ممنوع الورود شدن کامیون های ایرانی به اروپا در صورت عدم نوسازی
به گزارش مجله انجمن دعوت، جواد هدایتی، مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: نوسازی ناوگان تجاری و بین المللی را باید از چند زاویه نگاه کرد، بخشی از آن به ناوگانی که با اروپایی ها در ارتباط هستند بر می گردد که عمدتا کالاهای حیاتی، مواد اولیه و صنعتی مورد احتیاج خط های فراوری از این طریق تامین می گردد و ضرورت جدی تری دارد چرا که کشورهای اروپایی با توجه به حساسیت هایی که روی مسائل زیست محیطی و حمل و نقل سبز دارند، برایشان مهم است که ناوگانی که به کشورشان وارد می گردد، استانداردهای آلایندگی لازم را داشته باشد.
وی اضافه کرد: اگر کامیون های ایرانی نوسازی نشوند در آینده با مشکل روبرو خواهند شد و حتی ممکن است که در آینده امکان ورود به اروپا را نداشته باشند یا با جرایم سنگینی روبرو شوند. البته اروپایی ها در حال حاضر از این استانداردها هم عبور نموده اند و در حال نوسازی ناوگان خود با خودروهای برقی هستند و به تدریج می خواهند در راستای حمل ونقل سبز خودرهای سوختی را حذف نمایند بنابراین اگر نتوانیم شرایط آن ها را که در حالت حداقلی استاندارهای آلایندگی ناوگان حمل و نقل است، تامین کنیم قطعا ناتوگان ما نمی تواند در آینده به مبادلاتشان با اروپایی ها ادامه دهند و مجبور خواهیم شد که از ناوگان کشورهای دیگر استفاده کنیم.
مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ادامه داد: نکته مهم دیگر در این زمینه این است که حمل ونقل جزو بخش های هزینه بر تجارت است بنابراین وقتی برای ناوگانی هزینه می گردد باید بتوان با با کشورهای دیگر رقابت کرد و برای رسیدن به این مهم باید قیمت کامیون هم منطقی تر گردد.
ناکامی کامیون داران ایرانی در رقابت با همتایان ترک و روسی
هدایتی گفت: به اسم مثال در موافقت نامه ای که با اوراسیا داریم محصولات کشاورزی باید با کامیون های یخچالی حمل و به بازار روسیه و اوراسیا ارسال گردد اما با توجه به کمبودهایی که در این زمینه داریم این محصولات با کامیون های روسی و آذربایجانی حمل می گردد که از تکنولوژی روز برخوردار بوده و از نظر هزینه حمل، رقابتی تر هستند چرا که قیمت ناوگان در کشور ما بسیار بالاتر از کشورهای دیگر است. بنابراین روش و چگونگی نوسازی ناوگان هم بسیار مهم است و باید بتوانید کامیون را با قیمت مناسب و رقابتی در اختیار کامیون دار قرار داد.
نوسازی گرانتر و سخت تر ناوگان در ایران
وی بیان کرد: در حال حاضر برای بخش عمده کالاهایی که از اروپا می آید رقابتی بین ناوگان ایرانی و ناوگان ترک وجود دارد که بار را بگیرند اما در ترکیه کامیون نو را 80 هزار دلار و کامیون دست دوم را حداکثر تا 50 هزار دلار می خرند که اگر آن را با دلار 25 هزار تومانیِ آزاد هم محاسبه کنیم حدود دو میلیارد تومان می گردد. این در حالی است که با سه برابر این قیمت می توان در ایران کامیون خرید.
مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: از سوی دیگر کامیون دار ترک همه 80 هزار دلار را نقدی پرداخت نمی نماید و نهایتا 10 تا 20 درصدش را نقدا می پردازد و بقیه آن را با سود بسیار پایین یا بدون سود از کرایه و کارکرد ماشین به صورت قسطی پرداخت می نماید در صورتی که در ایران چنین امکانی وجود ندارد.
منبع: اتاق بازرگانی ایران