10 خودروی تاثیر گذار و نوآور در صنعت خودروسازی

به گزارش مجله انجمن دعوت، زندگی امروز/ انصافا باید اعتراف کرد خودروهایی که امروز شاهد آن ها هستیم با خودروهای اولیه تفاوت های زیادی دارند. نوآوری در طراحی خودرو باعث شده است تا خودروهای اولیه راه خود را به خوبی پیدا نمایند و شاهد خودروهای زیبا و پیشرفته امروزی باشیم.

10 خودروی تاثیر گذار و نوآور در صنعت خودروسازی

به گزارش زندگی امروز به نقل از برترینها، انصافا باید اعتراف کرد خودروهایی که امروز شاهد آن ها هستیم با خودروهای اولیه تفاوت های زیادی دارند. نوآوری در طراحی خودرو باعث شده است تا خودروهای اولیه راه خود را به خوبی پیدا نمایند و شاهد خودروهای زیبا و پیشرفته امروزی باشیم. اما در صنعت خودروسازی هم مانند سایر صنعت ها همواره خودروهای نوآورانه ای بوده اند که تاثیر بسزایی در ساخت سایر خودروها داشته اند. به همین منظور خالی از لطف نیست اگر در ادامه با هم نگاهی به 10 خودرو نوآورانه و تاثیرگذار در صنعت خودرو داشته باشیم.

1. فورد مدل تی (Ford Model T) سال 1908

اولین خودرویی که به فراوری انبوه رسید.

کارشناسان صنعت خودروسازی، فورد مدل تی را اولین خودروی مقرون به صرفه ای می دانند که به فراوری انبوه رسید، از این خودرو با نام Tin Lizzie هم یاد می گردد. فورد مدل تی توانست جهانی نوی را پیش روی صنعت خودروسازی برای ساخت خودروهای بهتر باز کند.

فورد توانست به لطف خط فراوری معروف خودروسازی این شرکت استاندارد نوی را معرفی کند، این استاندارد در سایر صنایع هم به خدمت گرفته شد. خودرو فورد مدل تی بین سال های 1908 تا 1927 فراوری شد، جالب است بدانید در این بازه زمانی فورد توانست تعداد 15 میلیون دستگاه فورد مدل تی را به فروش برساند. تمامی این موارد دست به دست هم دادند تا فورد مدل تی به اسم یکی از تاثیرگذارترین خودروها در تاریخ طراح و فراوری محصولات صنعتی به حساب بیاید.

2. رولز رویس سیلور گُوست (Rolls Roys Silver Ghost) سال 1908

اولین خودروی نظامی.

خودروی رولز رویس سیلور گوست در آن موقع به اسم یکی از پرچمداران خودروهای لوکس و گران قیمت به حساب می آمد. اما جالب است بدانید سرنوشت برای رولز رویس سیلور گوست چیز دیگری در آستین داشت و در سال 1914 بدنه تمامی خودروهای رولز رویس سیلور گوست که تا به امروز ساخته شده بود با در نظر گرفتن استانداردهای نظامی آن موقع تقویت شد تا این خودروها نقش مهمی در جنگ جهانی اول، جنگ داخلی ایرلند و حتی جنگ جهانی دوم ایفا نمایند. با این حساب می توان گفت رولز رویس سیلور گُوست به دوران استفاده از اسب ها در سواره نظام انتها داد و مفهومی نو از حمل و نقل را در جبهه های نبرد ایجاد کرد.

3. آستین سوِن (Austin Seven) سال 1922

اولین خودرو پرطرفدار.

آستین سون خودروی افسانه ای انگلیسی است که توانست در این کشور و سایر کشورها موفقیت فراوانی کسب کند. موفقیت آستین سون به میزان ای بود که این خودرو را به اسم خودرویی پیش رو در صنعت خودروسازی قلمداد می نمایند. آستین سون توانست تاثیر مهمی در بازار خودروهای مقرون به صرفه داشته باشد و از این لحاظ با فورد مدل تی که 15 سال پیش از آستین سون معرفی شده بود مقایسه میگردد. این محصول، به محبوبیت بیشتر خودروها یاری کرد و سلاطین عظیم خودروسازی مانند بی ام و، نیسان، لوتوس و جگوار از بدنه آستین سون برای ساخت اولین خودورهای خود الهام گرفتند.

4. فولکس قورباغه ای سال 1938

خودرویی نوآورانه که به نماد خودروسازی تبدیل شد

در این قسمت از لیست خودروهای تاثیرگذار در صنعت خودروسازی به محصولی رسیدیم که برای ما ایرانی ها یادآور خاطره های خوش و درخشانی است. فولکس قورباغه ای آنقدر در صنعت خودروسازی خوش درخشیده است که بعید به نظر می رسد در تاریخچه این صنعت، خودرویی به این جا و مکان رسیده باشد. جالب است بدانید فولکس قورباغه ای به اسم یکی از اولین خودروهایی که موتور آن در پشت تعبیه شده است شناخته می گردد، این خودرو برای رانندگی در سرعت بالای یکصد کیلومتر در ساعت در عظیمراه های آلمان ساخته شده بود.

جالب تر اینکه فولکس قورباغه ای به اسم یکی از اولین خودروهایی به شمار میرود که در ساخت آن از فناوری خنک نمایندگی موتور با هوا استفاده شده بود. اما تاثیرگذاری فولکس قورباغه ای در صنعت خودروسازی به همین جا ختم نمی گردد. محبوبیت فولکس قورباغه ای باعث شد تا این خودرو بین سال های 1938 تا 2006 فراوری گردد. به این ترتیب با یک حساب سرانگشتی می توان گفت فولکس واگن قورباغه ای با 65 سال فراوری، افتخار طولانی ترین زمان فراوری را در بین خودروها دارد.

5. بی ام سی مینی (BMC Mini) سال 1959

اولین خودروی هاچ بک

بی ام سی مینی هم از آن خودروهایی است که حق زیادی بر گردن صنعت خودرو سازی دارد. تا به امروز چیزی حدود 100 مدل مختلف از بی ام سی مینی در کشورهای مختلف جهان فراوری شده است. ویژگی های بی ام سی مینی به همین جا ختم نمی گردد و این خودرو به اسم یکی از اولین خودروهای مدرن که از سیستم انتقال نیرو در جلو بهره گرفته است شناخته میگردد. طراحی قسمت هاچ بک بی ام سی مینی هم در نوع خود جالب توجه است. این خودروی کوچک با طراحی ساده ای که داشت توانست به اسم یکی از کارآمدترین خودروهای شهری جای خود را در دل هواداران باز کند، بی ام سی مینی را حتی در مسابقات رالی و سایر مسابقه های اتوموبیل رانی هم شاهد بودیم.

6. سیتروئن دی اس (Citroen DS) سال 1955

خودروی نوآوری که تاثیر زیادی بر روی سایر خودروهای همرده خود گذاشته است.

کارشناسان زیادی سیتروئن دی اس را به اسم یکی از برترین خودروها در تمام تاریخ صنعت خودروسازی به حساب می آورند. طراحی این خودرو کاملاً آینده نگرانه بود و به همین علت گفته می گردد تمامی خودروهای مدرن امروزی به نوعی از طراحی سیتروئن دی اس الهام گرفته اند. سیتروئن دی اس به اسم اولین خودرویی شناخته می گردد که با طراحی آیرودینامیک و دیسک ترمز به فراوری انبوه رسید و راهی بازار شد، نوآوری های سیتروئن دی اس به همین جا ختم نمی گردد و این خودرو با سیستم تعلیق هیدرولیک و چراغ های چرخان جلو شناخته می گردد. تمامی این موارد دست به دست هم داد تا سیتروئن دی اس در اولین روز عرضه به بازار، 12 هزار دستگاه فروش داشته باشد.

7. جگوار تایپ E سال 1961

خودرو لاکچری دهه 60 میلادی

انصافاً باید گفت جگوار تایپ E یکی از زیباترین خودروهای اسپرتی است که در آن موقع راهی بازار شد. از طرف دیگر در طراحی بیشتر خودروهایی که در آن موقع عرضه میشد توجه کمی به طراحی و عملکرد خودرو میشد، اما داستان جگوار تایپ E فرق می نماید و با خودرویی طرف هستیم که سرعت و رعایت اصول زیباشناختی به برترین نحو ممکن در این خودرو اعمال شده بود. جگوار تایپ E سرعتی برابر با 240 کیلومتر داشت و تنها در کمتر از 7 ثانیه از صفر به 96 کیلومتر سرعت دست پیدا می کرد.

جگوار تایپ E، در زمان خود اولین خودرویی بود که بدنه ای متصل با اتصال جدانشدنی به شاسی نداشت، در عوض در این خودرو شاهد طراحی اسپرت و ورزشی بودیم که بدنه آن می توانست برای بهینه سازی های بعدی خودرو جدا گردد. این موارد باعث شد تا خودروهای اسپرت زیادی از طراحی جگوار تایپ E، الهام بگیرند.

8. لامبورگینی میورا (Lamborghini Miura) سال 1966

اولین خودرو سوپر اسپورت جهان.

لامبورگینی میورا تفکر صاحبان صنایع خودروسازی آن موقع را نسبت به توانایی های خودرو تغییر داد. این خودرو با تعبیه کردن دو جایگاه، بسیار سبک، راحت و سریع طراحی شده بود. لامبورگینی میورا در زمان عرضه خود به بازار به لحاظ سرعت رقیب نداشت و سریع ترین خودروی آن موقع بود. طراحی لامبورگینی میورا شباهت های زیادی به زبان طراحی داشت که در خودروهای مسابقه ای آن موقع به خدمت گرفته میشد، جالب اینجاست که در آن موقع فروچو لامبورگینی، اسطوره عظیم این شرکت، از طراحی اصلی لامبورگینی میورا راضی نبود و از مهندسین لامبورگینی خواسته بود تا در وقت های اضافه خود بر روی طراحی لامبورگینی میورا کار نمایند.

9. کرایسلر مینی وَن (chrysler Minivan) سال 198

اولین مینی ون با چندین جایگاه

کرایسلر در سال 1983 طراحی نوی در چیدمان جایگاه های خودروی مینی ون خود به خدمت گرفت. این طراحی باعث شد تا کرایسلر مینی ون به خودرویی برای خانواده های پرجمعیت که احتیاج به جایگاه بیشتری دارند تبدیل گردد، از طرف دیگر این خودرو تجربه رانندگی دلچسبی را در اختیار راننده قرار می داد.

در نگاه اول مینی وَن کرایسلر حالتی مکعب مستطیل مانند دارد، اما کارآیی این خودرو بیشتر از این حرف هاست. جالب است بدانید این خودرو دارای درِ کشویی برای سوار شدن راحت بچه ها بود و فضای زیادی را در حین پارک اشغال نمی کرد. این موارد باعث شد تا مینی ون کرایسلر دید طراحان خودرو را برای همواره تغییر دهد.

10. تویوتا پریوس (Toyota Prius) سال 1997

اولین خودروی هیبریدی که به فراوری انبوه رسید. تویوتا در سال 1997 اولین تویوتا پیروس را به فراوری انبوه رساند. از آن موقع تا به امروز خودروهای هیبریدی هواداران بیشتری پیدا نموده اند اما بدون شک تویوتا پریوس تاثیرات زیادی در صنعت خودروهای هیبریدی گذاشته است که برخی از این تاثیرها را در آینده شاهد خواهیم بود. تویوتا پریوس در چند سال اخیر شاهد بهینه سازی های مختلفی بوده است، این خودرو به صاحبان صنعت خودروسازی ثابت کرد که می توان یک خودروی دوست دار محیط زیست هیبریدی را به فراوری انبوه رساند و نظر مشتریان را جلب کرد.

در سرانجام پیشنهاد می کنیم اگر شما هم از علاقه مندان دوآتشه صنعت خودرو هستید و خودرویی را سراغ دارید که تاثیر زیادی در این صنعت گذاشته است، نام و مشخصات این خودرو را در قسمت نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

منبع: زندگی روز
انتشار: 7 شهریور 1400 بروزرسانی: 7 شهریور 1400 گردآورنده: davataz.ir شناسه مطلب: 589

به "10 خودروی تاثیر گذار و نوآور در صنعت خودروسازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 خودروی تاثیر گذار و نوآور در صنعت خودروسازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید