گشت و گذار در زیباترین مسجد امارات ، مسجد شیخ زاید ابوظبی

به گزارش مجله انجمن دعوت، در کشور امارات بعد از مسجد الحرام و مسجد النبی سومین مسجد بزرگ جهان , مسجد شیخ زاید ابوظبی نام دارد . این مکان مذهبی یکی از نقاط دیدنی امارات متحده عربی به شمار می رود.

گشت و گذار در زیباترین مسجد امارات ، مسجد شیخ زاید ابوظبی

مسجد شیخ زاید (نام کامل عربی: مسجد الشیخ زاید بن سلطان آل نهیان) مسجدی در شهر ابوظبی، کشور امارات است. این مسجد بعد از مسجد الحرام و مسجد النبی سومین مسجد بزرگ جهان است و یکی از نقاط دیدنی امارات متحده عربی به شمار می آید. نام این مسجد از شیخ زاید بن سلطان آل نهیان گرفته شده که بنیان گذار و نخستین رئیس کشور امارات بوده و در همین مسجد دفن شده است. این مسجد به طور رسمی در ماه رمضان در سال 2007 میلادی افتتاح شد.

معرفی مسجد شیخ زاید امارات

این مسجد در منطقه ای بزرگ میان دو پل مصفح و مقطع در مدخل جزیرهٔ أبوظبی قرار گرفته است. اگرچه ورود به مسجد برای نامسلمانان در امارات ممنوع است ولی این مسجد برای امکان بازدید گردشگران یک استثنا است.

مسجد شیخ زاید یکی از آثار معماری بی نظیر است که از 80 گنبد و 1000 ستون ساخته شده است و قابلیت پذیرشدست کم 40 هزار نمازگزار را دارد.

رنگ آمیزی این مسجد به گونه ای است که رنگ های ساختمان به واسطه تابش خورشید یا نور ماه تغییر می کنند.

هزینهٔ ساخت این مسجد (دو میلیارد و 167) میلیون درهم امارتی بوده است. اولین نماز در مسجد نماز عید قربان ، سال 1428 هجری قمری برابر با ماه دسامبر 2007 میلادی برگزار گشت که هنوز اعمال بناء مسجد بطور کامل انتها نیافته بود. مساحت اجمالی مسجد (412٬22) متر مربع است،

به غیر از دریاچه های اطراف خارجی مسجد. مسجد شیخ زاید، سومین مسجد جهان است از ناحیهٔ مساحت، ودهمین مسجد جهان از لحاظ حجم وبزرگی مسجد. در سال 1996 میلادی، بفرمان شیخ زاید بن سلطان آل نهیان حاکم وقت امارت ابوظبی دستور بنا این مسجد صادر شد. مسجد روی تپه أی به ارتفاع 9 متر از سطح زمین بنا شده است.

سالن اصلی مسجد دارای بزرگترین لوستر جهان به طول 15 متر و به وزن 9 تن است که 10 متر قطر دارد و از سویی باعث شده تا این مسجد یکی از جاذبه های گردشگری مهم ابوظبی شود.

عدد گنبدهای مسجد (57) گنبد می باشند که به حجمهای مختلف ومتفاوت است و بر سر رواق ها خارجی، ومداخل اصلی وجانبی قرار دارند، تماماً با رخام و مرمر سفید واعمال گچبری بسیار زیبایی پوشانده است، گنبد مسجد شیخ زاید در ابوظبی، یکی از بزرگترین گنبدهای موجود در جهان شناخته شد.

تصنیف بزرگی مسجد از لحاظ عمرانی در شمار دهمین مسجد جهان اسلامی آمده است، ظرفیت مسجد 40960 هزار نفر نمازگذار در یک وقت می باشد. همچنین از معالم جاذبه ای مسجد وجود چهار مناره که أرتفاع هر مناره (106) متر است، و در چهار رکن از صحن خارجی مسجد قرار گرفته است و بر زیبایی مسجد افزوده است.

پهنای سجاده قاعهی اصلی مسجد (7119) متر مربع است، و یکی از بزرگترین سجاده های جهان است، این قالیچه یکی از شاه کارهای مصمم بزرگ ایرانی (علی خلیقی) است

در این قالیچه (سجاده) 35 تن پشم و پنبه و ابریشم به کار رفته است. در ساخت این سجاده 1200 نفر از حرفیین از نیشابور شرکت داشته أند. این فرش بزرگ به دست هنرمندان ایرانی برای مسجد شیخ زاید بافته شده است

و نیز بزرگترین لوستر جهان نیز توسط شرکت های اروپایی ساخته شده است. همجنین معاون شهردار ابوظبی بیان نموده است که گنبد مسجد شیخ زاید در ابوظبی، یکی از بزرگترین گنبدهای موجود در جهان شناخته شده است. این گنبد (قبه) با ارتفاع 83 متر وقطر داخلی 32.8 متر و با قطر خارجی 42 متر، بزرگترین گنبد جهان است و وزن این گنبد بیش از یک هزار تن می رسد.

لوستر زیبای مسجد شیخ زاید دبی

سنگ فرشهای بسیار زیبای مسجد شیخ زاید امارات

همچنین بخوانید :

منبع: مجله دلگرم
انتشار: 29 مهر 1399 بروزرسانی: 29 مهر 1399 گردآورنده: davataz.ir شناسه مطلب: 9

به "گشت و گذار در زیباترین مسجد امارات ، مسجد شیخ زاید ابوظبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گشت و گذار در زیباترین مسجد امارات ، مسجد شیخ زاید ابوظبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید