محمود توسلیان: بریکولاژ یعنی راز زندگی شرقی
به گزارش مجله انجمن دعوت، تهران (پانا) - مستند بریکولاژ ساخته محمود توسلیان بخشی از زندگی نادر مشایخی و نحوه تفکر و نگرش ایرانیان به زندگی را به تصویر می کشد.
محمود توسلیان کارگردان مستند بریکولاژ، زندگی نادر مشایخی که در بخش ویژه پانزدهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت حضور دارد در گفت وگو با پانا درباره علت ساخت این فیلم گفت: به بهانه به تصویر کشیدن بخشی از زندگی نادر مشایخی و نحوه تفکر و نگرش ایرانیان به زندگی، مفهومی با عنوان بریکولاژ را مطرح کردیم که یکی از ایده های مرکزی ساخت موسیقی نادر مشایخی است.
وی درباره معنای بریکولاژ بیان نمود: آنچنان که در فرهنگ ما ترجمه شده، بریکولاژ مترادف است با سرهم بندی اما نه سرهم بندی ای که هر چیزی را در کنار هم قرار دهیم، بلکه به عنوان نوعی نگرش به زندگی در جوامع شرقی شناخته می گردد. بدین معنا که در زندگی ما ایرانی ها و به طور کلی شرقی ها نظمی ناخواسته و مجذوب نماینده برقرار است و غربی ها بسیار آن را دوست دارند.
توسلیان درباره علت پرداختن به این مساله از نگاه نادر مشایخی مطرح کرد: برای من به عنوان کارگردان اثر 2 علت داشت؛ دوست داشتم تاریخ شفاهی موسیقی ایران را به صورت مکتوب کار کنم اما پس از مدتی تصمیم گرفتم آن را در قالب تصویر به نمایش بگذارم، از آنجایی که اینگونه آثار هزینه های بسیاری را می طلبند، نتوانستم آن را به نتیجه برسانم. آشنایی من با نادر مشایخی، به خصوص بعد از ورودشان به ایران و رهبری ارکستر سمفونیک ایران، به ساخت این فیلم ختم شد.
این کارگردان درباره فرایند ساخت فیلم تاکید نمود: در بریکولاژ علی رغم راش های متعدد حاوی مصاحبه های بسیار با افراد مختلف، به شدت از مصاحبه در فیلم پرهیز شده است، البته در صحنه های کوتاهی از فیلم شاهد مصاحبه هستیم که آن هم در خدمت فضای فیلم بوده است. در فیلم شاهد بخشی از زندگی نادر مشایخی هستیم تا به بهانه آن مفهوم بریکولاژ را به تصویر بکشیم.
وی درباره ساخت فیلم های تخصصی در حوزه موسیقی گفت: از نقطه صفر تا انتها ساخت یک اثر در شرایط موجود کشور سخت است به خصوص فراوری فیلمی درباره اهالی موسیقی که روحیه آرام و انزواطلبی دارند.
توسلیان اضافه نمود: از طرف دیگر پیدا کردن تهیه نماینده برای ساخت فیلم اول کارگردان سخت است، خیلی کم هستند کسانی مانند رحمان حاصلی تهیه نماینده فیلم من که با اعتماد، روی کار یک فیلمساز اول سرمایه گذاری کند. اگر جشنواره ها کار اول فیلمسازان را به هر بهانه ای کنار بگذارند، تهیه نمایندگان نیز به سراغ آن ها نمی فرایند و به همین علت شرایط برای فیلمسازان سخت می گردد و چهره های تازه به سختی شناخته می شوند. امیدوارم که جشنواره ها از تهیه نمایندگانی که با عشق و علاقه روی چهره های تازه سرمایه گذاری می نمایند، حمایت نمایند.
این کارگردان در بخش دیگری از صحبت هایش درباره جشنواره سینماحقیقت توضیح داد: جشنواره سینماحقیقت باتوجه به استقبالی که می گردد و حمایتی که از فیلمسازان دارد بی شک تنها پایگاه مستندسازان برای پیدا کردن خودشان است، می توانند از این طریق امید داشته باشند و کار نمایند.
وی در انتها درباره برگزاری آنلاین جشنواره اعلام کرد: اکران آنلاین فیلم های این جشنواره نیز می تواند به عنوان امتیازی برای این رویداد قلمداد گردد، به شرطی که از نظر تبلیغاتی مورد حمایت قرار گیرد و امکانات متعددی برای تماشای فیلم ها درنظر گرفته گردد.
پانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران سینماحقیقت از 18 تا 25 آذرماه به دبیری محمد حمیدی مقدم برگزار می گردد.
منبع: خبرگزاری پانا