ماجرای سانسور سریال امام علی(ع) چه بود؟ ، وقتی ابوذر به جرم عدالتخواهی سانسور می شود

به گزارش مجله انجمن دعوت، تهیه کننده سریال امام علی(ع) سانسور بخش هایی از این سریال به دلیل مخالفت با اشرافیت و بی عدالتی را تایید کرد و گفت: هرچه زمان پیش تر رفت آدم های ما نزدیک به شخصیت های دوره بنی عباس و بنی امیه شدند و بیشتر به آن ها برمی خورد.

ماجرای سانسور سریال امام علی(ع) چه بود؟ ، وقتی ابوذر به جرم عدالتخواهی سانسور می شود

به گزارش خبرنگار فرهنگی مجله انجمن دعوت، ماجرای سانسور سریال امام علی(ع) که قبلا هم کم و بیش صحبت هایی در این باره مطرح بود و حتی بخشی از دیالوگ های حذف شده سریال هم منتشر شد، دوباره داغ شده و این بار محمد بیک زاده، تهیه کننده سریال امام علی (ع) در گفتگو با روزنامه فرهیختگان درباره سانسور دیالوگ های عدالتخواهانه شخصیت ابوذر در سریال صحبت کرده است.

به گفته تهیه کننده سریال تقریبا بین 180 تا 200 دقیقه از سریال و چیزی حدود سه قسمت و حتی بیشتر از سه قسمت حذف شده است.

بیک زاده درباره دلیل این سانسور می گوید: ابوذر در زمان حیات خود طاقت این را نداشت کسی کوچک ترین تخطی از طریق عدالت کند. گفتند برخی حرف های ابوذر به برخی دوستان برمی خورد؛ درنتیجه حذف کردند. قائم مقام وقت سازمان خیلی مقاومت زیادی کردند که این میزان از نقش ابوذر ماند.

بیک زاده در پاسخ به این سوال که حذف اجباری بود یا اختیاری گفت: ما هیچ صحنه اضافه ای نگرفته بودیم که بخواهیم حذف کنیم. قسمت ابوذر ما 4 اپیزود بود و این بخش را الان در سریال نداریم. چند صحنه جزئی از بخش ابوذر را داریم، چون دیالوگ های ابوذر دیالوگ های تندی بود. شاید امروز به من هم برمی خورد.

او در پاسخ به اینکه بعد از تغییر مدیریت امکان نداشت این بخش ها به سریال امام علی (ع) اضافه شود، گفت: خیر، هرچه زمان پیش تر رفت آدم های ما نزدیک به شخصیت های دوره بنی عباس و بنی امیه شدند و بیشتر به آن ها برمی خورد.

بیک زاده ادامه داد: الان بخواهند ممیزی کنند بیشتر حذف می شود. یک مشکل داریم که مدیران هنری این کشور هنرمند نیستند. نه تن ها هنرمند بلکه باسواد هم نیستند.

صحبت های بیک زاده درباره سانسور سریال امام علی (ع) بعد از گذشت تقریبا بیست سال در حالی مطرح می شود که پیش از این هم قسمت هایی از دیالوگ های حذف شده شخصیت ابوذر در مجله نقد سینما منتشر شده بود.

این دو سکانس قسمتی از ماجرای سفر ابوذر به مدینه است که در آن بین ابوذر و فرمانده شامی جدالی علیه اشرافیت و بی عدالتی صورت می گیرد. این سانسور را می توان به دلیل نزدیکی این دیالوگ ها به شرایط اجتماعی دهه 70 دانست. در ادامه بخش هایی از این دیالوگ ها آمده است:

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 6 تیر 1400 بروزرسانی: 6 تیر 1400 گردآورنده: davataz.ir شناسه مطلب: 489

به "ماجرای سانسور سریال امام علی(ع) چه بود؟ ، وقتی ابوذر به جرم عدالتخواهی سانسور می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای سانسور سریال امام علی(ع) چه بود؟ ، وقتی ابوذر به جرم عدالتخواهی سانسور می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید