نشان دادن خودِ واقعی؛ عامل سلامت روان
به گزارش مجله انجمن دعوت، محققان دریافتند کسانی که خود را در فیس بوک به همان گونه ای نشان می دهند که شباهت زیادی با تصور آن ها از خودشان دارد، در مقایسه با افرادی که مشخصاتشان شبیه تصور از خودشان نیست، میزان رضایت بالاتری از زندگی دارند.
امروزه در حالی که بسیاری افراد از رسانه های اجتماعی برای به اشتراک گذاشتن نسخه ایده آل سازی شده از زندگی خود استفاده می نمایند، تحقیقات جدید نشان می دهند که به اشتراک گذاشتن پست هایی که بازتاب خود واقعی و اصیل و بدون روتوش زندگی افراد است، برای سلامت روان آن ها مفیدتر خواهد بود.
طبق مطالعه جدیدی که روز سه شنبه در مجله علمی نیچر کامیونیکیشنز منتشر شد، به اشتراک گذاشتن پست های واقعی و اصیل در شبکه های اجتماعی که منِ واقعی افراد را نشان می دهد برای سلامت روان ما بهتر است.
در این مطالعه، محققان دانشکده بازرگانی کلمبیا در نیویورک و دانشکده مدیریت کلوگ دانشگاه نورث وسترن در شیکاگو، داده های 10560 کاربر فیس بوک را تجزیه و تحلیل کردند که همه آن ها از سال 2007 تا 2012 در یک نظرسنجی در خصوص رضایت از زندگی و ارزیابی شخصیت شان شرکت نموده بودند.
محققان سپس این داده ها را با پیش بینی از شخصیت کاربران، براساس صفحه های هویت فیس بوک شان مقایسه کردند تا معین نمایند تا چه حد نمایه های صفحه هایشان نماینده و نشان دهنده خود واقعی آن هاست.
محققان دریافتند کسانی که خود را در فیس بوک به همان گونه ای نشان می دهند که شباهت زیادی با تصور آن ها از خودشان دارد، در مقایسه با افرادی که معیناتشان شبیه تصور از خودشان نیست، میزان رضایت بالاتری از زندگی دارند.
در بخش دیگری از این مطالعه، محققان 90 دانشجو را برای ارسال پست در فیس بوک به مدت یک هفته با معیار خود واقعی و سپس یک هفته دیگر پست هایی با معیار خود-ایده آل تحت آنالیز قرار دادند. پژوهشگران دریافتند که در هفته ای که از آن ها خواسته شده بود تا پست های واقعی و شخصیت واقعی و بدون روتوش خود را ارسال نمایند، سلامت و حال کلی دانشجویان بهتر بود.
نویسندگان این پژوهش این طور نتیجه می گیرند: یافته های ما نشان می دهد که میزان ارتباط استفاده از رسانه های اجتماعی با سلامت کلی فرد، بستگی دارد به این که افراد چگونه از آن استفاده می نمایند.
اریکا بیلی دانشجوی دکترای مدیریت در دانشکده بازرگانی کلمبیا و نویسنده این مطالعه می افزاید که ارتباط بین اصالت یا واقعی بودن و سلامت کلی در تحقیقات علمی قبلا به خوبی اثبات شده است.
او در مصاحبه با سی ان ان می گوید: اما با وجود این نتایج در خصوص شبکه های اجتماعی، حالت دیگر این ماجرا را نیز باید در نظر گرفت. یعنی افرادی شادتر و باثبات احساسی روانی بیشتر، به احتمال بیشتری پست های واقعی از شخصیت واقعی خودشان ارسال می نمایند.
بیلی شرح می دهد که نمونه ای از یک پست غیرواقعی یا خود- ایده آل می تواند کسی باشد که از نظر شخصیتی درون گرا است و در شبکه های اجتماعی، پستی با محتوا و مضمون انتظار برای برنامه آخر هفته ارسال می نماید.
بیلی می گوید: با توجه به این که این روز ها پرهیز از شبکه های اجتماعی کار سختی است، ما می خواهیم بدانیم آیا راه هایی وجود دارد که چگونگی استفاده از این ابزار ها از نظر روانشناسی کم وبیش بتواند برای ما مفید باشد.
چالشی که کاربران با آن روبه رویند این است که آیا خود را به روشی ایده آل، یا به گونه ای واقعی و اصیل نشان دهند. در این جا متوجه شدیم که نشان دادن خود واقعی افراد در شبکه های اجتماعی با سلامت و آرامش ذهنی بالاتری همراه است.
منبع: ایندیپندنت
منبع: فرادید