چگونه پتوهای سنگین را بشویید؟

به گزارش مجله انجمن دعوت، امروزه استفاده از پتوهای سنگین رایج شده است. به عقیده بسیاری از افراد این پتوها برای خواب راحت هستند زیرا فواید بسیار زیادی از جمله کاهش اضطراب، بی خوابی و استرس دارند و باعث می شوندخواب راحت تر و لذت بخش تر گردد.

چگونه پتوهای سنگین را بشویید؟

اگر شما هم یکی از این افراد هستید احتمالا به این فکر افتاده اید که چگونه از شر لکه ها و آلودگی های روی پتوهای سنگین خود پس از یک مدت طولانی خلاص شوید. در این صورت این مطلب مخصوص خود شما است زیرا در آن به چگونگی تمیز کردن پتوهای سنگین به شیوه صحیح پرداخته ایم.

دستورالعمل های شست و شو

پتوهای سنگین وزن های مختلفی دارند و از جنس های متفاوتی ساخته شده اند. در نتیجه به دستورالعمل ها و تکنیک های شست و شوی مختلفی احتیاج دارند.

به عنوان مثال پتوهای از جنس لینن، پشم، ریون یا ابریشم نباید در ماشین لباسشویی شسته شوند. بنابراینباید عوامل مختلفی را قبل از شروع به شست و شوی پتوی خود در نظر بگیرید. از جمله این عوامل عبارتند از:

  • وزن پتو؛ قبل از اینکه پتوی خود را در ماشین لباسشویی قرار دهید مطمئن شوید که ماشین می تواند اندازه و وزن پتو را تحمل کند. در غیر این صورت یا باید پتو را با دست بشویید یا آن را به خشکشویی بیرون بدهید.
  • فیلر یا پر نماینده پتو؛ بسته به اینکه پتوی شما به چه چیزی پر شده است باید آن را به دست یا ماشین لباسشویی شسته یا فقط لکه های آن را پاک کنید. به عنوان مثال پتوهایی که از مواد طبیعی پر شده اند فقط باید لکه هایشان تمیز گردد.
  • جنس پتو؛ جنس پتوی سنگین بعلاوه دستورالعمل شست و شو را مشخص می نماید. پتوهایی که از جنس بامبو، نخ پنبه یا فلانل هستند می توانند در ماشین لباسشویی شسته شوند اما آن هایی که از جنس لینن، پشم یا ابریشم هستند قابل شست و شو در ماشین لباسشویی نیستند.

چگونه پتوی سنگین را با دست بشوییم؟

در صورتی که پتوی سنگین تان پر از موادی مانند سنگریزه نرم یا مهره فولادی است شست و شو با دست برترین گزینه برای تمیز کردن آن به شمار می رود. بعلاوه در صورتی که ماشین لباسشویی تان نمی تواند وزن پتو را تحمل کند توصیه می گردد آن را با دست بشویید. وزن پتو را می توانید در قسمت برچسب مشخصات آن پیدا کنید.

اغلب پتوها وزنی بین 2.2 تا 9 کیلوگرم دارند و در صورتی که پتویی با وزن بالاتر دارید و نمی خواهید آن را با دست بشویید بهتر است شستن آن را به خشک شویی واگذار کنید.

هنگام شستن پتو با دست دو گزینه دارید. یا لکه ها را پاک کنید یا کل پتو را بشویید. البته این موضوع به اندازه لکه روی پتو یا اندازه کثیف بودن آن بستگی دارد. در صورتی که پتویتان تمیز است اما تنها چند لکه دارد توصیه می گردد تنها لکه ها را تمیز کنید.

چگونه لکه های پتوی سنگین را تمیز کنیم؟

وسایل مورد احتیاج برای پاک کردن لکه های پتوی سنگین عبارتند از:

  • مایع ظرفشویی
  • برس نرم یا مسواک کهنه
  • دستمال

گام اول: کمی مایع ظرفشویی را با آب گرم ترکیب کنید.

گام دوم: برس یا دستمال را در ترکیب فرو برده و روی لکه دستمال بکشید.

گام سوم: قسمتی که تمیز نموده اید را در آب سرد آبکشی کنید.

گام چهارم: اجازه دهید پتو در هوای آزاد خشک گردد.

شستن پتوی سنگین با دست

پتو به مرور زمان خیلی کثیف می گردد و تمیز کردن لکه ها به تنهایی چاره ساز نیست. در این صورت شستن کل پتو با دست یا با استفاده از ماشین لباسشویی راهکار مساله است. برای پتوهای سنگین تر از 9 کیلوگرم شست و شو برترین راهکار است.

در ادامه روش انجام این کار را توضیح داده ایم. وسایل لازم:

  • ماده پاک نماینده
  • تشت یا وان

گام اول: تشت یا وان را تمیز نموده و مطمئن شوید که هیچ آلودگی ای در آن نیست.

گام دوم: سپس تشت یا وان را تا نصفه پر از آب نموده و یک ماده شوینده ملایم به آن اضافه کنید.

گام سوم: ماده پاک نماینده را تا زمانی که به خوبی در آب حل گردد هم بزنید.

گام چهارم: پتو را در تشت قرار داده و در ترکیب غوطه ور کنید.

گام پنجم: اجازه بدهید پتو چند دقیقه در آب غوطه ور باشد سپس آن را به خوبی با دست هم بزنید. در صورتی که پوست دستتان حساس است می توانید از دستکش بهره ببرید.

گام ششم: سپس آب تشت را خالی کنید.

گام هفتم: دوباره تشت را با آب سرد پر کنید و به آرامی پتو را آبکشی کنید.

گام هشتم: دوباره آب تشت را خالی نموده و آن را باآب تمیز پر کنید. این کار برای این است که مطمئن شوید ماده شوینده به صورت کامل از روی پتو پاک شده است.

گام نهم: پتو را به برترین روش ممکن مسطح سازید.

گام دهم: سپس آن را از وسط تا نموده و لوله کنید تا آب آن گرفته گردد. البته مراقب باشید که پتو چروک نگردد.

گام یازدهم: کار را تا جایی که بیشترین آب پتو گرفته گردد ادامه داده و اجازه دهید که در هوای آزاد خشک گردد.

چگونه پتوهای سنگین را در ماشین لباسشویی بشوییم؟

پیش از شستن پتو در ماشین لباسشویی باید حتما برچسب مراقبت آن را آنالیز کنید و ببینید که آیا قابل شست و شو در ماشین لباسشویی هست یا خیر. بعلاوه در صورتی که از روش شست و شوی آرام استفاده گنید پتو آسیب نخواهد دید.

وسایل مورد احتیاج:

  • پودر لباسشویی
  • ماشین لباسشویی

گام اول: با استفاده از آب گرم و مایع ظرفشویی همه یی لکه های روی پتو را پاک کنید.

گام دوم: دمای ماشین لباسشویی را روی سرد تنظیم کنید. این کار به حفظ رنگ رنگ پارچه یاری می نماید.

گام سوم: یک چرخه آرام را برای افزایش طول عمر پارچه انتخاب کنبد.

گام چهارم: سپس بسته به اندازه پتو، گزینه مناسب آن را روی لباسشویی انتخاب کنید.

گام پنجم: پتوی سنگین را به آرامی در ماشین لباسشویی قرار داده و مطمئن شوید که وزن آن به صورت یکنواخت در لباسشویی پخش شده است.

گام ششم: اندازهی مایع لباسشویی ملایم بدون سفید نماینده به ماشین لباسشویی اضافه کنید. بعلاوه برای افزایش طول عمر پتو از افزودن نرم نماینده به ماشین لباسشویی هم خودداری کنید.

گام هفتم: پتو را آبکشی کنید و در صورت تمایل از چرخه آب سرد بهره ببرید.

چگونه پتوی 9 کیلوگرمی را بشوییم؟

در صورتی که پتوی 9 کیلوگرم یا سنگین تر دارید باید آن را به خشکشویی بدهید.

چگونه پتوی سنگین را خشک کنیم؟

قبل از شروع به خشک کردن باید برچسب پتو را آنالیز کنید. بعضی از سازندگان خشک کردن ماشینی را برای پتوهای سنگینشان توصیه می نمایند اما بعضی دیگر نه. بنابراین برای جلوگیری از آسیب زدن به پتو باید به دستورالعمل های مراقبت از آن توجه کرد.

خشک کردن با ماشین

پتوی خود را با دمای پایین یا میانه خشک کنید. بعلاوه توصیه می گردد که برای اطمینان از توزیع یکنواخت وزن توپ های خشک کن را به ماشین لباسشویی اضافه کنید.

خشک کردن در هوای آزاد

برای خشک کردن پتو در هوای آزاد، آن را زیر نور خورشید روی یک سطح صاف پهن نموده و به صورت مرتب آن را برگردانید. اطمینان حاصل کنید که وزن پتو به خوبی روی سطح توزیع شده است. توصیه نمی گردد که پتوی سنگین را روی یک خط آویزان کنید زیرا می تواند وزن آن را به یک طرف منتقل کند. بعلاوه پتوی سنگین را اتو نکنید زیرا دمای زیاد می تواند به پارچه و مواد داخل پتو آسیب بزند.

در خاتمه

پتوی سنگین باید حداقل دو یا سه بار در سال شسته گردد. بعلاوه برای محافظت از پتو باید لکه های ملایم را به صورت مداوم از روی آن پاک کنید.

منبع: Pro Housekeepers

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 24 اسفند 1401 بروزرسانی: 24 اسفند 1401 گردآورنده: davataz.ir شناسه مطلب: 1036

به "چگونه پتوهای سنگین را بشویید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه پتوهای سنگین را بشویید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید