کدام منطقه ها شهر اصفهان بیشترین فرونشست زمین را دارند؟

به گزارش مجله انجمن دعوت، معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان گفت: بحران فرونشست زمین در همه منطقه ها اصفهان رخ داده و اگر در سطح ملی به این معضل نپردازیم، در آینده امکان حل آن وجود نخواهد داشت.

کدام منطقه ها شهر اصفهان بیشترین فرونشست زمین را دارند؟

به گزارش از ، علیرضا صادقیان معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان در نهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان که امروز برگزار گردید، با اشاره به اینکه از سه سال پیش مطالعاتی در زمینه فرونشست زمین در اصفهان شروع و منجر به عقد تفاهم نامه ای با سازمان زمین شناسی شد،گفت: فرونشست زمین یکی از معضلات جدی در اصفهان است که قابل جبران نیست و اگر امروز که خیلی هم دیر شده، فکری برای این معضل نگردد، در آینده بسیاری از مسائل لاینحل خواهد ماند.

وی با اشاره به پایش و آنالیز فرونشست در شهر اصفهان، گفت: در اصفهان عمق چاه ها به 270 متر رسیده است و میانه عمق هر چاه به 150 متر رسیده است. طبق تعاریف، فرونشست زمین، پایین رفتن یا نشست زمین رو به پایین است که مهمترین علت آن عوامل طبیعی و یا انسانی است، اما مهمترین علت فرونشست زمین در اصفهان برداشت بیش از حد مجاز از آب های زیرزمینی و خالی شدن سفره های آب زیرزمینی است.

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان اضافه کرد: تفاوت عمده ای بین فرونشست و سایر بلایای طبیعی داریم و آن این است که فرونشست زمین غیر قابل جبران است. فرونشست زمین آثار فرهنگی و باستانی را از بین می برد، کشاورزی را نابود می نماید، منطقه ها شهری و روستایی را درگیر و جاده ها و سیستم های حمل و نقل را خراب می نماید.

وی با اشاره به اینکه نگاه به فرونشست زمین جزو وظایف ذاتی شهرداری نیست، شرح داد: اواخر سال 97 برنامه ای برای سازمان زمین شناسی انجام دادیم که از جمله تهیه مدلی برای فرونشست زمین برای شهر اصفهان بود. سازمان زمین شناسی کشور هر سال اطلس فرونشست زمین را تهیه می نماید، اما به شهرداری ارسال نمی شد که طی جلسات و رایزنی های مختلف درخواست این اطلس ها را کردیم و توانستیم اطلاعات را تحلیل و آنالیز کنیم.

صادقیان اظهار داشت: بر اساس نقشه فرونشست زمین در اصفهان در منطقه ها جنوبی شامل منطقه ها 13، 5، 6 و 4 به علت نوع خاک بین صفر تا یک سانتیمتر فرونشست زمین داریم و در منطقه ها شمالی شامل 11، 8، 7 و 15 حدود 17 میلیمتر فرونشست داریم.

وی با بیان اینکه این بحران در همه منطقه ها اصفهان رخ داده، اما شرایط منطقه ها شمالی مساعد نیست، گفت: سال های قبل چهار ایستگاه ثابت آر تی کی (RTK) در شهر اصفهان راه اندازی کردیم که هدف تسهیل کار های نقشه برداری در سطح شهر بود، اما در مطالعات فرونشست هم استفاده شد و دو سال است داده های این ایستگاه ها را آنالیز نموده ایم.

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان ادامه داد: ایستگاه منطقه 2 فقط 166 میلیمتر فرونشست نموده که خطر بزرگی است و ایستگاه منطقه 14 حدود 168 میلیمتر، ایستگاه سالن اجلاس سران 2 میلیمتر و منطقه 13 ثابت بوده و فرونشست نداشته است که نقشه های هوایی هم این داده ها را تایید می نماید.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیشترین بارگزاری بر روی منطقه ها شمال شهر اصفهان با بیشترین فرونشست زمین صورت گرفته، تاکید نمود: باید نگاهی به ارتفاعات بخشی از منطقه ها شهر داشته باشیم و ارتفاع را با مقدار فرونشست متناسب کنیم.

صادقیان با اشاره به اینکه بعضی از ایستگاه های خط یک قطار شهری اصفهان دچار فرونشست شده است و ایستگاه های خط دو در راستا فرونشست است، گفت: جانمایی رینگ یک تا چهار شهر اصفهان را آنالیز کردیم و متوجه شدیم دقیقا رینگ چهارم در محدوده فرونشست زمین است.

به گفته وی مقدار فرونشست منطقه ها درگیر در شهر اصفهان، یعنی کل محدوده قانونی و حریم شهر در نظر گرفته شده است و دو هزار و 750 نقطه در شهر اصفهان داریم که می توانیم اطلاعات آن را آنالیز کنیم.

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان بعلاوه به انعقاد تفاهم نامه دو جانبه با سازمان زمین شناسی کشور اشاره و اظهار کرد: قرار است از تجهیزات و سخت افزار های سازمان زمین شناسی کشور استفاده کنیم و شهرداری اصفهان مطالعات را انجام دهد.

وی با بیان اینکه به علت اینکه در مادی ها و انهار اصفهان آب جاری نبوده، شاهد تغییر ارتفاع آن ها هستیم و سطح مادی ها سطح آن ها از رودخانه بالاتر رفته است، گفت: مطالعه ای در این زمینه صورت گرفته که 40 درصد پیشرفت داشته تا ارتفاع کلیه مادی ها را آنالیز کنیم.

صادقیان اظهار داشت: اگر به معضل فرونشست زمین در سطح ملی نپردازیم در آینده امکان حل بسیاری از معضلات اصفهان وجود نخواهد داشت و آینده اصفهان روشن نیست، بنابراین نباید اجازه دهیم شرایط از این که هست بدتر گردد.

م

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 22 شهریور 1400 بروزرسانی: 22 شهریور 1400 گردآورنده: davataz.ir شناسه مطلب: 606

به "کدام منطقه ها شهر اصفهان بیشترین فرونشست زمین را دارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام منطقه ها شهر اصفهان بیشترین فرونشست زمین را دارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید