این نفرین به زودی تمام جهان را فرا خواهد گرفت!

به گزارش مجله انجمن دعوت، مقبره توت عنخ آمون

تقریبا با اطمینان می توان گفت که یکی از اولین شخصیت های تاریخی که ما شناختیم، فرعون های مصری و اهرام ثلاثه و داستان های افسانه ای است که حول و حوش آن ها وجود دارد. اما این افسانه ها ممکن است که حقیقت داشته باشند! بیایید قبل از این که به موضوع امروز بپردازیم با هم به جواب این سوال فکر کنیم. توت عنخ آمون، یکی از فرعون های معروف مصری است که کشف مقبره اش در دنیای باستان شناسی انقلابی به پا کرد. حال بگویید که، اگر این واقعیت داشته باشد که نفرین مقبره توت عنخ آمون به زودی پای همه انسان ها را می گیرد، چه حسی دارید و چه کار می کنید؟ در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر داستان نفرین مقبره توت عنخ آمون، فرعون مصری را به اتفاق یکدیگر بخوانیم.

این نفرین به زودی تمام جهان را فرا خواهد گرفت!

در خاندان فراعین مصر، یازدهمین فرعون از خاندان هجدهم است و به عنوان پادشاهی نو در بین فراعنه و خاندان پادشاهی مصر شناخته می شود. نام این فرعون معروف به معنای زندگی آمون است. توت عنخ آمون تنها 9 سال داشت که با دختر سوم آخناتون و نفرتیتی، ازدواج می کند و پس از مدتی پادشاه جوان با نام فرعون توت عنخ آمون بر مسند پادشاهی می نشیند. همسری که در سن پایین برای او انتخاب کرده بودند، از جهان رفت و توت عنخ آمون همسر جوانی به نام انخ اسن آمون به معنای کسی که برای آمون زندگی می کند را برای همسری خود انتخاب کرد.

توت عنخ آمون بزرگ در برابر دیگر فرعون های ثروتمند مصری بسیار میانه بوده و آن چه که او را از دیگران متمایز کرده است، گنج های مقبره دست نخورده اش است که البته بسیار هم مرموز هستند. توت عنخ آمون دوره حکومتی کوتاه و بی غوغایی داشت و به همین علت هم پس از مدت کوتاهی به فراموشی سپرده شد.

از توت عنخ آمون در کتاب سینوهه نیز یاد شده است. در تمام هزاران سالی که این مقبره وجود داشت، هچ دزدی نتوانسته بودند به آن نفوذ کند و این در حالی است که تمام محیط اطراف آن مورد دستبرد قرار می گرفت. البته این به آن معنا نیست که این مقبره هیچ وقت مورد دستبرد قررا نگرفته باشد بلکه دو بار به صورت خیلی جزئی مورد دزدی قرار گرفته ولی این دزدان کار خاصی نکرده و چیز خاصی نبرده بودند و بنابراین نظم و شکل اولیه مقبره همچنان به شکل روز اول مانده بود.

مهم ترین چیزی که در این سال ها پنهان مانده بود و در دسترس دزدان و مقبره روها نبود، آرامگاه توت عنخ آمون بود که در زیر سنگ ها پنهان مانده بود و جلب توجه نمی کرد. بالاخره پس از گذشت میلیون ها سال، مقبره توت عنخ آمون در تاریخ 4 نوامبر سال 1922 میلادی در دره پادشاهان از طریق تیم دکتر هاوارد کارتر دست نخورده و سالم پیدا شد.

این کشف یکی از مهم ترین یافته های باستانی قرن 20 میلادی است که هنوز هم طرفداران پر و پا قرص خودش را دارد. اما این تازه شروع ماجرا است زیرا نفرینی که پای همه را گرفت، تازه شروع می شود. این فرعون جوان، مرکز خود را شهر تب تبس، تیبس و یا تبای بود که از زمان آخناتون رها شده بود، قرار می دهد و حدود 10سال حکومت می کند. آخناتون آخرین فرعون دوره خاندان هجدهم است؛ آیه که یکی از افراد تاثیرگذار بر فرعون بود، پس از چهار سال پادشاهی حکومت را به رامسسیان که خاندان نوزدهم بودند، می سپارد.

چهارمین تابوت توت عنخ آمون، از 1100 کیلوگرم طلای خالص ساخته شده بوده است. در یکی از اتاق های مقبره او حدود 650 وسیله که شامل جام، کوزه، مجسمه، تخت، گنجه، … پیدا شد که تعداد بسیاری از آن ها با طلا و سنگ های بسیار گران قیمت تزیین شده بودند. البته در این اتاق یادگارهای فرعون از دوران کودکی هم قرار داشتند که شامل اسباب بازی های ارزشمند، پر، میز و جایگاه های کوچک بود. در مقبره، تخت هایی روان با سرهای گاو، شیر، اسب آبی و تمساح، تخت پادشاهی فرعون توت عنخ آمون، لباس هایی از پوست پلنگ، گنجه هایی از عاج و جواهرات نیز پیدا شد.

از ارزشمندترین اشیائی که در این اتاق پیدا شد می توان به مجسمه هایی از طلا و درشکه شکاری فرعون اشاره نمود. 3500 شی در مقبره فرعون در خاتمه لیست شد. اما این خاتمه قصه نیست زیرا، مرگ ناگهانی لرد کارناروون که مسئول جستجو در مقبره توت عنخ آمون باعث شایعه ای شد که مدت ها در بیشتر رسانه های سراسر جهان دنبال می شد. علت این معروفیت هم این بود که جمله معروفی بر روی ورودی مقبره فرعون نوشته شده بود: مرگ، هر کسی را که خواب فرعون را به هم بزند را در بر خواهد گرفت! همین باعث شده بود که مردم از طلسمی صحبت کنند که تمامی افرادی را که در کشف آرامگاه توت عنخ آمون دست داشتند از بین می برد. لرد کارناروون به علت نیش عقرب که حیوانی مقدس در مصر باستان بوده است، مرده اما در اصل او به علت عفونت پس از نیش نوعی پشه جان داده بود.

اما اتفاقات شومی که افتاده بود این ها بود: پرنده قناری هاوارد کارتر، از طریق مار کبری که حیوانی مقدس است، خورده شد. سگ شکاری کارنارون همزمان با مرگ او به شکل عجیبی پارس کرد و او نیز در همان حالت جان داد. ریچارد بثل، منشی کارتر و پدرش، لرد وست بری به طور ناگهانی مردند. پروفسور لافلور، در مقبره ناپدید شد.

همسر لرد کارناروون داگلاس رید، فوت کرد. مأمور کارشناسان مصری، نیز مرد. 27 کارشناس و دانشمند در مدت کوتاهی مردند و این باعث شد نفرین توت عنخ آمون جدی به نظر برسد. انتقام توت عنخ آمون شد. اما در این بین، هاوارد کارتر، کاشف اصلی آرامگاه سالم به انگلستان بازگشت. دکتر جمال الدین محرز از کسانی بود که وجود نفرین را تکذیب می کرد و به هیمن خاطر بقایای توت عنخ آمون را برای مطالعه بیشتر به آمریکا برد ولی چند هفته بعد در سن 52 سالگی به صورت ناگهانی فوت کرد. گویی هر کس که به آرامگاه فرعون رود و آرامش او را به هم زند، سرنوشتی جز مرگ نخواهد شد و چه بسا این سرنوشت در انتظار هر کسی باشد.

منبع: الی گشت
انتشار: 1 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 1 اردیبهشت 1401 گردآورنده: davataz.ir شناسه مطلب: 834

به "این نفرین به زودی تمام جهان را فرا خواهد گرفت!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این نفرین به زودی تمام جهان را فرا خواهد گرفت!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید