کریسمس در تهران کجا بریم؟

به گزارش مجله انجمن دعوت، کریسمس در تهران همانند بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا به وسیله مسیحیان ایرانی جشن گرفته می گردد، در تهران جشن کریسمس به طور رسمی و با تشریفات مذهبی پیروان حضرت مسیح برپا نمی گردد، زیرا این مناسبت در کشور ما به عنوان جشن مذهبی مشخص نشده و جمعیت مسیحی ایران بسیار اندک است. اما در بعضی از هتل ها، رستوران ها یا مراکز خرید ممکن است مراسم ها یا تزییناتی به مناسبت کریسمس قرار دهند و این جشن را با رنگ و لعاب خاصی برگزار نمایند. بعضی از افراد مسیحی که در تهران زندگی می نمایند هم جشن سال نو مسیحی یا همان کریسمس را در مکان های خاصی همانند کلیساهای شهر تهران و یا منازل خود با هم جشن می گیرند.

کریسمس در تهران کجا بریم؟

برای تماشا فضای جشن کریسمس در شهر تهران باید به محله های ارامنه در مرکز همانند خیابان میرزای شیرازی، مجیدیه، جلفا و سایر محلات مرکز بروید. در ادامه این مقاله از مجله گردشگری مجله انجمن دعوت به شما چند مورد از مکان های تماشایی و مجذوب نماینده تهران در روزهای ابتدایی ماه دی هم زمان با جشن کریسمس را معرفی خواهیم کرد تا بتوانید از دنیای رنگارنگ این جشن عکس های مجذوب نمایندهی را به یادگار ثبت کنید و از نزدیک با آیین مسیحیان در این جشن آشنا شوید.

محله های مسیحی نشین برای جشن کریسمس در تهران

در حال حاضر 300 تا 370 هزار مسیحی در ایران زندگی می نمایند که بخش زیادی از این افراد ساکن محله های مختلف مرکز هستند. محله هایی که به عنوان محله های مسیحی نشین در تهران شناخته می شوند و در آن ها جوامع مسیحی زندگی می نمایند، در تهران خیلی زیاد نیست و اغلب ارمنی های تهران در محله ها معروف مرکز زندگی می نمایند. برای تجربه جشن کریسمس در تهران و آشنایی با آداب و رسوم این جشن مذهبی که در شب 25 دسامبر مطابق 4 دیماه برگزار می گردد، معمولا این محله ها به عنوان منطقه های که بعضی از جمعیت مسیحی ساکن هستند، یک فضای خاص و شاداب تر در تهران محسوب می گردد. با این حال توجه داشته باشید که کریسمس در ایران به طور رسمی نیست و جوامع مسیحی این مراسم را به صورت خصوصی یا در کلیساها جشن می گیرند. اما محله هایی که ر تهران اغلب جمعیت آن ها مسیحی هستند، عبارتند از:

خیابان میرزای شیرازی:

خیابان میرزای شیرازی بخشی از محله قدیمی بهجت آباد تهران است که با داشتن مغازه هایی که در آن محله ملزومات کریسمس فروخته می گردد در روزهای منتهی به سال نو میلادی مجذوب نمایندهیت خاص برای رهگذران این خیابان دارد. این محله میزبان یک قنادی و ساندویچ فروشی قدیمی و معروف به نام قنادی طلایی و ساندویچ طلایی است که از سال 1342 فعالیت خود را شروع نموده و هنوز هم جز مغازه های خوشمزه این محله ارمنی نشین محسوب می گردد. مغازه های عروسک فروشی این محله کارکنان ارمنی دارند و در اغلب مغازه ها می توان نمادهای جشن کریسمس همانند بابانوئل و درخت کاج تزئین شده را مشاهده کرد. خیابان میرزای شیرازی در مرکز شهر تهران واقع شده و از خیابان های کریم خان در جنوب و شهید مطهری در شمال می توان به این خیابان دسترسی داشت.

محله آرارات:

محله آرارات قبلاً به عنوان بخشی از منطقه ده ونک شناخته می شد که بعدها نام آن به آرارات تغییر کرد. این محله یکی از نقاط شمالی شهر تهران محسوب می گردد که اغلب ساکنان آن ارمنی هستند. یکی از معروف ترین جاذبه های این محله قدیمی بدون شک قلعه ارامنه است که در بخش شمال شرقی محله آرارات واقع شده و نماد حضور پایدار و همبستگی ارامنه در این منطقه به شمار می رود. کلیسای میناس و گورستان ارمنیان هم جزو دیگر مکان های مهم این محله محسوب می شوند که شاهکارهای فرهنگی و تاریخی ارمنی را در خود جای داده اند.

محله نارمک:

محله نارمک در تهران دارای جوامع مختلفی است و در این محله بخشی از جامعه ارمنیان شهر تهران هم سکونت دارند که بیشتر در خیابان های سی متری نارمک تا وحیدیه، شامل خیابان هایی نظیر شهید میرحسینی(زرکش)، شهید اسماعیل افشاری(پدرثانی)، شهید سهیلیان (شیرمرد جنوبی) و شهید غیاثی پور(آبادان جنوبی) ساکن هستند. این جوامع بعلاوه در میدان های 84، 85، 86 و 92 نارمک و خیابان های میرفخرایی و وحیدیه هم محل سکونت دارند. نارمک جز محلات شرقی مرکز است که جمعیت ارامنه در این منطقه از گذشته زیاد بوده و جشن کریسمس در این محله معمولاً برگزار می گردد.

محله مجیدیه:

محله مجیدیه یکی از قدیمی ترین منطقه ها شمال شرقی تهران است و دارای دو بخش شمالی و جنوبی بوده که به دسترسی به آن به وسیله بزرگراه همت بسیار آسان است. این منطقه یکی از مراکز مهم سکونت مسیحیان در شهر تهران محسوب می گردد و به عنوان یکی از مراکز فرهنگی، آموزشی و مذهبی این جامعه معروفیت دارد. در محله مجیدیه ساختمان ها و آثاری از دوران قاجاریه به جای مانده که از جمله میراث های فرهنگی و تاریخی این منطقه هستند.

محله ونوس:

یکی از قدیمی ترین محله های ارمنی نشین در شهر تهران که می توان برای جشن کریسمس به آن سر زد، محله ونوس در محدوده میدان ونک است که از دیرباز محل سکونت تعدادی از خانواده های ارامنه در تهران بوده است.

محله جلفا:

این محله در شمال تهران قرار گرفته است و به عنوان محلی با جمعیت مسیحی گرجی شناخته می گردد، جلفا یکی از محلات قدیمی مرکز است که از دیرباز محل سکونت ارمنی های شهر تهران بوده و در ایام کریسمس در این محل درخت های کاج تزئین شده زیادی را می توان مشاهده کرد.

تزیین درخت کریسمس در تهران

در شهر بزرگ تهران آراستن و تزیین درختان کریسمس در بعضی از خیابان ها و مراکز خرید همیشه جزو فعالیت های مورد علاقه مردم در آستانه سال نو میلادی بوده است و بسیاری از مردم برای حفظ محیط زیست و اهمیت به حفظ طبیعت از درخت های کاج غیرطبیعی برای تزئین محله خود استفاده می نمایند.

در گذشته مسیحیان بر این باور بودند که درخت جشن سال نو باید حتماً کاج طبیعی باشد، اما در سال های اخیر تقریباً این آیین به صورت کامل با درخت های مصنوعی و لوازم رنگی مخصوص انجام می گردد. کریسمس در تهران و سایر شهرهای ایران که اقلیت های مذهبی ارامنه در آن زندگی می نمایند، با شور و هیجان بسیاری جشن گرفته می گردد و به راحتی می توان در زمان سال نو میلادی، تجربه ای متفاوت از هم زیستی و صلح بین ادیان مختلف را از نزدیک مشاهده کرد. جشن ها و آرایش شهر در این زمان فضایی پر از نور، رنگ و احساس شادی را برای تمامی افراد فراهم می نماید. اگرچه اسلام دین رسمی ایران است، اما جامعه مسیحی کشور هم هر ساله کریسمس را جشن می گیرند و این آداب و رسوم را ایرانی های غیر مسیحی هم دوست دارند.

عکس یادگاری کنار بابانوئل

جشن کریسمس در تهران علاوه بر اینکه برای پیروان حضرت مسیح بسیار مهم است، بچه ها هم این جشن را به علت رنگ و لعاب زیاد آن و حضور شخصیت محبوب بابانوئل خیلی دوست دارند. محله های مسیحی نشین از اواخر آذرماه تا اواسط دی ماه پر از چراغ های رنگی و تزئینات قرمز، سبز و طلایی می شوند و صدای موسیقی های خیابانی که اشعار کریسمسی می خوانند در این محله های قدیمی شهر به گوش می رسد. بسیاری از بچه ها در شهر تهران به تماشای ویترین مغازه هایی که عروسک بابانوئل در آن قرار گرفته به صورت ویژه علاقه دارند و معمولاً از خانواده می خواهند تا در کنار بابانوئل از آن ها عکس یادگاری بگیرند.

حضور در مراسم کلیسایی کریسمس در تهران

در تهران مراسم جشن کریسمس علاوه بر خانه های ارامنه شهر در کلیساهای معروف مرکز هم با شور و هیجان زیادی برگزار می گردد. حضور در مراسم کلیسایی کریسمس در تهران برای مردمی که از جامعه مسیحیان و ارامنه هستند، تجربه ای باشکوه و خاص است.

این مراسم ها معمولاً در کلیساها و مراکز مذهبی مسیحی در سراسر شهر تهران برگزار می شوند. اجرای ترانه های مذهبی ارامنه با آهنگ سازی های زیبا و مجذوب نماینده، اجرای مراسم های دینی و جشنی با فضای مذهبی تعیین از جمله بخش های مجذوب نماینده این مراسم در مرکز است.

پس از مراسمی که در کلیسا برگزار می گردد مردم به خانه ها و محله های خود بازمی گردند و در محیط خانوادگی و محبت آمیز شام کریسمس که معمولاً خوراک بوقلمون است را نوش جان می نمایند که تا ساعات پایانی شب جشن ادامه دارد. در جشن کریسمس افراد درخت کاج را تزئین می نمایند، هدایای خود را زیر درخت می گذارند و جوراب های خود را آویزان می نمایند تا بابانوئل هدیه و آب نبات در آنها قرار دهد، بعلاوه غذاها و شیرینی های کریسمسی همانند نان زنجبیلی برای این جشن پخته می گردد.

سؤالات متداول

1. کریسمس در چه روزی جشن گرفته می گردد؟

تاریخ واقعی تولد حضرت مسیح تعیین نیست اما مردم سراسر دنیا 25 دسامبر یعنی 4 دیماه را به طور نمادین به عنوان کریسمس جشن می گیرند.

2. معروف ترین غذای کریسمس چیست؟

خوراک بوقلمون یکی از اصلی ترین غذاهای جشن کریسمس و شب سال نو میلادی محسوب می گردد که مسیحیان تهرانی هم معمولا این غذا را برای خانواده در شب کریسمس آماده می نمایند.

3. آیا کریسمس یک جشن ملی در ایران است؟

خیر، با توجه به اینکه اغلب مردم ایران مسلمان هستند و جمعیت مسیحی های کل کشور حدود 300 تا 370 هزار نفر است، این جشن فقط در محله های ارمنی نشین و کلیساها به صورت خصوصی برگزار می گردد.

4. جشن کریسمس در کدام محله های شهر تهران برگزار می گردد؟

در محله های همانند کریمخان، میرزای شیرازی، آرارات، جلفا، ونوس، مجیدیه و نارمک تهرانی های ارمنی بیش تر سکونت دارند و اغلب آن ها جشن کریسمس را در محله خود برگزار می نمایند.

5. آیا برای جشن کریسمس در تهران شیرینی خاصی آماده می گردد؟

در این روز بعضی از غذاهای مرتبط با کریسمس همانند نان زنجبیلی و شیرینی های مخصوص این روز در خانه ها پخته می شوند و مردم از این نوع غذاها بهره می برند.

6.آیا خرید تور مسافرتی به داخلی از سایت مجله انجمن دعوت امکان پذیر است؟

بله، شما می توانید بلیط پرواز و یا تور تفریحی خود به مقصد شهرهای مختلف کشورمان را بدون محدودیت زمانی و به صورت 24 ساعته از سایت مجله انجمن دعوت بخرید.

جمع بندی

جمعیت زیادی از مسیحیان کشور ساکن شهر تهران هستند، در تهران جشن کریسمس به عنوان یک جشن غیرمذهبی هم جا افتاده و بسیاری از مردم با هر مذهب و اعتقادی در مراسم های مختلف مرتبط با این جشن شرکت می نمایند. فضای شهر به خصوص محله های ارمنی نشین و مراکز خرید بزرگ با تزیینات و دکوراسیون های کریسمسی زیبا و رنگارنگ پر می گردد و بازارها و مغازه ها در شب های قبل از کریسمس پر از افرادی است که برای تهیه هدایای کریسمس و تزیینات جشن به این مراکز مراجعه نموده اند. جشن کریسمس در تهران به عنوان یک رویداد مذهبی و فرهنگی گرامی داشته می گردد و همه افراد بدون توجه به مذهب یا باورهای خاص از آن لذت برده و در این مراسم به شادمانی می پردازند.

اگر علاقه دارید با سایر جشن ها و مراسم هایی که در شهرهای مختلف ایران و دنیا برگزار می شوند، بیش تر آشنا شوید حتماً مقالات بعدی مجله گردشگری مجله انجمن دعوت را تا سرانجام دنبال کنید. برای سفر به کشورهای مختلف دنیا در روزهای مختلف سال و بازدید از جاذبه های گردشگری این کشورها می توانید از سایت مجله انجمن دعوت بلیط هواپیما و تور تفریحی مورد نظر خود را با برترین قیمت و در اسرع وقت تهیه کنید.

منبع: الی گشت
انتشار: 10 شهریور 1403 بروزرسانی: 10 شهریور 1403 گردآورنده: davataz.ir شناسه مطلب: 1136

به "کریسمس در تهران کجا بریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کریسمس در تهران کجا بریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید