چگونه به اشتراک گذاری عکس در اینستاگرام سبب تخریب محیط زیست می گردد؟
به گزارش مجله انجمن دعوت، اینستاگرامی ها با به اشتراک گذاشتن عکس های طبیعت در تخریب محیط زیست سهیم خواهند بود.
هفته گذشته هیئت سفر و گردشگری جکسون (Jackson Hole Travel & Tourism Board) از بازدیدنمایندگان خواهش کرد که از برچسب زدن عکس های به اشتراک گذاشته شده در دنیای مجازی برای محافظت از جنگل های بکر و دریاچه های دور خودداری نمایند. یکی از اعضای این هیئت، برایان مودنا (Brian Modena)، در این باره شرح داد که طبیعت به دلیل به اشتراک گذاری عکس های زیبا در اینستاگرام در خطر واقع شده است.
آقای مودنا در مصاحبه هفته گذشته شرح می دهد:
دریاچه دلتا (Delta Lake) که یک دریاچه دور و در بین صخره های گرند تتون (Grand Tetons) است به یک پوستر اینستاگرامی تبدیل شده است.
او ادامه می دهد:
بعد از به اشتراک گذاری عکس هایی از قله کوه های این منطقه و دریاچه به وسیله اینفلوئنسرها، این عکس ها در فضای مجازی پخش شد و همه این منطقه را کشف کردند (اینفلوئنسر به کسانی با تعداد فالور بالا گفته می گردد که با به اشتراک گذاشتن هر عکس تاثیر مهمی بر روی تعداد زیادی از مردم می گذارند).
چندین سال قبل، روزانه شاید یک الی دو کوهنورد به این منطقه سفر نموده و جهت چهارده کیلومتری را پیموده و به دریاچه می رسیدند ولی به تازگی هر روز بیش از 145 نفر در حال بالا رفتن از کوه و عکاسی از منظره ها هستند. الان این منطقه دچار ترافیک و تاکسی و کمبود محل پارک شده است.
مودنا می گوید:
ما دوست داریم که مردم واقعا با محیط زیست آشتی نمایند نه اینکه فقط عکس و برچسبی در دنیای مجازی از طبیعت به اشتراک بگذارند.
این اولین باری نیست که گردشگری وابسته به عکاسی به وسیله مردم محلی محکوم شده است. مردم محلی از عکس ها و سلفی هایی که گردشگران می گیرند شکایت دارند. یک مزرعه دار گل آفتابگردان اخیرا از گردشگران شکایت نموده است زیرا آن ها برای گرفتن عکس به مزرعه او رفته و محصولات را خراب نموده بودند. مثال دیگر مربوط به موزه لوور است که گردشگران بیشتر وقت خود را به عکس گرفتن در مقابل تابلوی مونالیزا اختصاص می دهند تا اینکه تابلو را دیدن نمایند.
حالا محافظ کاران به این نتیجه رسیده اند کسانی که عکس حیات وحش و طبیعت را در دنیای مجازی به اشتراک گذاشته و برچسب محل را به آن می زنند در واقع تهدیدی برای حیوانات و طبیعت محسوب می شوند. آن ها برای دفاع از طبیعت از گردشگران تقاضا دارند که این عمل را متوقف کند.
در سافاری های آفریقای جنوبی نیز وضع از همین قرار است و تور لیدرها از گردشگران تقاضا دارند که زمانی که عکس های خود را از کرگدن ها به اشتراک می گذارند، مکان آن را تعیین ننمایند، زیرا این حیوانات مورد سوء استفاده شکارچیان قرار می گیرند. شش ماه قبل انجمنی به نام ردپایی از خود به جا نگذارید (Leave No Trace) در کلرادو، راهنمای نو استفاده از وسایل ارتباط جمعی را منتشر کرد که در این راهنما هم اکیدا خواسته شده بود که برچسب محل های بکر طبیعت ذکر نگردد. مدیر هیئت سفر و گردشگری جکسون هول از مردم خواسته است که به جای برچسب محل، از برچسب عمومی مسئول بوده و مراقب منطقه جکسون هول باشید (Tag Responsibly, Keep Jackson Hole Wild)، استفاده نمایند.
تعدادی از کاربران اینستاگرام هم هشتگ nogeotag# را به اشتراک گذاشته اند ولی بین کاربران و عکاسان مخالفت وجود دارد زیرا عکاسان حاضر نیستند از منظره ها زیبای عکس های خود دست بکشند.
دانا واتز (Dana Watts) یکی از اعضای انجمن ردپایی از خود به جا نگذارید می گوید:
دلیل های زیادی وجود دارد که مردم علاقه دارند که محلی را که در آن عکس گرفته و به اشتراک می گذارند تعیین نمایند. شاید این یکی از معمول ترین حقوق مردم باشد ولی ما فقط از مردم می خواهیم که قبل از این کار لحظه ای اندیشه نمایند و سپس اگر از نظر آن ها مسئله ای نداشت محل را به اشتراک بگذارند.
او ادامه می دهد:
شاید خیلی وقت ها برچسب عکس ها به نظر بی آزار بیایند، ولی در حقیقت ضربه نهایی را به طبیعت خواهند زد.
مقوله دیگری که باید بیشتر نگران آن بود مربوط می گردد به اینفلوئنسرهایی که به وسیله برندهای خاصی استخدام می شوند تا یک محصول یا یک مکان را به مردم بشناسانند.
برای مثال امیلی بریز راس واتسون (Emily Breeze Ross Watson) به تازگی از یک هتل چهار ستاره در منطقه جکسون هول بازدید نموده و عکس هایی از خود را در حال قدم زدن در بلندی های گرند تیتون در دنیای مجازی به اشتراک گذاشته است.
خانم واتسون با بیش از 63000 دنبال نماینده در اینستاگرام، محل عکس خود و هتل را به اشتراک گذاشته و در عوض هتل هزینه ای بابت اقامت او از او نگرفته است.
واتسون در مصاحبه ای می گوید:
به نظر من اطلاع سانی کامل در خصوص محلی که هستیم خیلی هم جالب است.
یکی از محل هایی که خانم واتسون و دوستش بریتنی تورنر (Brittany Turner) رفته و از آن عکس به اشتراک گذاشتند دریاچه جنی (Jenny Lake) در نزدیکی آلپ بود که امروزه تعداد گردشگران این منطقه هم ناگهان افزایش چشم گیری داشته است. خانم تورنر در عکسی که به اشتراک گذاشته بود چکمه ها و کاپشنی به تن داشت که در فروشگاه مجازی او برای فروش گذاشته شده بودند، در واقع عکس او فقط جنبه تبلیغاتی داشت.
خانم تورنر در این باره می گوید:
من به این منطقه مدیون هستم و اصلا فکر نمی کردم که چنین اتفاقی بیافتد و عده ای از دست من عصبانی شوند.
نماینده این هتل می گوید که هتل مسئولیت برچسب مکان را به عهده می گیرد. آقای مودنا می گوید که آن ها نمی خواهند جلوی گردشگری و عکس گرفتن مردم را بگیرند. زیرا اقتصاد این هتل ها و این منطقه ها از گردشگری تغذیه می گردد. این کوهستان ها هم واقعا زیبا هستند و عکس هایی که در این منظره ها گرفته می شوند واقعا شاهکار هستند. مودنا می گوید که فقط نباید این طور باشد که مردم برای عکس گرفتن از این منظره ها صف بایستند.
برخی کارشناسان معتقد هستند که در دراز مدت مشکل با تعیین نکردن محل عکس ها حل نخواهد شد. کتی دین (Cathy Dean)، عضو یک انجمن حمایت از محیط زیست در لندن می گوید:
این فقط هشداری برای آینده است. وقتی به بسیاری از پارک های حفاظت شده کرگدن ها می روید، آن ها می گویند که فقط کرگردن سفید یا سیاه در این منطقه وجود دارد و از همین جا علامت سئوال در فکر گردشگران ایجاد می گردد که پس کرگدن های دیگر در کجا زندگی می نمایند.
او ادامه می دهد:
پارکی در نامیبیا وجود دارد که مخصوص کرگدن های سیاه است. از گردشگرانی که به این پارک سفر می نمایند خواهش می گردد که نه از کرگدن ها عکس بگیرند و نه محل این پارک و همین طور کرگدن ها را به اشتراک بگذارند.
البته با توجه به پیشرفت گوشی های هوشمند کنترل این مسئله بسیار سخت شده است. آقای مودنا می گوید:
ما باید با مردم صحبت کنیم و هر شخص مسئولیت عمل خود را بپذیرد و با آگاهی کامل حاضر به همکاری گردد. خود من به تازگی به چند مکان زیبا و بکر سفر نموده ام که شاید خودخواه به نظر برسم، ولی از آن ها در هیچ جایی نام نخواهم برد
منبع: کجارو / nytimes.com