خواص گریپ فروت و تأثیر آن در متابولیسم داروها

به گزارش مجله انجمن دعوت، گریپ فروت میوه ای تو پُر، خوش طعم و مغذی است که: -سرشار از ویتامین C و پتاسیم می باشد.-منبعی غنی از فولات، آهن، کلسیم و سایر مواد معدنی است.

خواص گریپ فروت و تأثیر آن در متابولیسم داروها

خواص گریپ فروت و تأثیر آن در متابولیسم داروها

نویسنده: فاطمه باقری

گریپ فروت میوه ای تو پُر، خوش طعم و مغذی است که:

-سرشار از ویتامین C و پتاسیم می باشد.

-منبعی غنی از فولات، آهن، کلسیم و سایر مواد معدنی است.

-انواع سرخ و صورتی آن سرشار از بتاکاروتن است که بدن آن را به ویتامین A تبدیل می نماید.

-فیبر گیاهی گریپ فروت، فراوان است، ولی کالری کمی دارد.

-دارای بیوفلاوونوئید و تعدادی دیگر از مواد گیاهی است که از ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی جلوگیری می نماید.

نکته:

گریپ فروت ممکن است در افراد حساس به مرکبات، واکنش حساسیت زا ایجاد کند. نصف گریپ فروت، افزون بر50درصد میزان مجاز خوراکی توصیه شده حاوی ویتامینC و 325 گرم پتاسیم، 25میکروگرم فولات، 40میلی گرم کلسیم و 1میلی گرم آهن است. یک فنجان گریپ فروت شیرین نشده (بدون شکر)حاوی میزان95میلی گرم ویتامین C و بیش از 150درصد میزان مجاز خوراکی توصیه شده می باشد. بعلاوه بسیاری دیگر از مواد مغذی در آن وجود دارد. در گذشته، بسیاری از افراد از خوردن گریپ فروت بدون شکر، به دلیل عصاره تلخ و ترش آن، خودداری می کردند، ولی به طور معمول با آمیختن آب گریپ فروت سرخ یا صورتی با سفید، مزه شیرین حاصل می گردد. اگر آب پرتقال و گریپ فروت را با هم ترکیب کنید، نوشابه نیروبخشی به دست می آید که احتیاج به شیرین کردن ندارد. بر اساس برنامه های رژیم غذایی که طی سال ها از سوی سازمان نظارت بر مواد غذایی و دارویی آمریکا تنظیم شده، معلوم شده است که گریپ فروت قدرت بی نظیری در سوزاندن و از بین بردن چربی ها دارد. گریپ فروت، میوه ای مفید برای متعادل ساختن وزن بدن است و فیبر گیاهی فراوان آن گرسنگی را فرو می نشاند. چنانچه می خواهید از وزن تان بکاهید، روزانه پیش از هر خوراکی، آن را بخورید تا جلوی پرخوری تان را بگیرد. ضمناً، میان وعده ایده آلی به تعداد می آید.

گریپ فروت بعلاوه سرشار از پکتین(فیبر محلول) می باشد که به کاهش کلسترول خون یاری می نماید. پژوهش های اخیر نشان می دهد که این میوه دارای مواد دیگری است. که از بروز بیماری ها پیشگیری می نماید. به اسم مثال، گریپ فروت های سرخ و صورتی، سرشار از لیکوپن هستند و این آنتی اکسیدانی است که به نظر می رسد خطر عظیم شدن پروستات را کاهش می دهد. پژوهشگران هنوز مکانیسم عملکرد لیکوپن را کشف ننموده اند، اما مطالعات شش ساله دانشگاه هاروارد که به وسیله 48هزار پزشک و سایر کارشناسان بهداشت صورت گرفت، حکایت از آن داشته است که مصرف 10وعده مواد غذایی سرشار از لیکوپن در هفته، ابتلا به سرطان پروستات را 50درصد کاهش می دهد. از دیگر مواد گیاهی موجود در گریپ فروت، می توان از اسید فنولیک نام برد که مانع تشکیل نیتروزامین (مواد سرطان زا)، بالیموندیدترپن و مونوترپن می گردد. این مواد موجب آنزیم هایی می شوند که در جلوگیری از پیدایش سرطان مؤثرند. بعلاوه بیوفلاوونوئید از عملکرد هورمون هایی که باعث رشد غده (تومور) می شوند، جلوگیری می نماید. گروهی از مبتلایان به روماتیسم مفصلی، لوپوس و تعدادی دیگر از مبتلایان به اختلالات التهابی دریافته اند که مصرف گریپ فروت نشانه های مرضی شان را کاهش می دهد. به نظر می رسد این تأثیر از مواد شیمیایی گیاهی که مانع ایجاد پروستاگلاندین و ماده التهاب زاست، ناشی می گردد. افرادی که به مرکبات حساسیت دارند، احتمالا در برابر گریپ فروت هم از خود حساسیت نشان می دهند. این حالت ممکن است به خاطر خود میوه یا روغن موجود در پوست آن باشد.

سایر خواص غذایی و درمانی گریپ فروت:

1ـ اشتها را کاهش می دهد.2-عمل هضم را آسان می نماید و ترشح شیره معدی و کیسه صفرا را سرعت می بخشد.3-حاوی ویتامین C و بیوفلاوونوئید می باشد که در حفظ سلامت قلب و عروق بدن مؤثرند.4-به فراوری قند و مواد حیاتی مورد احتیاج بدن یاری می نماید.5-گل های گریپ فروت خاصیت ضد تشنج و لرز دارند و دم نموده آن برای تشنج، زکام و تب مفید است.6-اگر گریپ فروت را صبح ناشتا میل، ادرار را زیاد و در نیتجه سموم را از بدن خارج می نماید7-خون را تصفیه و کلیه و کبد را پاک می نماید.8-ضد خونریزی بواسیر است.9-میوه ای خنک است و عطش را برطرف می نماید.10-اختلالات مفصلی را درمان می نماید. 11-برای افرادی که موهای سرشان می شکند، تجویز می گردد.12-برای کسانی که عفونت های ریوی و تب خیز دارند مفید است.13-گریپ فروت، علاوه بر مواد معدنی(آهن و کلسیم)دارای ویتامین های A,B1,B2,B3 می باشد.

نقش گریپ فروت در متابولیسم داروها

مصر ف گریپ فروت همراه برخی از داروها می تواند دوز سمی آنها را پایین تر از حد معمول بیاورد که این عمل با تداخل در آنزیم پی 450کبدی صورت می گیرد و گریپ فروت فعالیت این آنزیم را مهار می نماید. مصرف برخی از داروها همراه با این میوه میزان آنها را در خون و در نتیجه اثرات سمی آنها را به شدت افزایش می دهد که در برخی موارد می تواند کشنده باشد. در گزارش لنست پزشکی آمده است که یک خانم 42ساله انگلیسی سه روز پس از مصرف 225گرم گریپ فروت در هر صبح، پس از یک سفر طولانی با اتومبیل به خاطر لنگی و درد پا به اورژانس مراجعه می نماید. پزشکان پس از معاینه متوجه تغییر رنگ پای او شده و پس از سونوگرافی به وجود لخته های خون در عروق پاهای او پی می برند. آنها دلیل این لخته ها را تاثیر سوء داروی ضد حاملگی ناشی از بلوکه شدن آنزیم پی 450به وسیله گریپ فروت می دانند. لیست داروهایی که گریپ فروت می تواند با آنها تداخل دارد و منجر به سمیت دارویی می گردد، در جدول زیر آمده است.

تذکر:

بنابراین افرادی که دارو، به خصوص داروهای ذکر شده را مصرف می نمایند باید از خوردن گریپ فروت خودداری نمایند و از سایر میوه ها لذت ببرند.

منبع:نشریه ی دنیای سلامت، تعداده ی 53.

منبع: راسخون
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: davataz.ir شناسه مطلب: 624

به "خواص گریپ فروت و تأثیر آن در متابولیسم داروها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص گریپ فروت و تأثیر آن در متابولیسم داروها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید