تور ترکیه ارزان: کاهش شدید آب دریاچه وان ترکیه و پدیدار شدن جزایر در آن

به گزارش مجله انجمن دعوت، به گزارش نشریات ترکیه، در پی کاهش آب دریاچه وان و کم عمق شدن آب حوضچه بندرگاه، قایق های ماهیگیری دیگر نمی توانند وارد بندر شوند و عملیات ماهیگیری در بنادر ساحلی این دریاچه دچار اختلال شده است.

تور ترکیه ارزان: کاهش شدید آب دریاچه وان ترکیه و پدیدار شدن جزایر در آن

بهترین تجربه سفر را با تور ترکیه ارزان در خاطراتتان ثبت کنید. از استانبول زیبا تا آنتالیا رویایی و بالون سواری در شهرهای ترکیه تا کلی تفریح دیگر در انتظار شماست، خاطراتی از مردم مهمانواز ترکیه که همیشه در ذهن شما خواهد ماند.

به گزارش گروه بین الملل مجله انجمن دعوت، دریاچه وان در شرق ترکیه که به عنوان بزرگترین دریاچه داخلی این کشور همیشه به پرآبی مشهور بوده، این روزها با تأثیر از تغییرات آب و هوایی و کاهش بارندگی، با افت شدید سطح آب روبرو شده است.

بر اساس آخرین تصاویر منتشر شده، با عقب نشینی آب در سواحل، جزایر نو بزرگ و کوچکی در داخل این دریاچه پدید آمده که موجب شگفتی مردم شده است.

در پی خشکسالی شدید که از سال گذشته در منطقه ها شرقی و مرکزی ترکیه شروع شده، آب بسیاری از سدها و دریاچه های دائمی این کشور به شکل قابل ملاحظه ای کاهش یافته است.

ذخایر آبی دریاچه وان همیشه با اندازه آب دریاچه ارومیه در شرق این پهنه آبی و در داخل خاک ایران مقایسه می شد، ولی کاهش بارندگی، موجب شده که نگرانی درباره سرنوشت مشابه دریاچه ارومیه نیز برای دریاچه وان افزایش یابد.

بنا بر اعلام اهالی محلی، کاهش آب دریاچه وان از حدود 10 سال پیش شروع شده و در یکسال گذشته سرعت گرفته است.

به گزارش روزنامه ترکیه، در پی کاهش آب دریاچه وان و کم عمق شدن آب حوضچه بندرگاه، قایق های ماهیگیری دیگر نمی توانند وارد بندر شوند و عملیات ماهیگیری در بنادر ساحلی این دریاچه دچار اختلال شده است.

بنا به اعلام رسانه های محلی استان وان، سال جاری آب دریاچه وان در سواحل 70 متر عقب نشینی نموده است. رسانه های ترکیه با اشاره به تداوم خشکسالی سال گذشته این کشور که کاهش 70 درصدی بارش را در پی داشت، اعلام نمودند که در فصل پاییز سال جاری نیز منطقه ها شرقی این کشور با کاهش شدید بارندگی روبرو بوده است.

فاروق علاالدین اوغلو استاد گروه جغرافیای دانشگاه وان در مصاحبه با خبرنگار آناتولی اعلام نمود که سال جاری سطح آب دریاچه وان بیش از 40 سانتیمتر کاهش داشته است.

دریاچه وان با مساحت 3 هزار و 755 کیلومتر مربع بزرگترین دریاچه داخلی ترکیه محسوب می گردد که در غرب شهر وان و در نزدیکی مرزهای ایران واقع شده است. این دریاچه 120 کیلومتر طول و 80 کیلومتر عرض دارد و با میانگین عمق 171 متر، از دریاچه های عمیق جهان به شمار می رود. مساحت این دریاچه با وجود این که حدود 30 درصد کمتر از دریاچه ارومیه است، ولی به دلیل عمق بیشتر آب بیشتری دارد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 16 دی 1400 بروزرسانی: 16 دی 1400 گردآورنده: davataz.ir شناسه مطلب: 731

به "تور ترکیه ارزان: کاهش شدید آب دریاچه وان ترکیه و پدیدار شدن جزایر در آن" امتیاز دهید

1 کاربر به "تور ترکیه ارزان: کاهش شدید آب دریاچه وان ترکیه و پدیدار شدن جزایر در آن" امتیاز داده است | امتیاز: 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ترکیه ارزان: کاهش شدید آب دریاچه وان ترکیه و پدیدار شدن جزایر در آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید