سمنان تک نگین ایران در اتحادیه جهانی شهرهای جاده ابریشم است

به گزارش مجله انجمن دعوت، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، سمنان تک نگین ایران در اتحادیه جهانی شهرهای جاده ابریشم است.

سمنان تک نگین ایران در اتحادیه جهانی شهرهای جاده ابریشم است

جاده ابریشم یا راه ابریشم شبکه راه های به هم پیوسته ای با هدف بازرگانی در آسیا بود که خاور و باختر و جنوب آسیا را به هم و به شمال آفریقا و خاور اروپا پیوند می داد، مسیری که تا سده پانزدهم میلادی به مدت یک هزار و 700 سال، بزرگترین شبکه بازرگانی دنیا بود که استفاده از عنوان ابریشم در نام این مسیر نیز به دنیا رونق تجارت این نوع کالا در دوره های تاریخی مختلف بوده است.

جاده ابریشم یکی از مهمترین جاده های تاریخی دنیا محسوب می گردد که کاربردی ارتباطی بین کشورها و البته رویکردی مبتنی بر تجارت بین المللی داشته است. اکنون این جاده تاریخی دوباره اهمیت خود را بازیافته است و به باور کارشناسان جاده ابریشم نقش مهمی در آینده اقتصاد دنیا دارد و شهر سمنان به علت قرارگیری بر سر راه ابریشم می تواند به نگین توریستی این جاده تبدیل گردد.

اتحادیه بین المللی شهرهای توریستی در امتداد جاده ابریشم 40 عضو دارد که نیمی از اعضای این اتحادیه شهرهای چین و نیمی دیگر از شهرهای دیگر کشورهای در مسیر جاده ابریشم از جمله سمنان به عنوان تنها نماینده ایران در این اتحادیه است.

بر پایه گزارش ها و مقاله سمنان تک نگین ایران در اتحادیه دنیای شهرهای جاده ابریشم است، 39 شهر ایران در مسیر جاده ابریشم قرار دارند که سمنان طولانی ترین مسیر جاده ابریشم در حدود 600 کیلومتر را به خود اختصاص داده است، آثار متعدد تاریخی ثبت ملی در کنار آثار میراثی منحصر بفرد و با قدمت این استان که امید زیادی به ثبت دنیای آنها وجود دارد، یکی دیگر از ملاک های انتخاب این شهر برای عضویت در اتحادیه بین المللی شهرهای توریستی در امتداد جاده ابریشم است.

ایران کشوری است که از دیرباز به راه ابریشم پیوند خورده و نقطه و گذرگاه کلیدی در این مسیر شناخته و باعث می گردد تا راه چین برای ارتباط و اتصال با دیگر کشورهای منطقه راه ابریشم باز گردد؛ راه ابریشم، شاهراهی که می تواند ایران را دوباره به قطب مالی منطقه تبدیل کند.

انتخاب سمنان از بین شهرهای ایران با توجه به برخورداری از ظرفیتهای توریستی، فرهنگی و مالی و مطابق با الگوی اتحادیه فرصتی ارزشمند است که باید غنیمت شمرده گردد و انتظار می رود شهرداری سمنان و دستگاه های اجرایی با تامین و تقویت زیرساختها در زمینه استفاده از ظرفیت انتخاب سمنان در اتحادیه بین المللی شهرهای توریستی در امتداد جاده ابریشم بیش از پیش نقش آفرینی نمایند.

اکنون در شهر سمنان دستگاه های اجرایی مختلف به صورت سلیقه ای و تک بعدی تلاشهایی را در مسیر انتخاب سمنان به عنوان تنها نماینده کشور ایران در اتحادیه بین المللی شهرهای توریستی در امتداد جاده ابریشم انجام می دهند که چشمگیر و درخور نیست و باید برنامه ریزی مدون همراه با همدلی و همراهی بخشهای مختلف برای دستیابی به نتیجه مطلوب در این زمینه شکل بگیرد.

تخصیص اعتبارات استانی و ملی و توجه ویژه در برنامه توسعه هفتم کشور در بخش های مالی، توریستی، اجتماعی، فرهنگی و بهداشتی با توجه به اینکه سمنان تنها نماینده کشور و دریچه مراودات دنیای به علت عضویت اتحادیه بین المللی شهرهای توریستی در امتداد جاده ابریشم یک ضرورت به نظر می رسد و انتظار می رود مطالبه گری در این بخش بیش از پیش تقویت گردد.

امکان برگزاری رویدادها، الگوسازی شهری، بهره وری از منابع توریستی، برپایی رویدادهای ترویجی، تبادلات آموزشی حرفه ای، اشتراک گذاری اطلاعات، انتقال فناوری، تسهیل در ارتقای صنعت توریستی محلی، توسعه پایدار شهری، بهبود نشان کلی جاده ابریشم و همکاری در سیاست گذاری های مرتبط با بهینه سازی منابع، ادغام بازار، توسعه منطقه ای محصولات توریستی باکیفیت، بهبود تصویر توریستی جاده ابریشم و در نهایت ترویج رشد مشترک در توریستی از جمله مزیتها و دستاوردهای عضویت سمنان در اتحادیه بین المللی شهرهای توریستی در امتداد جاده ابریشم است.

به عنوان نمونه هایی از قدمت تاریخی شهر سمنان، وجود محوطه تاریخی تپه میرک در روزستای دلازیان سمنان منتسب به ادوار پارینه سنگی تازه و فراپارینه سنگی و قدمتی بیش از 60 هزار سال و وجود کاروانسراهای متعدد که در خدمت تاجران برای استراحت و اتراق در مسیر سفر بازرگانان بوده است که کاروانسرای شاه عباسی در مرکز شهر سمنان یکی از همین بناهاست، حکایت از قدمت استان سمنان در جاده ابریشم دارد.

استان سمنان به علت ظرفیتهای توریستی در بخشهای مختلف طبیعی، تاریخی، سلامت و مذهبی، موقعیت جغرافیایی و همجواری با هشت استان کشور و قرارگیری در محور ترانزیتی تهران مشهد که سالانه بیش از 15 میلیون نفر از زائرین امام رضا (ع) و مسافران توریستی از این مسیر عبور می نمایند، ظرفیتهای توریستپذیری ویژه ای دارد، اما ضعفهایی در زیرساختهای صنعت توریستی و مشکلاتی در بخش خدمات، رفاهی و حمل و نقل وجود دارد که تخصیص اعتبارات ملی و استانی برای برطرف این نقص ها ضروری و سرمایه گذاری برای بهره برداری از فرصت مغتنم سمنان به عنوان تنها نماینده ایران در اتحادیه شهرهای در مسیر جاده ابریشم دنیا در بخشهای مختلف مانند مالی، اجتماعی، فرهنگی و توریستی در عرصه بین المللی لازم به نظر می رسد.

استان سمنان دارای حدود 100 اثر معنوی و بیش از یکهزار و 833 اثر تاریخی، فرهنگی، طبیعی و معنوی شناسایی شده که تا به امروز 868 اثر تاریخی، طبیعی، ملموس و ناملموس ثبت ملی شده که این اندازه میراث فرهنگی ثبتی نشان از تمدن عمیق این خطه دارد.

استان سمنان دارای 11 بافت تاریخی است که این تعداد بافت تاریخی قابل توجه است و نشان از پیشینه، تاریخ و اصالت استان دارد. چنین ظرفیتی برای جذب توریست در کمتر نقاط کشور دیده می گردد و استفاه از این فرصت تنها نیازمند همراهی و هماهنگی بخشهای مختلف است.

نذر سمنوپزان، چشمه های آبگرم، وجود آستانه مبارکه امامزاده یحیی (ع) در سمنان، آیین گل غلتان نوزاد در دامغان، آیین 400 ساله امامدر یا شیر دوشان دیباج دامغان، تهیه آب دعا در شاهرود، آیین های مرتبط با ازدواج در استان، نخل گردانی در مهدیشهر و شهمیرزاد از جمله میراث معنوی، جنگلهای هیرکانی در اقیانوسی از ابر در شاهرود، درختان چنار چند صد ساله، غار پنیر، آبشارهای بلند شاهرود از جمله میراث طبیعی ارزشمند استان سمنان در کنار بناها و محوطه های تاریخی چند صد ساله تنها گوشه ای از ظرفیتهای توریستی استان سمنان است که اگر این ظرفیت بکار گرفته گردد، بدون شک شاهد رونق مالی چشمگیر در استان سمنان خواهیم بود.

براساس اسناد و مدارک موجود، استان سمنان مهد عرفای شناخته شده و بزرگی چون شیخ علاءالدوله سمنانی، شیخ ابوالحسن خرقانی، بایزید بسطامی و شیخ محمود مزدقانی است که تمرکز بر معرفی این جاذبه ها خود جذب نماینده توریست است.

منطقه نمونه توریستی آبگرم مابین سه شهرستان سمنان، مهدیشهر و سرخه به اعتقاد کارشناسان در صورت سرمایه گذاری بخش خصوصی می تواند به یکی از مهمترین جاذبه های توریستی تفریحی و درمانی استان سمنان تبدیل گردد، این منطقه در سال 86 به عنوان منطقه نمونه توریستی در استان سمنان تصوب شد و اکنون انتظار می رود با تکمیل زیرساخت این منطقه به یک جاذبه توریستی سلامت در شرق کشور تبدیل گردد.

تاسیسات نفت خوریان واقع در کویر خوریان در جنوب سمنان به عنوان میراث صنعت نفت کشور که به ثبت ملی هم رسیده است، از دیگر جذابیت های کمتر شناخته شده استان سمنان به شمار می رود که می تواند سالانه توریستان زیادی را به این منطقه بکشاند.

استان سمنان به علت موقعیت جغرافیایی ویژه، گلوگاه اتصال استانهای شمالی به استان های جنوبی کشور است و بعلاوه در همسایگی با مرکز و هفت استان مهم کشور شامل قم، اصفهان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، گلستان و مازندران ، دارای برگ برنده در توسعه توریستی است.

به عبارتی دیگر، توریست می تواند با طی مسیر در حدود 220 کیلومتر از مرکز کشور، 586 کلیومتر از اصفهان، 282 کیلومتر از قم، 338 کیلومتر از گلستان، 200 کیلومتر از مازندران و 674 کیلومتر از خراسان رضوی خود را به سمنان مهد تاریخ و عرفان برساند، اما با وجود مزیت موقعیت جغرافیایی توریستی، استان سمنان در آخر درآمد درخوری ندارد.

منبع: همگردی
انتشار: 16 شهریور 1402 بروزرسانی: 16 شهریور 1402 گردآورنده: davataz.ir شناسه مطلب: 1104

به "سمنان تک نگین ایران در اتحادیه جهانی شهرهای جاده ابریشم است" امتیاز دهید

1 کاربر به "سمنان تک نگین ایران در اتحادیه جهانی شهرهای جاده ابریشم است" امتیاز داده است | امتیاز: 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سمنان تک نگین ایران در اتحادیه جهانی شهرهای جاده ابریشم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید