آنالیز تفاوت بین طرح جامع شهری و طرح توجیهی شهرسازی

به گزارش مجله انجمن دعوت، برای شما که با واژه هایی مانند طرح جامع شهری و طرح توجیهی شهرسازی برخورده اید شاید جالب باشد که درباره آنها بیشتر بدانید و از تفاوت این طرح ها مطلع شوید. لذا در این مطلب تا جای ممکن به توضیح و تفسیر ارکان اصلی و شاخص های ارزیابی طرح توجیهی شهرسازی و تفاوت ها می پردازیم. پس با ما همراه باشید.

آنالیز تفاوت بین طرح جامع شهری و طرح توجیهی شهرسازی

برنامه جامع جهت برطرف و کنترل مسائل و احتیاجها

شهرها به مرور زمان توسعه یافته و روزانه بر جمعیت آنها افزوده شده است. این موضوع احتیاج به اداره و سازماندهی امور شهری بیش از پیش را داشته و اهمیت دارد. به همین خاطر یک برنامه جامع جهت برطرف و کنترل این مسائل و احتیاجها و نیز جهت داشتن سکونت بهینه و دسترسی شهروندان به امکانات شهری مورد احتیاج است.

هنگامی که بخواهیم مفهوم طرح توجیهی شهرسازی را بدانیم با دو اصطلاح طرح تفصیلی و طرح جامع شهری رو به رو خواهیم شد. به طور کلی، این طرح ها مهم ترین و بیشترین نقش را در شهرداری ها و نیز سازمان های مربوط به فضاهای شهری بر عهده دارند.

هدف طرح جامع شهری و طرح توجیهی شهرسازی

تهیه و تنظیم طرح جامع شهری و طرح توجیهی شهرسازی متناسب با احتیاج شهر ها و کشورهاست. در کشور ما برنامه جامع و مفصل که بتواند جوابگوی همه احتیاجهای شهروندان با توسعه جمعیت و شهرها باشد با نام طرح تفصیلی و طرح جامع شهری شناخته می شوند. هدف کلی هر یک از این طرح ها، کاهش و یا از بین بردن مسائل مختلف شهرها و روستاها از لحاظ اقتصادی، فرهنگی، بهداشتی و اجتماعی است. در ادامه با این طرح ها بیشتر آشنا می شوید.

طرح جامع شهری

طرح جامع شهری شامل طرح بلندمدتی است که در آن نحوه استفاده از اراضی و منطقه بندی مربوط به حوزه های اداری، مسکونی، بازرگانی، صنعتی و کشاورزی و تاسیسات و تجهیزات و تسهیلات شهری و احتیاجمندی های عمومی شهری، خطوط کلی ارتباطی و محل مراکز انتهای خط (ترمینال) و فرودگاه ها، بنادر و سطح لازم برای ایجاد تاسیسات و تجهیزات و تسهیلات عمومی، منطقه ها نوسازی؛ بهسازی و اولویت های مربوط به آنها معین می گردد. ضوابط و مقررات مربوط به همه موارد فوق و بعلاوه ضوابط مربوط به حفظ بنا و نماهای تاریخی و منظره ها طبیعی در طرح جامع شهر تهیه و تنظیم می گردد. طرح های جامع شهرها پس از تصویب بر حسب ضرورت قابل تجدیدنظرخواهد بود. بنابراین طرح های جامع، طرح های کلی هستند که بر اساس آن طرح های تفصیلی معین شده و هر نوع توسعه شهری و ساخت و ساز بر اساس طرح های تفصیلی است.

معنای کلمه طرح توجیهی

طرح توجیهی شهرسازی یا fesibilty studiyشامل طرح امکان سنجی به معنای توجیه (تشریح، توضیح و توضیح) داشتن است.

طرح توجیهی شهرسازی چیست؟

طرح توجیهی شهرسازی از مجموعه مطالعات و محاسبات برای یک ایده انجام می گردد تا در ابتدا آن ایده را توضیح داده و در مرحله بعد معین کند که آیا امکان انجام آن است یا خیر.

کاربرد های طرح توجیهی

زمانی که برای دریافت وام به بانک مراجعه می کنید باید بتوانید از ایده خود دفاع نموده و پیروز بودن آن را ثابت نمایید. طرح توجیهی شهرسازی همان چیزی هست که یک کارشناس بانکی مطالعه می نماید و در جریان ایده و اجرای شما قرار می گیرد. پس از آن اطلاعات اقتصادی شما تایید شده و وام مورد نظرتان پرداخت می گردد.

مزیت های طرح توجیهی شهرسازی

تصور کنید که در حال احداث کارخانه فراوری مواد غذایی هستید. آیا اگر قبل از آغاز در خصوص مقدار فراوری رقبا، فروش و قیمت های هر شرکت، مقدار صادرات و واردات، ماشین آلات مورد احتیاج، شهرهایی که بیشترین مصرف را دارند اطلاعات داشته باشید قدم های بعدی خود را صحیح تر برنمی دارید؟ مهم ترین مزیت طرح امکان سنجی و توجیهی شهرسازی این است که چشم صاحب ایده و سرمایه را بر روی آینده کارش باز نموده و از همه جوانب تصمیمات خود را می سنجد.

دلیل تدوین طرح توجیهی شهرسازی

تا زمانی که یک ایده در فکر واقع شده است خام است و قابلیت اجرا ندارد ؛ مگر این که آنالیز گردد و از محکم بودن آن مطمئن حاصل گردد. پس طرح توجیهی شهرسازی برای این تهیه می گردد تا افراد دیگر همچون بانک ها ٬ سرمایه گذاران ٬ سازمان های نظارتی را با ایده خود به شکل کامل آشنا کنیم.

منبع: اتاق
انتشار: 18 شهریور 1401 بروزرسانی: 18 شهریور 1401 گردآورنده: davataz.ir شناسه مطلب: 949

به "آنالیز تفاوت بین طرح جامع شهری و طرح توجیهی شهرسازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز تفاوت بین طرح جامع شهری و طرح توجیهی شهرسازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید