اگر کف دست و پایتان بیش از حد عرق می نماید، بخوانید!

به گزارش مجله انجمن دعوت، اضطراب، استرس، مصرف بعضی داروهای اعصاب و روان، پرکاری تیروئید، فعالیت شدید و دمای بالای هوا از علل ثانویه تعریق بیش از حد است.

اگر کف دست و پایتان بیش از حد عرق می نماید، بخوانید!

یک متخصص پوست و مو با اشاره به اینکه یکی از مسائلی که بعضی افراد از آن رنج می برند تعریق بیش از حد کف دست و پاست، گفت: در موارد شدید این موضوع فرد را در انجام کارهای روزمره دچار مشکل می نماید.

دکتر عباس جمالی با اشاره به اینکه تعریق بدن علت های مختلفی دارد، درباره افرادی که کاندید استفاده از روش های کنترل تعریق هستند شرحاتی داد.

وی اضافه نمود: اولین علت عرق کردن بیش از حد خصوصا در ناحیه کف دست و زیربغل ژنتیک است.

این متخصص پوست و مو با تاکید بر اینکه افرادی که از عرق کردن زیاد به صورت ژنتیکی یا اصطلاحا ارثی رنج می برند، بدون هیچ تحرکی هم عرق می نمایند، گفت: عرق کردن در ناحیه زیربغل و کف دست این افراد به حدی زیاد است که مانع از انجام بعضی فعالیت ها می گردد.

دکتر جمالی اضطراب، استرس، مصرف بعضی داروهای اعصاب و روان، پرکاری تیروئید، فعالیت شدید و دمای بالای هوا را از علل ثانویه تعریق بیش از حد مطرح کرد.

وی اعلام نمود: در نوع دوم تعریق زیاد با حذف علت محرک و یا درمان، به اندازه قابل ملاحظه ای مشکل عرق کردن زیاد رفع خواهد شد.

دکتر جمالی به درمان های تعریق زیاد ژنتیکی اشاره نمود و اضافه نمود: با روش یون درمانی و استفاده از مدار الکتریکی در آب، می توان تعریق بیش از حد کف دست و زیربغل را کنترل کرد.

وی شرح داد: یون درمانی (Iontophoresis) روشی است که در آن جریان الکتریکی خفیفی به ناحیه مورد نظر وارد می گردد در حالی که بدن در آن نواحی کاملا مرطوب است، معمولا این جریان الکتریکی به نواحی زیربغل، کف دست و پا وارد می گردد تا غدد عرق را مسدود کند، فرد در حین جلسه درمانی احساسی مانند گزگز شدن دارد و این جریان ضعیف باعث ایجاد شوک نخواهد شد.

به گفته این متخصص پوست و مو اگر با یاری روش یون درمانی عرق کردن بیش از حد در این افراد کنترل نگردد، روش های دیگری مثل تزریق بوتاکس مورد استفاده قرار می گیرد.

دکتر جمالی با تاکید بر این که روش درمانی بوتاکس علیرغم قطع تعریق، موقت است و ماندگاری ندارد، ادامه داد: درد هنگام تزریق یکی از معایب این روش است.

وی هشدار داد: اگر بوتاکس زیربغل به صورت عمقی تزریق گردد بعضی افراد با علامت هایی مثل مسائل تنفسی و حساسیت روبرو شده و یا به علت اشتراک عصب زیربغل و مری دچار عوارض گوارشی یا بلع نیز خواهند شد.

دکتر جمالی اضافه نمود: اگر حین بوتاکس عارضه ای برای بیمار ایجاد گردد، این عارضه معمولا ماندگار نخواهد بود و بعد از مدتی از بین می رود.

وی درباره منع استفاده از روش بوتاکس برای درمان تعریق نیز توصیه کرد: مبتلایان به بعضی بیماری های دستگاه عصبی مثل ام اس، زنان باردار و شیرده، زیر 18 ساله ها و افرادی که به پروتئین های گاوی حساسیت دارند، نباید از این روش برای کاهش تعریق استفاده نمایند.

این متخصص پوست و مو درباره اثر بخشی بوتاکس در درمان تعریق اضافه نمود: این روش بالای 80 درصد اثربخشی دارد، حدودا دو روز پس از تزریق اثرات آن محسوس و بین شش تا هشت ماه ماندگار خواهد بود.

وی تاکید نمود: از نظر علمی مقدار اثربخشی هر روش درمانی بسته به جنس، سن و شرایط جسمی از فردی به فرد دیگر فرق دارد.

دکتر جمالی ادامه داد: در بیشتر افراد بعد از گذشت هشت ماه از تزریق بوتاکس، تعریق به نیزان قابل توجهی کاهش پیدا می نماید.

بنابر اعلام دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، وی با اشاره به این که بوتاکس روش یاری درمانی است که صرفا کارکرد زیبایی ندارد مطرح کرد: استفاده از این روش باید به وسیله متخصصان، در مراکز معتبر و با استفاده از داروهای استاندارد انجام گردد.

منبع: بهداشت نیوز

منبع: عصر ایران
انتشار: 11 خرداد 1402 بروزرسانی: 11 خرداد 1402 گردآورنده: davataz.ir شناسه مطلب: 1067

به "اگر کف دست و پایتان بیش از حد عرق می نماید، بخوانید!" امتیاز دهید

1 کاربر به "اگر کف دست و پایتان بیش از حد عرق می نماید، بخوانید!" امتیاز داده است | امتیاز: 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگر کف دست و پایتان بیش از حد عرق می نماید، بخوانید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید