نباید اجتناب کرد، البته به شرطى که براى جلوگیرى از خشک شدن پوست بعد از آن از مرطوب نماینده ها استفاده گردد. شما نمى توانید مرتبا حمام بروید، مگر اینکه بعد از آن پوست خود را چرب کنید. چرب نماینده ها موادى هستند که آب را در خود نگه مى دارند.

حمام حریره جوى دوسر بگیرید.

براى افزایش درمان تسکین دهنده، دکتر دانسکى توصیه مى کند که حریره جوى دوسر را به حمام تان اضافه کنید و حتى از این حریره به اسم جایگزین صابون هم بهره ببرید. راى حمام کردن، دو فنجان از بلغور جوى دوسر موجود در داروخانه ها را داخل یک ظرف آب ولرم بریزید. براى کاربرد به جاى صابون، حریره جوى دوسر را داخل یک دستمال پیچیده و یک بند پلاستیک بالاى آن ببندید؛ آن را داخل آب غوطه ور کنید و آب آن را بچلانید و به اسم حوله معمولى از آن بهره ببرید.

از ضد عرق ها پرهیز کنید.

نمک هاى فلزى نظیر آلومینیوم کلراید و آلومینیوم سولفات از جمله مواد فعال موجود در بسیارى از ضد عرق ها هستند. این مواد، داراى اثرات تحریک نماینده روى افراد با پوست هاى حساس هستند. اگر شما مایلید که به مصرف ضد عرق ها ادامه دهید، دنبال آنهایى باشید که حاوى مواد ضد حساسیت هستند.

این دارو را آزمایش کنید.

کرم ها، پمادها و لوسیون هاى حاوى کورتیزون، اغلب براى کاهش خارش و التهاب در درماتیت و اگزما به کار مى فرایند. هیدروکورتیزون، یک عضو با اثر خفیف از خانواده کورتیزون و هورمون هاى استروئیدى و به اسم یک پماد ضد حساسیت در داروخانه ها موجود است. کرم هیدروکورتیزون 05 / 0 % بدون احتیاج به نسخه در داروخانه ها قابل خرید است و مى تواند یاری نماینده باشد.

در لباس هاى پنبه اى احساس راحتى کنید.

لباس هاى پنبه اى در تماس با پوست بهتر از پلى استر و پشم هستند. از لباس هاى مصنوعى و خارش زا و بعلاوه لباس هاى تنگ و بداندازه دورى کنید؛ این لباس ها علاوه بر چسبناک بودن، باعث تحریک خارش هم مى شوند.

از ناخن هاى مصنوعى پرهیز کنید.

تحقیقات اخیر در مرکز کلینیک سلولند نشان داده است ناخن هاى مصنوعى آکریلى مى توانند باعث درماتیت هاى مکرر و واضح شوند. این ناخن هاى مصنوعى مى توانند باعث التهاب و آزردگى و درماتیت تماسى چشم، بینى و سیستم تنفسى شوند. این تولیدات قبلا محدود به سالن ها مى شد، اما امروزه کاربرد آنها در خانه ها هم مرسوم است. دکتر دانسکى مى گوید: اگر چه ممکن است بسیارى از مردم با این ناخن هاى مصنوعى مشکل نداشته باشند، ولى مشکل اصلى بر سر مواد تثبیت نماینده داراى فرمالدئید مى باشد که در بعضى از ناخن ها هنوز به کار مى رود. ممکن است این ماده و دیگر پلى مرهاى موجود در ناخن هاى مصنوعى باعث درماتیت تماسى شوند.

از کمپرس براى تسکین بهره ببرید.

پانسمان سرد و مرطوب مى تواند به آرامش و تسکین خارش مربوط به درماتیت تماسى یاری کند. دکتر رومئو مى گوید: من به مردم مى گویم که به جاى استفاده از آب، شیر سرد را انتخاب نمایند، به نظر مى رسد اثر تسکین نمایندگى بیشترى داشته باشند.

توصیه هاى وى: شیر را داخل لیوان داراى یخ بریزید و بگذارید براى چند دقیقه باقى بماند، سپس شیر را روى یک گاز و یا یک قطعه نازک پنبه اى بریزید و آن را روى پوست آزرده به مدت 2 تا 3 دقیقه بگذارید. دوباره آن تکه ى پارچه را در شیر قرار دهید و بهره ببرید و به این کار تا 10 دقیقه ادامه دهید؛ اگر چه دکتر رومئو این درمان را براى درماتیت و اگزماى وسیع و همه گیر توصیه نمى کند. گاهى اوقات اگزما آن قدر شرایط بدى پیدا مى کند که آغاز به ترشح مى کند؛ در این حالت به اگزماى گریان معروف است. بعضى از پزشکان اعتقاد دارند که اگر بیمار به کمپرس سرد)روزانه چند بار(پاسخ نداد باید به پزشک مراجعه کند.

با کالامین، محل را خنک کنید.

لوسیون کالامین براى کهیرهاى ترشحى که به خشک شدن احتیاج دارند، مفید است. بعلاوه کالامین با منتول و فنول را مى توانید از داروخانه ها خریداری کنید؛ به نظر مى رسد این ترکیب از کالامین تنها اثر بیشترى دارد.

رژیم خود را مورد آزمایش قرار دهید.

آلرژى غذایى نفش مهمى در درماتیت غیر معمول بچه ها بازى مى کند. این درماتیت به سن قبل از 6 سال ارتباط دارد و شما مى توانید با تنظیم رژیم کودک، به پوست او یاری بزرگى کنید. معمولا تخم مرغ، آب پرتقال و شیر به اسم عوامل تشدید نماینده ى اگزما در بچه ها معرفى مى شوند. اما دکتر پیرستین مى گوید: من قطعا تمام این غذاها را مقصر محض نمى دانم به این معنى که والدین باید براى حذف بعضى از غذاها از رژیم غذایى کودک شان با پزشک خود مشورت نمایند. این رژیم ها بیشترین اثر را قبل از 2 سالگى دارند و بعد از 6 سالگى، رژیم غذایى کمترین نقش را ایفا مى کند.

براى بالغین، تنظیم رژیم غذایى عمدتا در دست خود بیماران است. اگر فکر مى کنید با خوردن غذاى خاصى اثرات منفى روى پوست تان ظاهر مى گردد، از مصرف آن غذا دورى کنید.

از تغییرات سریع دمایى پرهیز کنید.

در اگزما، تغییرات سریع دما مى تواند مشکل زا باشد. در هواى زمستانى رفتن از یک اتاق گرم به هواى سرد مى تواند خارش را تحریک کند. پوشیدن لباس هاى زیاد و پنبه اى محافظ است. البته افراد دچار اگزما باید از حمام و دوش آب داغ پرهیز نمایند.

از دستمال سفید براى پاک کردن بهره ببرید.

براى کنترل درماتیت تماسى، دستمال کاغذى سفید مناسب ترین وسیله است.

مراقب لوسیون هاى کودک باشید.

گاهى وقت ها، لوسیون هاى کودک، مناسب ترین راه چاره براى اگزماى دوران بچگى نیست. زیرا آنها حاوى مقادیر بالایى آب هستند که مى تواند بعدا خشک گردد و هنگام تبخیر، حساسیت و آزردگى زیادترى ایجاد کند. بعضى از مواد معطر و فعال در لوسیون هاى بچه دلیل شایع آلرژى پوستى هستند. به جاى کرم و پماد از چه موادى استفاده کنیم؟ چیزى شبیه به کرم اوسرین و فرمول پوستى وازلین مفید است.

مقدارى اوره بمالید.

امولسیون هایى که حاوى اوره هستند براى کاهش خارش اگزما و درماتیت، نسبتا مفید مى باشند. اوره یک ماده پوست انداز است و معمولا وقتى که پوست در اثر مالش و اصطکاک ضخیم شده است از آن استفاده مى کنیم.

آیا کهیر ناشى از نیکل دارید؟

شاید درماتیت حاصل از نیکل، شایع ترین درماتیت تماسى باشد، اما بیشتر مردم فکر مى نمایند که مشکل از طلاست. درماتیت ناشى از نیکل در زنان 10 بار بیشتر از مردان است و اغلب با سوراخ کردن گوش تحریک مى گردد.

به طور تعجب آورى، سوراخ کردن گوش باعث ایجاد کهیر در دیگر منطقه ها بدن مى گردد. وقتى که فرد در تماس با فلز حاوى نیکل قرار بگیرد: دست بندها، گردن بند و دیگر جواهراتى که شخص براى سال هاى متمادى پوشیده است، باعث ایجاد کهیر تماسى مى گردد. اگر چنین حادثه اى براى شما رخ داده است، نکات زیر مى تواند یاری نماینده باشد:

استیل ضد زنگ خریداری کنید.

گوش هاى تازه سوراخ شده را مى توانید با استیل باز نگه دارید تا لاله گوش بهبود یابد)در حدود سه هفته(.

سردى را حفظ کنید.

از آنجا که تعریق، نقش مهمى در درماتیت حاصل از نیکل دارد، باید از گرما دورى کنید.

به طرف طلا بروید.

فقط در جواهرات داراى طلاى کمتر از 24 عیار مقدارى نیکل وجود دارد؛ یعنى هر چه مقدار خلوص طلاى آن کمتر باشد نیکل بیشترى وجود دارد.

به سمت غذاهاى حاوى نیکل نروید.

بعضى از متخصصان پوست اروپایى به بیماران حساس به نیکل توصیه مى نمایند که مراقب رژیم غذایى خود باشند. در بعضى موارد دیده شده که درماتیت نیکلى بدون تماس واضحى با فلز نیکل ایجاد شده است. این پزشکان توصیه مى نمایند که از خوردن زردآلو، شکلات، قهوه، چاى، میوه هاى مغزدار)گردو و پسته(و دیگر غذاهاى نیکل دار خوددارى کنید.

با کنجکاوى بیشتر درمى یابیم که تئورى غذاهاى نیکلى در این سوى آتلانتیک هواداران زیادى ندارد. بعضى از افرادى که غذاهاى نیکلى نمى خورند، باز هم واکنش هاى مربوط را دارند.

از آنتى هیستامین براى درمان درماتیت هاى آتیپیک)غیر معمول(بهره ببرید.

آنتى هیستامین مانع از آزاد شدن هیستامین از مست سل ها مى شوند. بنابراین علایم آلرژى کلاسیک نظیر سردرد، آب ریزش از بینى و خارش را کاهش مى دهد.

به همین خاطر داروهاى آنتى هیستامین براى اگزما مفیدند. آنتى هیستامین با مهار رسیدن هیستامین به سلول هاى پوستى حساس و متورم، خارش را کاهش مى دهد. یک نکته هشدار دهنده این است که آنتى هیستامین باید در دوزهاى بالا مصرف گردد تا مؤثر واقع گردد. خواب آلودگى از اثرات جانبى این دارو است. پس در هنگام رانندگى و کار با ماشین آلات خطرناک باید مراقب بود.

یک بار بشویید، دو بار آب بکشید.

در شستشوى لباس افراد داراى اگزما و درماتیت، باید از ماده پاک نماینده کم با آب زیاد استفاده کرد. باید مطمئن شوید که ماده پاک نماینده به طور کامل از لباس ها شسته گردد. از مواد پاک نماینده بیش از حد استفاده نکنید، همواره دو بار لباس ها را براى خارج کردن ماده رختشویى آب کشى کنید.

هشدار پزشکى

گرگى در پوستین گوسفند

زمانى در اروپا، گرگ ها آزادانه مى گشتند. گاهى وقت ها، اسنان ها مورد حمله قرار مى گرفتند. بعضى اوقات روى صورت افرادى که جان سالم به در مى بردند، علایم قرمز رنگى ناشى از حمله ى گرگ ها باقى مى ماند، که به آن علامت لوپوس مى گفتند.

امروزه ما مى دانیم که لوپوس در حقیقت حمله بدن به خودش است و به دو شکل دیده مى گردد:

گاهى اوقات فقط به پوست محدود است و در بقیه موارد هم غیر از پوست، بسیارى از نواحى دیگر بدن را مورد حمله قرار مى دهد. این بیمارى در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید، بعضى داروها و بحران هاى عاطفى ایجاد مى گردد.

بعضى مواقع، لوپوس علایم خود را باقى مى گذارد. یک کهیر قرمز رنگ و تکه تکه که تقریبا شبیه پروانه مى باشد و به طور معمول روى گونه ها و یا پل بینى دیده مى گردد. وقتى یک ناحیه بهبود یابد، ناحیه دیگر درگیر مى گردد. این ضایعات دچار خارش، پوسته و کبره مى شوند.

شخص بیمار ممکن است از دردهاى مفصلى، تب و التهاب ریه هم رنج ببرد. پس اگر این علایم را در خود یافتید، فورا با پزشک تماس بگیرید زیرا این گرگ در خانه درمان نمى گردد.

به چشم پزشک اطلاع دهید.

در یک مطالعه 20 ساله بر روى 492 نفر در کلینیک مایودرچوستر، 13% افراد داراى درماتیت غیرمعمول دچار آب مروارید هم هستند. این افراد باید نسبت به افراد عادى بیشتر به چشم پزشک مراجعه نمایند.

منبع : دایرة المعارف پزشک خانواده ،گروه مولفان انستیتوسلامتی آمریکا ،مترجمان : دکتر حسن کریمی یزدی و دکتر پدرام مصطفایی ،انتشارات سپهر اندیشه - 1387

منبع: راسخون
انتشار: 16 مهر 1400 بروزرسانی: 16 مهر 1400 گردآورنده: davataz.ir شناسه مطلب: 632

به "درماتیت و اگزما (التهاب و حساسیت پوستى)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درماتیت و اگزما (التهاب و حساسیت پوستى)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید