13 نکته که درباره مد پایدار باید بدانید

به گزارش مجله انجمن دعوت، مد پایدار عبارتی است که احتمالا در سال های اخیر زیاد شنیده اید. شاید قبلا در مورد آن چیزی نشنیده باشید ولی با افزایش مسائل زیست محیطی در دنیا، افراد، روز به روز بیشتر از قبل در مورد تاثیرات خود بر محیط زیست آشنا می شوند. شاید تعجب کنید ولی لباس هایی که ما می پوشیم نقش مهمی در آلودگی محیط زیست دارند. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا در مورد مد پایدار بیشتر بخوانید.

13 نکته که درباره مد پایدار باید بدانید

چرا توجه به مد پایدار اهمیت دارد؟

صنعت مد و پوشاک تقریبا مسئول 4 تا 10 درصد از انتشار گازهای گلخانه ای در جهان است. آماری که با توجه به بحران فعلی محیط زیست و تغییر اقلیم، نمی توانیم آن را نادیده بگیریم.

اما مد پایدار به چه معناست؟ مد پایدار یک اصطلاح جامع و به معنای مجموع لباس هایی است که به شیوه ای پایدار تولید می شود. در تولید آن ها عواملی چون کاهش تاثیر در تولید گازهای گلخانه ای، کاهش آلودگی و ضایعات، حمایت از تنوع زیستی و اطمینان از شرایط مطلوب کارگرانی که در این صنعت کار می کنند، مورد توجه قرار می گیرد.

با توجه به این عوامل، برندهای بسیار کمی در جهان هستند که مد پایدار را سرلوحه کار خود کرده باشند. شاید ما به راحتی نتوانیم محصولات این برندها را پیدا کنیم ولی با در نظر گرفتن چند نکته در سبک لباس پوشیدن می توانیم نقش موثری در مد پایدار داشته باشیم.

  • لباس طبیعت گردی چه ویژگی هایی دارد؟

نکاتی در مورد مد پایدار که باید بدانید

برای اینکه یک کمد پایدار داشته باشید و لباس پوشیدن شما تاثیر منفی روی محیط زیست و زندگی کارگران این صنعت نداشته باشد، به این نکات توجه کنید.

1. کمتر بخرید، بهتر بخرید

این جمله ممکن است کلیشه ای به نظر برسد ولی این شیوه یعنی کمتر خریدن و باکیفیت تر خریدن، راه حل خوبی برای حفظ محیط زیست است. سالانه 100 میلیارد لباس در کل جهان تولید می شود. قبل از اینکه لباس تازهی بخرید این سه سوال را از خودتان بپرسید:

چه لباسی می خواهید بخرید و چرا؟ آیا واقعا به این لباس تازه نیاز دارید؟ آیا حداقل 30 بار این لباس را می پوشید؟

2. از برندهای مد پایدار خرید کنید

برخی از برندهای پوشاک، برند پایدار هستند. این برندها با در نظر گرفتن برخی فاکتورها از جمله کاهش ضایعات، استفاده از منسوجات بازیافتی، توجه به شرایط نیروی کار، کاهش مصرف آب و… محصولات خود را تولید می کنند. این برندها در بسته بندی و توزیع محصول هم شرایط زیست محیطی را در نظر می گیرند.

3. لباس دست دوم بخرید

این روزها به لطف سایت ها و پلتفرم های اینترنتی مختلفی که لباس دست دوم می فروشند، دسترسی به این لباس ها بسیار راحت تر از قبل شده است. اگر قصد دارید لباس تازهی برای خودتان بخرید ابتدا به این فروشگاه ها سری بزنید. با این روش، نه تنها عمر مفید یک لباس افزایش پیدا می کند و کمد شما آسیبی به محیط زیست نمی زند، بلکه می توانید لبا س هایی خاص با قیمت های مناسب در بین لباس ها پیدا کنید.

4. لباس کرایه کنید

اگر برای یک مراسم خاص دنبال لباس می شد، می توانید به گزینه کرایه کردن لباس هم فکر کنید. لباس هایی که برای مراسم ها و جشن ها می خریم معمولا یک بار پوشیده می شوند. بهتر است لباسی که قرار است یک بار بپوشید، به جای خرید، کرایه کنید. این کار چند مزیت بزرگ دارد؛ یکی اینکه کمد لباس شما پر از لبا س های یک بار مصرف نمی شود. دوم اینکه به حفظ محیط زیست کمک می کند و در نهایت، میزان زیادی در هزینه های زندگی خود صرفه جویی می کنید.

5. از برندهایی که سبزشویی می کنند دوری کنید

سبزشویی به دورویی برندها و افرادی که ادعا می کنند دوستدار محیط زیست هستند اشاره می کند. برخی از برندها بیش از اینکه به فکر محیط زیست باشند، تلاش می کنند خودشان را به عنوان یک برند سبز و دوستدار محیط زیست معرفی کنند ولی در باطن اهمیتی برای مد پایدار قائل نیستند. به این شیوه سبزشویی می گویند که در واقع نوعی سوء استفاده از تمایل مردم برای مد پایدار و سبز است.

با بیشتر شدن تمایل و آگاهی مردم در مورد مد پایدار و علاقه به برندهای دوستدار طبیعت، بسکمک از برندها سعی می کنند با کلماتی مثل دوستدار طبیعت، سبز، پایدار و… مخاطبان را گول بزنند و مشتری بیشتری جذب کند در حالی که در عمل، اهمیتی برای محیط زیست قائل نیستند.

6. جنس لباس ها را بشناسید

درک تأثیر مواد اولیه در مد پایدار بسیار مهم است. قانون کلی که باید بدانید این است که از مواد مصنوعی بکر مانند پلی استر - که 55 درصد لباس ها را در سراسر جهان تشکیل می دهد - خودداری کنید زیرا این مواد از سوخت های فسیلی مشتق شده اند و سال ها طول می کشد تا تجزیه شوند. همه مواد طبیعی با فرایندی یکسان ساخته نمی شوند؛ برای مثال، کتان ارگانیک به میزان قابل توجهی آب کمتری نسبت به کتان معمولی مصرف می کند و از آفت کش های مضر برای آن ها استفاده نمی شود.

  • راهنمای کامل انتخاب جنس و رنگ لباس های تابستانی

7. در مورد شرایط تولید آن ها تحقیق کنید

افرادی که لباس های ما را تولید می کنند باید دستمزد منصفانه ای دریافت کنند و از شرایط کار ایمن برخوردار باشند. در پی برندهایی باشید که آشکارا اطلاعات مربوط به کارخانه های خود و سیاست های خود را در مورد دستمزد و شرایط کاری نیروهای کارشان افشا می کنند.

8. مراقب مواد شیمیایی باشید

مواد شیمیایی پنهانی که برای زیباتر شدن لباس های ما استفاده می شود یک نگرانی جدی است. این مواد شیمیایی آبراه های محلی را آلوده می کند و برای کارگران صنعت پوشاک خطر ایجاد می کند. تولیدکننده های لباس باید الزاماتی را در مورد میزان استفاده از مواد شیمیایی رعایت کنند.

9. مراقب میزان آب مصرفی لباس های خود باشید

با توجه به اینکه تولید منسوجات سالانه 93 میلیارد مترمکعب آب مصرف می کند که معادل 27 میلیون استخر شنای المپیک است، همه ما باید نسبت به ردپای آب لباس هایمان هوشیارتر باشیم. ردپای آب یعنی میزان آبی که در فرایند تولید لباس ها استفاده می شود که شامل زراعت برای کاشت مواد اولیه منسوجات هم می شود. همانطور که قبلا گفتیم، کتان ارگانیک به طور قابل توجهی آب کمتری نسبت به کتان معمولی مصرف می کند. استفاده از برخی رنگ ها در تولید لباس، باعث کاهش مصرف آب می شود.

10. مراقب لباس های خود باشید

یکی از بهترین و مهم ترین کارهایی که می توانید برای حفظ محیط زیست انجام دهید این است که بیشتر مراقب لباس های خود باشید تا طول عمر آن ها را افزایش دهید. لباس هایی که میزان زیادی آب و انرژی برای تولید آن ها صرف می شود، چیزی نیستند که فقط یکی دو بار استفاده کنید. از لباس های خود با دقت نگهداری کنید تا زود کهنه نشوند.

اگر قسمتی از لباس شما آسیب دیده، آن را تعمیر کنید تا بتوانید دوباره بپوشید. لباس ها را بیش از حد نیاز نشویید چون شست وشوی بیشتر باعث افزایش مصرف آب و کاهش عمر لباس می شود.

11. میکروپلاستیک تولید نکنید

اجتناب کردن از مواد مصنوعی به طور کلی، سخت است. نایلون و الاستین از مواد مصنوعی هستند که در لباس های ورزشی و لباس های زیر برای ایجاد کشسانی مورد استفاده قرار می گیرند و نمی توان از آن ها استفاده نکرد. شستن این لباس ها می تواند هزاران میکروپلاستیک را در آبراه ها و اقیانوس های زمین آزاد کند و به حیات دریایی آسیب برساند. موجودات دریایی این آلودگی های ریز را می بلعند و دچار آسیب های جبران ناپذیری می شوند.

خوشبختانه، یک راه حل ساده برای این مشکل وجود دارد؛ فیلترهای میکروپلاستیک فیلترهایی هستند که می توانید آن ها را داخل ماشین لباسشویی بیاندازید. این فیلترهای توپی شکل می توانند میزان قابل توجهی از میکروپلاستیک ها را به خود جذب کنند و مانع ورود آن به فاضلاب شوند.

12. از آینده لباس خود باخبر شوید

وقتی کمد خود را بررسی می کنیم ممکن است تعدادی لباس پیدا کنیم که دیگر نمی پوشیم. احتمالا در این شرایط تصمیم می گیرید که این لباس ها را دور بیاندازید یا به کسی بدهید. اگر قصد دارید لباسی را کنار بگذارید، حتما از نتیجه کار خود اطمینان حاصل کنید. مطمئن شوید که اگر لباس شما قابل استفاده است، زندگی دومی خواهد داشت و برای مدتی دیگر، از طریق یک فرد دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

مثلا می توانید لباس ها را به خیریه ای بدهید که مطمئن هستید آن را به دست افراد نیازمند می رساند. اگر لباسی به همان شکل قابل استفاده مجدد نیست، سعی کنید آن را تعمیر یا بازیافت کنید.

13. به چرخه لباس اهمیت دهید

چرخه لباس یعنی لباس ها را در یک فرایند استفاده، بازیافت و استفاده مجدد قرار دهید. اگر لباس های شما زیست تخریب پذیر یا قابل کمپوست شدن هستند، در انتهای چرخه می توانید آن ها را دوباره به زمین برگردانید. درمجموع باید اطمینان حاصل کنید که یک لباس تا جایی که امکان دارد مورد استفاده قرار می گیرد و اگر قابل استفاده نیست بازیافت یا کمپوست می شود.

جمع بندی

زمین زیبایی که روی آن زندگی می کنیم، امانتی است که برای مدتی در اختیار داریم. شاید باور نکنید ولی لباس هایی که هر روز می پوشیم، می توانند عاملی برای تخریب این خانه زیبا باشند. برای اینکه با لباس هایتان به طبیعت آسیب نزنید، باید به فاکتورهای مد پایدار توجه کنید.

لباسی بخرید که مدت بیشتری بپوشید، از لباس های دست دوم استفاده کنید، از برندهای دوستدار طبیعت خرید کنید و اگر لباسی را واقعا نیاز ندارید، از خریدن آن صرف نظر کنید.

منبع: Vogue

منبع: دیجی استایل
انتشار: 25 تیر 1401 بروزرسانی: 25 تیر 1401 گردآورنده: davataz.ir شناسه مطلب: 908

به "13 نکته که درباره مد پایدار باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "13 نکته که درباره مد پایدار باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید