مهار حریق منطقه سرخون در شهرستان اردل

به گزارش مجله انجمن دعوت، خبرنگاران/تهران امروز یکشنبه 23 آذرماه ساعت 11 خط لوله نفت واقع در منطقه میانکوه شهرستان اردل دچار شکستگی و آتش سوزی شد که در اظهارنظرات اولیه فرسودگی، دلیل این حادثه اعلام شده بود، اما استاندار چهارمحال و بختیاری در تشریح این حادثه گفت: حرکت یک تکه سنگ عظیم موجب فشار بر روی لوله انتقال نفت مارون و شکستگی آن در منطقه سرخون شد.

مهار حریق منطقه سرخون در شهرستان اردل

به گزارش مجله انجمن دعوت، در پی وقوع حادثه شکستن لوله نفت در منطقه سرخون و گندمکار شهرستان اردل و ایجاد حریق گسترده در این منطقه، استاندار چهارمحال و بختیاری با همراهی جمعی از مسئولان مرتبط با مدیریت بحران، پس از بازدید میدانی از منطقه مورد نظر، در جلسه مدیریت بحران این شهرستان شرکت کرد.

اقبال عباسی 23 آذرماه در جلسه مدیریت بحران شهرستان اردل، اظهار کرد: این منطقه کوهستانی و صعب العبور است و در گذشته رانش زمین در بعضی مناطق بخش میانکوه شهرستان اردل اتفاق افتاده بود، رانش زمین موجب حرکت یک تکه سنگ و سقوط بر روی این خط لوله انتقال نفت شده است.

استاندار چهارمحال و بختیاری ادامه داد: حرکت سنگ و قرار دریافت آن در مجاورت لوله انتقال نفت مارون موجب فشار بر روی این لوله انتقال و شکستگی آن شده است.

وی با اشاره به اینکه از ساعات اولیه وقوع حادثه از سمت استان خوزستان راستا انتقال سوخت مسدود شد، مطرح نمود: به سرعت ماشین آلات برای اطفای حریق و مسدود کردن راستا نفت وارد منطقه شدند.

عباسی با بیان اینکه شکستگی لوله نفت در منطقه سرخون خساراتی را به اراضی کشاورزی، شیلات، آب شرب، آب کشاورزی و محیط زیست منطقه وارد نموده است، خاطر نشان کرد: صبح فردا ستاد مدیریت بحران استان برای آنالیز شرایط منطقه و برآورد خسارات برگزار و گزارش این جلسه به ستاد مدیریت بحران کشور ارسال می گردد.

استاندار چهارمحال و بختیاری مطرح نمود: خوشبختانه با همکاری نیروهای امدادی، عوامل خطر تا حد زیادی بر طرف شد.

وی با اشاره به اینکه باید علل اصلی این گونه حوادث در آینده و گذشته تعیین گردد، گفت: باید راستا لوله انتقال نفت به طور کامل آنالیز و اگر در راستا نشتی وجود دارد دقیق تعیین گردد و راه حل علمی و تخصصی برای مشکل پیشنهاد گردد.

عباسی تاکید نمود: شرکت مشاوری در حال اجرا مطالعات برای حل مشکل آلودگی نفتی در منطقه سرخون است، باید این مطالعات با سرعت انجام گردد و برای حل این مشکل همین شرکت وارد عمل گردد.

حریق در منطقه سرخون شهرستان اردل مهار شد

بخشدار میانکوه شهرستان اردل ساعتی قبل از اطفای حریق حادثه شکستگی لوله نفت در منطقه سرخون این شهرستان اطلاع داد و گفت: امکان شعله ور شدن مجدد حریق وجود دارد.

امامداد شهبازی در گفت وگو با مجله انجمن دعوت با بیان اینکه حریق ناشی از شکستگی خط لوله انتقال نفت در منطقه سرخون اردل با کوشش نیروهای امدادی مهار شد، اظهار کرد: امکان شعله ور شدن مجدد آتش وجود دارد، بنابراین نیروهای امدادی در منطقه هم چنان حضور دارند.

بخشدار میانکوه شهرستان اردل اظهار داشت: با حضور استاندار چهارمحال و بختیاری و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی جلسه مدیریت بحران تشکیل شد.

وی یادآور شد: مقرر شد در اولین فرصت علت اصلی وقوع حادثه تعیین و نسبت به برطرف آن اقدامات مقتضی صورت بگیرد.

امامداد شهبازی بخشدار میانکوه شهرستان اردل عصر امروز در این رابطه به مجله انجمن دعوت گفته بود: این خط لوله به علت نشت گاز در حال سوختن است.

وی افزوده بود: این حادثه ساعت 11 صبح امروز رخ داد و خوشبختانه این حادثه تلفات جانی در پی نداشت.

بخشدار میانکوه شهرستان اردل با اشاره به اینکه نیروهای امدادی برای خاموش کردن آتش و کنترل اوضاع به منطقه اعزام شده اند، مطرح نمود: قطعا نشت نفت به خاک و بارندگی باعث آلودگی نفتی در رودخانه سرخون در روزهای آینده می گردد.

احتمالا فرسودگی دلیل حادثه خط لوله انتقال نفت در میانکوه است

سرپرست اداره کل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری هم با بیان اینکه به احتمال بالای 90 درصد فرسودگی خط لوله انتقال عامل وقوع حادثه بوده است، گفت: استان اصفهان مسئولیت مدیریت خط لوله حادثه دیده را در شرایط فعلی بر عهده دارد.

خسرو کیانی در گفت وگو با مجله انجمن دعوت با اشاره به شکستگی لوله نفت در منطقه میانکوه شهرستان اردل، اظهار کرد: استان اصفهان مسئولیت مدیریت خط لوله حادثه دیده را بر عهده دارد، خوشبختانه کسی در این حادثه دچار دچار آسیب نشده است.

سرپرست اداره کل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه به احتمال بالای 90 درصد فرسودگی خط لوله انتقال عامل وقوع حادثه بوده است، گفت: نیروهای امدادی استان برای پشتیبانی در منطقه حضور دارند و در صورت احتیاج تجهیزات اطفای حریق و خودرو در اختیار نیروها قرار می گیرد.

وی یادآور شد: علت وقوع حادثه توسط تیم های کارشناسی در دست آنالیز است و نتایج بعد از اتمام آنالیز ها رسانه ای می گردد.

آمادگی اسکان خانوارهای روستاهای اطراف محل حادثه وجود دارد

به همین دلیل سرپرست جمعیت هلال احمر چهارمحال و بختیاری نیز گفت: آمادگی برای اسکان خانوارهای روستاهای اطراف محل حادثه ترکیدگی لوله گاز در منطقه سرخون بخش میانکوه شهرستان اردل وجود دارد.

ایرج کیانی در گفت وگو با مجله انجمن دعوت با اشاره به ترکیدگی لوله خط انتقال نفت مارون در منطقه سرخون بخش میانکوه، اظهار کرد: یک تیم امدادی از پایگاه بره مرده به عنوان پشتیبان به منطقه اعزام شده است و تمامی نیروهای هلال احمر در آماده باش کامل هستند.

سرپرست جمعیت هلال احمر چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: در صورت احتیاج به تخلیه روستاهای اطراف محل حادثه حریق، نیروهای امدادی آمادگی برای اسکان اضطراری خانوارها در مدارس و مساجد روستاهای اطراف دارند.

برآورد دقیقی از خسارات وارده به اراضی کشاورزی منطقه سرخون وجود ندارد

مدیر جهادکشاورزی شهرستان اردل هم گفت: خسارات وارد شده به بخش کشاورزی منطقه میانکوه در پی شکسته شدن خط لوله انتقال نفت در روزهای آینده برآورد می گردد.

روح الله سعیدی در گفت وگو با مجله انجمن دعوت در مورد خسارت وارده در پی شکستگی لوله نفت در منطقه سرخون به بخش کشاورزی، اظهار کرد: در سال های گذشته نشت نفت به چشمه و رودخانه سرخون موجب آلودگی نفتی آب و تعطیلی مزارع شیلات در این بخش شد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان اردل با بیان اینکه با پیگیری های انجام شده در گذشته چشمه ای برای آبیاری زمین های کشاورزی در پایین دست در نظر گرفته شد، گفت: قطعا نشت نفت در رودخانه، اراضی کشاورزی و چشمه ها به علت شکستگی تبعاتی را دارد، زیرا مردم اقدام به کشت گندم و جو در اراضی کشاورزی خود نموده بودند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر نمی توان برآورد دقیقی از خسارات وارده به کشاورزان منطقه سرخون به عمل آورد، مطرح نمود: پس از برطرف مشکل شکستگی لوله نفت، کارشناسان در منطقه حضور پیدا نموده و خسارات وارده به کشاورزان را برآور می نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 دی 1399 بروزرسانی: 19 دی 1399 گردآورنده: davataz.ir شناسه مطلب: 185

به "مهار حریق منطقه سرخون در شهرستان اردل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهار حریق منطقه سرخون در شهرستان اردل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید