روزشمار: 27 آذر؛ نخستین پرواز بشر با هواپیما

به گزارش مجله انجمن دعوت، 17 دسامبر سال 1903 میلادی در صحرای کیتی هاک استان کارولینای شمالی آمریکا برادران رایت (ارویل و ویلبر رایت) هواپیمایی را که در کارگاه دوچرخه سازیشان بر پایه استفاده از مقاومت هوا ساخته بودند به پرواز درآوردند که به عنوان نخستین پرواز بشر با هواپیما ثبت شده است.

روزشمار: 27 آذر؛ نخستین پرواز بشر با هواپیما

پرواز بشر با بالون هوای گرم در چهارم ژوئن 1783 اجرا شده بود. این بالون به وسیله دو برادر فرانسوی به نام های ژاک و ژوزف مون گلفیه، ساخته شده بود. بالون ساخت این دو برادر در نوامبر و دسامبر آن سال چند مسافر را هم حمل و در ارتفاع 500 متری با سرعت 22 کیلومتر در ساعت پرواز نموده بود.

در هفدهم دسامبر 1903، اولین هواپیمای موتوردار دنیا، پس از بارها آزمایش و تجربه، انتها با پیروزیت از زمین برخاست و نزدیک به یک دقیقه در فضا پرواز کرد. این هواپیما به وسیله دو برادر به نام های ویلبر و ارویل رایت، ساخته شد و در استان کارولینای شاقتصادی آمریکا آزمایش شد.

برادران رایت در ابتدا دوچرخه ساز بودند و با مشاهده پرواز هواپیماهای بدون موتور به پرواز علاقه مند شدند و انتها با پشتکار فراوان، پیروز به ساخت و پرواز اولین هواپیمای موتوردار دنیا شدند. آن ها توانستند ماشین پرنده ای سنگین تر از هوا و دارای حجم بزرگ را ساخته و مورد آزمایش قرار دهند.

نخستین پرواز، 12 ثانیه طول کشید و آزمایش دیگری که در همان روز انجام شد، زمان بیشتری را دربرگرفت. هواپیمای برادران رایت که با سلامت فرود آمد، دارای دو بال و و ملخ بود و اولین هواپیمای موتوری به شمار میرود که انسان با آن پرواز کرد.

برادران رایت 18 دسامبر، و یک روز پس از نخستین پرواز که پیروزمندانه بود، از دولت آمریکا خواستند که اختراع آنان را خریداری کند. وزارت جنگ آمریکا مامور آنالیز این درخواست شد و پس از مذاکره و مشاهده اختراع، تصمیم گرفت براداران رایت را به خدمت بگیرد و یاری اقتصادی به تکمیل این صنعت کند.

در همین روز:

  • میلاد رسول اکرم و امام جعفر صادق علیه السلام
  • درگذشت مولانا جلال الدین بلخی (1273 میلادی)
  • پرواز اولین هواپیمای موتوردار دنیا به وسیله برادران رایت (1903 میلادی)
  • روز ملی بوتان
  • تولد لوود ویک وان بتهوون، موسیقی دان آلمانی (1770 میلادی)
  • درگذشت اورویل رایت یکی از مخترعین هواپیما (1948 میلادی)
منبع: کجارو / راسخون / iranianshistoryonthisday.com
انتشار: 14 بهمن 1400 بروزرسانی: 14 بهمن 1400 گردآورنده: davataz.ir شناسه مطلب: 762

به "روزشمار: 27 آذر؛ نخستین پرواز بشر با هواپیما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزشمار: 27 آذر؛ نخستین پرواز بشر با هواپیما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید