میزان غنی سازی اجرا شده توسط ایران، خطر تلقی نمی گردد

به گزارش مجله انجمن دعوت، رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مصاحبه با روزنامه اسپانیایی ال پائیس به سوالاتی در مورد برنامه هسته ای ایران و برنامه آژانس برای همکاری با کشورمان پرداخت.

میزان غنی سازی اجرا شده توسط ایران، خطر تلقی نمی گردد

بر اساس این گزارش، گروسی در مورد برداشته شدن نخستین قدم از سوی ایران یا آمریکا برای بازگشت به تعهدات برجامی خود، گفت: من فکر می کنم هر دو طرف باید به صورت همزمان اقداماتی را انجام دهند. ما ساز و کار دیپلماسی را میان طرفین ایجاد خواهیم کرد. به همین منظور بر اساس توافقات صورت گرفته با تهران، ما به این نتیجه رسیدیم که بازرسی های خود (از تاسیسات هسته ای ایران) را به حداقل برسانیم. همه ما می دانیم که این کار پیچیده ای است. امکان بازگشت اتوماتیک به توافق سال 2015 وجود ندارد، چرا که شرایط عوض شده است. ایران به سطح غنی سازی بسیار بالاتر از میزان معین شده در توافق هسته ای دست زده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تمایل کشورهای همسایه ایران برای دست یافتن به فناوری غنی سازی و به راه افتادن چنین رقابتی در منطقه پاسخ داد و گفت: ما به طور منظم به شورای حکام (آژانس) گزارش می دهیم. ایران در حال حاضر به حداقل مواد مورد احتیاج برای ساخت یک سلاح (اتمی) نزدیک شده است اما ساخت یک سلاح اتمی به موادی بیش از این مقدار احتیاج دارد. گروسی در عین حال تاکید نمود که این میزان غنی سازی صورت گرفته توسط ایران، به خودی خود خطر تلقی نمی گردد و اضافه کرد: هم اکنون مواد هسته ای مورد احتیاج برای ساخت بمب هسته ای را در بسیاری از کشورهای اروپایی یا ژاپن داریم و این به معنای فعال سازی اتوماتیک گزینه جنگ نیست.

گروسی در بخش پایانی مصاحبه خود با تأکید بر اینکه نباید از موضوع بازرسی های آژانس به عنوان اهرم چانه زنی استفاده گردد، گفت: من درباره نیات آنها (ایران) چیزی نمی دانم اما در واقع این، واقعیت است چراکه توانایی یا عدم توانایی برای بازرسی ها در برجام ذکر شده و ایران می تواند از آن به عنوان اهرم چانه زنی استفاده کند. من به ایران و دیگر طرف های برجام گفته ام که مسئله بازرسی های آژانس را روی میز مذاکره قرار ندهند. از بازرسی ها نمی توان به عنوان یک (ابزار) پاداش یا تنبیه استفاده کرد بلکه (بازرسی ها) یک اساس لازم است که از آن می توان یک توافق را بنا کرد.

در سفر اسفند ماه گروسی به تهران بیانیه ای بین ایران و آژانس مورد توافق نهاده شد. بر اساس این تفاهم، ایران به مدت 3 ماه اطلاعات بعضی فعالیت ها و تجهیزات نظارتی را که در پیوست تعیین شده ضبط نموده و نزد خود نگه خواهد داشت. در این مدت، آژانس به این اطلاعات هیچ دسترسی نخواهد داشت و اطلاعات منحصراً نزد ایران باقی می ماند. چنانچه ظرف سه ماه تحریم ها به طور کامل لغو شد، ایران این اطلاعات را در اختیار آژانس می گذارد، در غیر این صورت اطلاعات برای همواره پاک خواهد شد.

بر اساس ضمیمه فنی تفاهم مشترک ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران برای مدت سه ماه اجازه خواهد داد تا دوربین های نصب شده در هشت تاسیسات یا ساختمان به منظور ضبط داده ها در محل خود حفظ و به کار خود ادامه دهد و همچنین در این مدت سوابق کامل بعضی فعالیت ها مانند کیک زرد، آب سنگین و ماشین ها را حفظ خواهد نمود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 18 فروردین 1400 بروزرسانی: 18 فروردین 1400 گردآورنده: davataz.ir شناسه مطلب: 356

به "میزان غنی سازی اجرا شده توسط ایران، خطر تلقی نمی گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میزان غنی سازی اجرا شده توسط ایران، خطر تلقی نمی گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید