در گفت وگو با مدیر ارشد اجرایی سما مطرح شد
به گزارش مجله انجمن دعوت، با ماشینی شدن زندگی در دنیای مدرن امروز، ساده ترین فعالیت ها سخت و سخت تر می شوند. برای مثال خریدوفروش میان مردم، یک نمونه از این اتفاق است که با تغییرات شرایط مالی و کلاهبرداری های نو، در حال حاضر پیچیده تر و سخت تر از همواره شده است.
یکی از کسب وکارهای ایرانی با نام سما(سامانه معاملات امن و اعتباری)، به سراغ چالش های امروز خریدوفروش رفته است و کوشش می نماید تا تا جای ممکن، یک معامله را برای خریدار و فروشنده راحت تر کند. نتیجه این فعالیت نیز چیزی جز افزایش رفاه خریدار و رشد کسب وکار فروشنده نیست.
به همین دلیل، با جناب آقای عباس نورعلی، مدیر ارشد اجرایی سما گفت وگویی داشتیم که پیشنهاد می کنیم آن را از دست ندهید.
لطفاً یک معرفی کوتاه از سما و هدف شکل گیری آن بفرمایید.
سامانه معاملات امن و اعتباری یا به اختصار سما، کار خودش را به صورت رسمی از بهار 1400 شروع کرد. بد نیست بدانید که سما زیرمجموعه گروه توسن، یکی از قدیمی ترین و باتجربه ترین هلدینگ های فعال در صنعت مالی است.
دغدغه اصلی ما برای راه اندازی سما، چالش ها و مسائل خریداران و فروشندگان در فضای اقتصاد دیجیتال بود. هدف سما از همان ابتدا این بود که سرویس ها و خدماتی را ارائه کند که خریدار و فروشنده بتوانند به یکدیگر اعتماد نمایند تا بدون استرس و نگرانی های مرسوم، بخرند و بفروشند.
در این زمینه چه خدمات و سرویس هایی ارائه می کنید؟
اولین محصول سما در همان روزهای ابتدایی شروع کار، طراحی سرویس پرداخت امن برای پلتفرم دیوار بود. یکی از چالش های همیشگی کاربران دیوار، احتمال کلاهبرداری بود که با پرداخت امن توانستیم این دغدغه مهم و همه گیر را حل کنیم.
در مرحله بعد، به دغدغه فروشگاه های فعال در وب سایت ترب و بعلاوه خریداران آن ها پرداختیم و کوشش کردیم تا با ضمانت 15 روزه بازگشت پول، اعتماد را میان خریداران و فروشگاه های ترب زنده کنیم تا علاوه بر خیال راحتی خریداران، فروشگاه ها نیز بتوانند فروش بیشتری را تجربه نمایند.
فراهم کردن شرایط و زیرساخت مناسب برای خرید اعتباری، قدم بعدی سما بود که براساس روش پرداخت BNPL راه اندازی شد. این سرویس در حال حاضر مهم ترین بخش از خدمات سما است و به افراد این امکان را می دهد تا پرداخت های خود را به صورت قسطی و در زمان های مشخصی انجام دهند.
خرید اعتباری سما چه تفاوتی با سایر سرویس های اعتباری دارد؟
یکی از تفاوت های کلیدی خرید اعتباری سما با سایر رقبا، ترکیب این خدمت با سرویس ضمانت خرید است. به این صورت که کاربران می توانند از فروشگاه های قابل اعتماد و امن سما خرید اقساطی داشته باشند و تا 15 روز از ضمانت بازگشت پول سما بهره مند شوند.
تفاوت مهم بعدی، نحوه بازپرداخت اقساط است. با خرید اعتباری سما، پرداخت اقساط حداقل 3 ماه بعد از خرید شروع می گردد. بعلاوه در اقساط بلندمدت، کم ترین کارمزد در مقایسه با سایر رقبا دریافت می گردد.
مزیت دیگر سما، اعتباردهی تا سقف 1 میلیارد ریال است. با آنالیز هایی که ما انجام دادیم، یکی از مهم ترین دغدغه های کاربران برای دریافت اعتبار، پایین بودن اندازه اعتبار دریافتی است. بنابراین، ما راه چاره ها و راه چارههای متنوعی را تحلیل کردیم تا به این نتیجه رسیدیم که اگر اعتبارسنجی به وسیله سازمان ها و شرکت های کارمندان انجام گردد، می توان اعتباردهی با مبالغ بالا انجام داد.
سازمان ها از این ایده و راه چاره شما استقبال کردند؟
از آن جایی که خرید اعتباری نقش تاثیرگذاری در افزایش رضایت شغلی و بهره وری کارمندان داشت، استقبال خوبی از خرید اعتباری سما شد. رفاه کارمندان یکی از مهم ترین دغدغه های هر سازمان خصوصی و دولتی است که هزینه بالایی برای سازمان دارد. اما با خرید اعتباری سما، هزینه های رفاهی شرکت ها کاهش چشم گیری داشت و در سازمان های همکار با سما، امکاناتی مانند تسهیلات سازمانی، بن کارت، مساعده، وام سازمانی و بسته های معیشتی کم رنگ تر شده اند.
این سرویس چه مزایایی برای کارمندان دارد؟
مهم ترین مزیت خرید اعتباری سما این است که ایشان می توانند بدون چک یا سفته، کالا یا خدمات مورداحتیاج خود را به صورت قسطی از فروشگاه های آنلاین یا فروشگاه های حضوری و زنجیره ای خریداری نمایند. در طی مدتی که از راه اندازی این سرویس می گذرد نیز سه مورد از دسته بندی های محصولات و خدمات سما بسیار پرطرفدار بوده اند:
- مواد غذایی و خریدهای روزمره - در 3 قسط
- تورهای گردشگری - در 6 قسط
- لوازم خانگی - در 12 قسط
بعلاوه، ضمانت 15 روزه بازگشت پول، مزیت کلیدی دیگر سما است که در شرایط زیر قابل استفاده است:
- عدم ارسال کالا به وسیله فروشگاه
- وجود عیب و ایراد در سفارش
- عدم تشابه کالای دریافتی با سفارش
- پشیمانی یا انصراف از خرید
چه چالش هایی در مسیر ارائه خرید اعتباری داشتید و چگونه با آن ها مقابله کردید؟
باید بگم که این مسیر با چالش های متعددی همراه بود. یکی از اولین چالش های بزرگ، مسائل قانونی مربوط به خرید قسطی بود. برای حل این چالش، ما از یک تیم حقوقی باتجربه استفاده کردیم و با نهادهای نظارتی در ارتباط نزدیک بودیم تا اطمینان حاصل کنیم که تمامی قوانین را به درستی رعایت می کنیم.
چالش جدی بعدی ما، اضافه کردن پذیرندگان به نام و مشهور به فهرست فروشگاه های سما بود تا کاربران بتوانند پس از دریافت اعتبار، به درستی و با کیفیت بالاتری آن را خرج نمایند. این اتفاق نیز با موفقیت رقم خورد و اکنون با فروشگاه های بزرگی مانند دیلی مارکت و گروه مادیران همکاری می کنیم.
از شروع ارائه خرید اعتباری، با چه سازمان هایی همکاری داشته اید؟
در طی این مدت با سازمان ها و شرکت های مختلفی همکاری داشته ایم، اما به تازگی مهم ترین همکاری خود را با بانک صادرات شروع نموده ایم و تصمیم داریم تا شرایط خرید قسطی را برای کارمندان این بانک که بیش از 20 هزار نفر در سراسر کشور هستند، فراهم کنیم. امیدواریم که این همکاری برای هر دو طرف نتایج رضایت بخشی داشته باشد.
به عنوان سوال خاتمهی، چه برنامه هایی برای آینده سما و محصولات آن دارید؟
در آینده نزدیک قصد داریم تا سرویس خرید اعتباری را در حالت B2C نیز تست کنیم و شرایطی را فراهم کنیم تا تمام مردم کشور بتوانند از مزایای این خدمت سما بهره مند شوند؛ خرید قسطی از فروشگاه های مطمئن با ضمانت سما.
سایر سرویس های سما نیز در حال به روزرسانی هستند و امروز که با یکدیگر گفت وگو می کنیم، نسخه نو پرداخت امن روی دیوار در حال انجام است که تجربه کاربری آسان تری را برای کاربر رقم می زند.
در خاتمه این نکته را بگویم که نگاه ما به آینده، امیدوارانه است و قصد داریم تا جای ممکن، فرآیند خریدوفروش را هوشمندتر و راحت تر کنیم تا مردم بتوانند بدون نگرانی، محصولات و کالاهایی که احتیاج دارند را در زمان مناسب و با شرایط ایده آل خریداری نمایند. در عین حال، فروشگاه ها و فروشنده ها نیز بتوانند مشتریان خود را افزایش دهند تا درنتیجه آن، فروش بیشتری را تجربه نمایند.
کلمات کلیدی: افزایش بهره وری، خرید اعتباری، خرید قسطی، وام سازمانی، تسهیلات سازمانی، رفاه کارمندان، بن کارت، سما، سامانه معاملات امن و اعتباری
منبع: مجله شنبه