بلومبرگ: کشورها برای دریافت واکسن روسی صف کشیده اند

به گزارش مجله انجمن دعوت، شبکه خبری بلومبرگ گزارش داد: به دنبال تایید واکسن کرونای اسپوتنیک وی از سوی مجله پزشکی معتبر لانست، حالا کشور های زیادی برای دریافت این واکسن صف کشیده اند.

بلومبرگ: کشورها برای دریافت واکسن روسی صف کشیده اند

به گزارش گروه بین الملل مجله انجمن دعوت، این تارنمای خبری روز شنبه نوشت اضافه نمود: گزارش لانست که هفته پیش منتشر شد نشان داد که واکسن روسی به اندازه واکسن های آمریکایی و اروپایی در مقابل ویروس کرونا از بدن محافظت می نماید.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه آگوست (مرداد) گذشته اظهار داشت که کشورش اولین واکسن کووید-19 را ساخته است. استفاده از این مواکسن قبل از تکمیل آزمایشات تایید ایمنی آن تردید هایی را در سراسر دنیا برانگیخت.

بلومبرگ ساخت این واکسن توسط روسیه را بزرگترین دستاورد و پیشرفت علمی این کشور از زمان اتحاد جماهیر شوری مطرح نمود.

این گزارش اضافه نمود: دستکم 19 کشور استفاده از این واکسن را تایید نموده اند که شامل کشور های عضو اتحادیه اروپا مانند مجارستان است و این در حالیست که تا تایید آن در کشور های بازار های اصلی همچون برزیل و هند زمان زیادی باقی نمانده است. اکنون همزمان با چالش اتحادیه اروپا در برنامه واکسیناسیون خود همزمان با کمبود های ناشی از تامین واکسن، روسیه بازار اتحادیه اروپا را هدف قرار داده است.

در جنگ دنیای برای مبارزه با همه گیری که باعث جان باختن دو میلیون و 300 هزار نفر در کمی بیش از یک سال شده است، رقابت برای دریافت واکسن اهمیت ژئوپلتیکی یافته است، زیرا دولت ها به دنبال خروج از آسیب اجتماعی و مالی هنگفت ناشی از محدودیت ها به منظور جلوگیری از گسترش ویروس هستند.

همزمان با کوشش کشور ها که دانشمندان به دنبال فراوری ابزار های تدافعی برای مقابله با این ویروس بوده اند، ساخت این واکسن به روسیه امتیاز ویژه ای داده است.

تصمیم روسیه برای نامگذاری اسپوتنیک وی به دنبال پرتاب اولین ماهواره ساخت این کشور در سال 1957 که باعث پیروزی تکان دهنده اتحادیه جماهیر شوروی سابق در رقابت فضایی در مقابل آمریکا شد، اهمیتی که مسکو برای چنین دستاوردی قائل است معین می گردد.

نتایج آزمایشات نهایی این واکسن بر 20 هزار نفر که در مجله لانست موردبررسی قرار گرفته است نشان می دهد که میزان تاثیرگذاری این واکسن 91.6 درصد است.

بلومبرگ نوشت: هر چند ارزیابی دستاورد سیاسی ساخت این واکسن برای پوتین هنوز زود است، اما روسیه تا به امروز شاهد تاثیر استفاده از واکسن به عنوان قدرت نرم برای بهبود وجهه خود بعد از سال ها محکومیت دنیای، (اتهام) دخالت در انتخابات و هدف قرار دادن مخافان سیاسی در داخل و خارج از این کشور بوده است.

تلویزیون دولتی روسیه گزارش هایی را درباره تحویل گسترده این واکسن به سایر کشور ها ارائه داده است.

مزایای واکسن روسی بر واکسن های غربی

بر خلاف واکسن های شرکت های آمریکایی فایزر و بیون تک، اسپوتنیک وی را می تواند در یخچال نگهداری کرد، حمل و نقل و توزیع آن در کشور های گرم تر و فقیرتر آسان تر است. همچنین قیمت آن حدود 20 دلار برای دو دوز واکسن است که ارزان تر از گزینه های جایگزین این واکسن از کشور های غربی است.

این واکسن از واکسن آستروزنکا گران تر است، اما نشان داده میزان تاثیرگذاری آن از واکسن انگلیسی بیشتر است.

تارنمای مجله لانست گزارش داد که نتایج تحقیقی که در این نشریه منتشر شده نشان می دهد که این واکسن به میزان 91.6 درصد بی خطر و اثربخش است. روی بیش از 20 هزار نفر اجرا شده است. 75 درصد افراد شرکت کننده در این مطالعه واکسن اسپوتنیک وی و بقیه دارونما دریافت کردند.

نخستین محموله از واکسن اسپوتنیک وی روسیه روز پنجشنبه گذشته وارد فرودگاه امام خمینی (ره) شد و قرار است محموله های بعدی در روز های آینده از روسیه به ایران منتقل گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 24 اسفند 1399 بروزرسانی: 24 اسفند 1399 گردآورنده: davataz.ir شناسه مطلب: 305

به "بلومبرگ: کشورها برای دریافت واکسن روسی صف کشیده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بلومبرگ: کشورها برای دریافت واکسن روسی صف کشیده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید