آفات و بیماری های گل برگ انجیری

به گزارش مجله انجمن دعوت، آفات و بیماری های گل برگ انجیری: گیاه برگ انجیری در محیط طبیعی رشد خود به درختان وابسته است زیرا ریشه های هوایی این گیاه رطوبت و مواد غذایی را از درختان دیگر تهیه می نماید، بنابراین زمانی که به عنوان گیاه گلدانی و آپارتمانی قصد نگهداری از آن را دارید حتماً باید به فکر تهیه قیم پوشیده از خزه نیز برای این گیاه باشید و ریشه های هوایی این گیاه را هرگز قطع نکنید و برای تقویت هر چه بیشتر ساقه ها، ریشه های هوایی را به داخل خزه ها راهنمایی کنید.

آفات و بیماری های گل برگ انجیری

آفات و بیماری های گل برگ انجیری:

به گزارش مجله انجمن دعوت به نقل از میهن کاکتوس ،از آفت های اصلی گیاه برگ انجیری می توان به کنه تار عنکبوتی، شپشک و شپشک آرد آلود اشاره نمود. در اثر وجود کنه تارعنکبوتی برگ ها رنگ پریده می شوند و در سطح زیرین آنان تار عنکبوت مشاهده می گردد و بعد از مدتی برگ ها زرد می شوند و می ریزند. برای مبارزه از سموم کنه کش سیستماتیک باید استفاده گردد.

شپشکهای جوان از گیاه تغذیه می نمایند و پوسته به جامانده از شپشکهای بالغ باعث ایجاد منظره ای پر از لکه های ریز و قهوه ای رنگ بر روی شاخسار گیاه بخصوص سطح زیر برگ ایجاد می نماید. شپشکها موجب ضعیف شدن کلی گیاه و زرد شدن برگ ها و در نهایت ریزش آنان می گردد. آنها همچنین ماده ای ترشح می نمایند که عسلک نامیده می گردد که بعد از مدتی ممکن است با قارچ پوشانده شوند.

از جمله بیماری های این گیاه نیز می توان به لکه برگی، آنتراکنوز، و پوسیدگی ریشه اشاره نمود. لکه برگی توسط دو عامل قارچ و باکتری ایجاد می گردد. لکه های قهوه ای یا سیاه رنگ با حاشیه های آبدار یا زرد رنگ بر روی برگ ها ایجاد می شوند.

برگ های آلوده را حذف کنید و از خیس شدن برگ ها در طی آبیاری جلوگیری کنید و در صورت لزوم می توان از سموم قارچ کش استفاده کرد. پوسیدگی ریشه توسط قارچ پیتیوم ایجاد می گردد که خیس و غرقاب ماندن خاک و عدم زهکش خوب بستر از جمله عوامل تشدید نماینده این بیماری هستند.

سم قارچ کش را به صورت آبیاری به ریشه بزنید و همچنین بر روی شاخه ها و برگ ها اسپری نمایید. آبیاری زیاد، عدم در جریان بودن هوا می تواند باعث رشد قارچ ها و پوسیدگی ریشه و تنه گیاه گردد.

نحوه آبیاری گل برگ انجیری:

در فاصله بین دو آبیاری سطح خاک گلدان خشک گردد. یعنی در تابستان هفته ای یک مرتبه و در زمستان هر دو هفته یک بار به این گیاه آب دهید. آبیاری بیش از اندازه موجب زرد و قهوه ای رنگ شدن برگ های موجود در قسمت پایین گیاه می گردد. زمانی که هوا گرم است با عمل غبار پاشی برگ ها به میزان هفته ای 3-2 مرتبه رطوبت محیط را افزایش دهید. اما این عمل را زمانی که نور مستقیم آفتاب وجود دارد انجام ندهید زیرا موجب ایجاد لکه های قهوه ای رنگ بر روی برگ ها می گردد. همچنین زمانی که آبیاری کمتر از میزان احتیاج گیاه است نوک برگ های گیاه قهوه ای و سوخته می گردد و پهنه برگ نیز خشک و چروکیده می گردد که به سرعت نسبت به آبیاری گیاه اقدام نمایید.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 30 آذر 1399 بروزرسانی: 30 آذر 1399 گردآورنده: davataz.ir شناسه مطلب: 143

به "آفات و بیماری های گل برگ انجیری" امتیاز دهید

3 کاربر به "آفات و بیماری های گل برگ انجیری" امتیاز داده اند | امتیاز: 3.3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آفات و بیماری های گل برگ انجیری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید