آلوپسی آره آتا ، بیماری موی همسر ویل اسمیت، چیست و چطور درمان می گردد؟

به گزارش مجله انجمن دعوت، دقایقی پیش مراسم اسکار برگزار گردید و لیست برندگان اعلام شد. اما مراسم تا حد زیادی تحت الشعاع یک مسئله حاشیه ای نهاده شد.

آلوپسی آره آتا ، بیماری موی همسر ویل اسمیت، چیست و چطور درمان می گردد؟

کریس راک -مجری مراسم- با بیماری ریزش مو یا طاسی همسر ویل اسمیت -جادا پینکت- شوخی کوتاهی کرد و ویل اسمیت گرچه نخست می خواست با یک لبخند عصبی از مسئله بگذرد، اما وقتی دید که همسرش ناراحت شده، ناگهان بر روی سن مراسم رفت و یک سیلی به گوش کریس راک زد!

البته دقایقی پس از این رخداد شوکه نماینده، ویل اسمیت برنده جایزه برترین بازیگر مرد شد. او به خاطر بازی در فیلم شاه ریچارد، برنده جایزه شد.

او درحالی که اشک می ریخت از اینکه دقایقی قبل به کریس راک سیلی زده بود از آموزشگاه و سایر نامزدهای رقیب عذرخواهی کرد.

او اضافه نمود: هنر تقلیدنماینده زندگی است. من مثل پدر دیوانه ای هستم که درباره شخصیت ریچارد ویلیامز می گفتند. اما عشق سبب می گردد دیوانگی کنید.

همسر ویل اسمیت قبلا در سال 2021 ، در اینستاگرام خود، در خصوص بیماری خود اطلاع رسانی نموده بود و نوشته بود که مبتلا به نوعی رزش مو به نام autoimmune disorder alopecia است.

چه چیزی باعث آلوپسی (یا آلوپشی) آره آتا می گردد؟

آلوپسی آره آتا alopecia areata یا طاسی نقطه ای ، یک بیماری خود ایمنی است. یعنی سیستم ایمنی بدن به اشتباه به بخشی از بدن حمله می نماید.

هنگامی که کسی مبتلا به آلوپسی آره آتا می گردد، سلول های سیستم ایمنی بدن، فولیکول های مو را فرامی گیرند و به آن حمله می نمایند، که در نتیجه آن مو در بعضی نقاط بدن ریزش پیدا می نماید. هر چه فولیکول های مو بیشتر باشد که سیستم ایمنی بدن شما به آن حمله کند، ریزش موی شما بیشتر می گردد.

این بیماری 0.1٪ تا 0.2٪ از جمعیت رادرگیر می نماید و به طور مساوی در مردان و زنان رخ می دهد. آلوپسی آره آتا معمولا در افرادی رخ می دهد که سالم هستند و هیچ اختلال پوستی دیگری ندارند.

آلوپسی اغلب باعث ایجاد چند لکه طاسی روی پوست سر می گردد که هر کدام به مقدار یک سکه است. اما در موارد معدودی، تمام مو های سر از بین می رود (آلوپسی توتالیس)، یا تمام مو های بدن از بین می رود (آلوپسی یونیورسالیس).

هرچه ریزش مو کمتر باشد، احتمال اینکه مو ها خود به خود دوباره رشد نمایند بیشتر است.

اولین علائم معمول آلوپسی آره آتا لکه های طاس کوچک هستند. پوست زیرین بدون اسکار است و ظاهراً طبیعی به نظر می رسد. اگرچه این تکه ها می توانند اشکال مختلفی داشته باشند، اما معمولاً گرد یا بیضی هستند. آلوپسی آره آتا اغلب پوست سر و ریش را درگیر می نماید، اما ممکن است در هر قسمتی از بدن که دارای مو باشد، رخ دهد. نواحی مختلف پوست ممکن است همزمان ریزش مو و رشد مجدد را نشان دهند. این بیماری بعلاوه ممکن است برای مدتی بهبود یابد یا دائمی باشد.

-آلوپسی آره آتا مسری نیست.

-حداقل چهار ناحیه در ژنوم را شناسایی کرد که احتمالاً حاوی این ژن ها هستند.

-نتصور می گردد قص متابولیک رتینوئید های درون زا بخش کلیدی پاتوژنز آلوپسی آره آتا است.

-در سال 2010، یک مطالعه مرتبط با ژنوم کامل شد که 129 پلی مورفیسم تک نوکلئوتیدی را که با آلوپسی آره آتا مرتبط بودند، شناسایی کرد. ژن هایی که شناسایی شدند عبارتند از آن هایی که در کنترل فعال شدن و تکثیر سلول های T تنظیمی، آنتی ژن 4 مرتبط با لنفوسیت T سیتوتوکسیک، اینترلوکین-2، گیرنده A اینترلوکین-2 و Eos نقش دارند.

آیا کمبود ویتامین D می تواند باعث آلوپسی آره آتا گردد؟

مطالعات نشان داده است که افراد مبتلا به بعضی بیماری های خودایمنی، مانند مولتیپل اسکلروزیس یا آرتریت روماتوئید، کمبود ویتامین D دارند.

از آنجایی که آلوپسی آره آتا یک بیماری خودایمنی است، دانشمندان سطح ویتامین D را در افراد مبتلا به آلوپسی آره آتا آنالیز نموده اند. بعضی از افراد کمبود ویتامین D داشتند، اما بعضی دیگر نداشتند. قبل از اینکه بدانیم آیا سطوح پایین ویتامین D در ایجاد این بیماری نقش دارد یا خیر، تحقیقات بیشتری مورد احتیاج است.

چه کسانی به آلوپسی آره آتا مبتلا می شوند؟

هر کسی ممکن است به آلوپسی آره آتا مبتلا گردد، اما بعضی افراد در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آن هستند.

افراد زیر بیشتر مستعد ابتلا هستند:

یکی از بستگان خونی نزدیک مبتلا به آلوپسی آره آتا: تخمین زده می گردد که در حدود 10 تا 20 درصد از افراد مبتلا به آلوپسی آره آتا، یکی از اعضای خانواده هم مبتلا می گردد.

کسانی که بیماری هایی مانند آسم، تب یونجه، درماتیت آتوپیک، بیماری تیروئید، ویتیلیگو یا سندرم داون دارند: تحقیقات نشان می دهد افرادی که به یکی از این بیماری ها مبتلا هستند، بیشتر در معرض ابتلا به آلوپسی آره آتا هستند.

در حال درمان سرطان با دارویی به نام نیولوماب: در این مورد البته باید تحقیقات بیشتری انجام گردد، اما چند بیمار سرطانی که دارویی به نام نیولوماب دریافت نموده اند، دچار آلوپسی آره آتا شده اند. این دارو برای درمان سرطان ریه و ملانوم متاستاز داده، استفاده می گردد. ریزش مو معمولاً چند ماه پس از آغاز درمان آغاز می گردد. به این مسئله، آلوپسی آره آتا ناشی از نیولوماب می گویند و ریزش مو نشانه خوبی در نظر گرفته می گردد. این نوع ریزش مو معمولاً به این معنی است که دارو مؤثر است.

می توان این ریزش مو را با یک کورتیکواستروئید که روی لکه های طاسی زده می گردد، درمان کرد . این اجازه می دهد تا مو ها بدون توقف درمان سرطان رشد نمایند.

نژاد شما بعلاوه ممکن است بر خطر ابتلا به آلوپسی آره آتا تأثیر بگذارد. در یک مطالعه بزرگ، محققان دریافتند که پرستاران سیاه پوست و اسپانیایی تبار بیشتر از پرستاران سفیدپوست غیر اسپانیایی به این بیماری مبتلا می شوند.

در حالی که این مطالعه چندین سال به طول انجامید، محدودیت های زیادی دارد. به عنوان مثال، فقط بر روی پرستاران زن در ایالات متحده تمرکز نموده بود. تحقیقات بیشتری ضروری است تا بدانیم آیا این یافته برای سایر افراد نیز صادق است یا خیر.

آلوپسی آره آتا چه سنی را درگیر می نماید؟

شما می توانید در هر سنی به آلوپسی آره آتا مبتلا شوید. با این حال، بیشتر افراد تا 30 سالگی به آن مبتلا می شوند. در بسیاری از مردم، این بیماری در دوران کودکی یا نوجوانی آغاز می گردد.

آلوپسی آره آتا اغلب قبل از تولد 30 سالگی شما آغاز می گردد.

تشخیص

تریکوسکوپی ممکن است به مشخص تشخیص یاری کند. در آلوپسی آره آتا، تریکوسکوپی نقاط زرد (شاخه های هیپرکراتوز)، مو های کوچک علامت تعجب، و نقاط سیاه (مو های تخریب شده در دهانه فولیکول مو) را نشان می دهد.

با این حال، اغلب اوقات، منطقه ها مجزا از ریزش مو که با مو های علامت تعجب احاطه شده اند، برای تشخیص بالینی آلوپسی آره آتا کافی است. گاهی اوقات، قرمزی پوست، اریتم نیز ممکن است در ناحیه طاسی وجود داشته باشد.

بیوپسی به ندرت برای تشخیص یا یاری به مدیریت آلوپسی آره آتا مورد احتیاج است. یافته های بافت شناسی ممکن است شامل ارتشاح لنفوسیتی اطراف بلبار شبیه به یک ازدحام زنبور ها، تغییر نسبت آناژن به تلوژن به سمت تلوژن، و انفندیبول های فولیکولی گشاد شده باشد.

آیا آلوپسی آره آتا قابل درمان است؟

این بیماری درمان مؤثر و قاطعی ندارد؛ با این حال، امکان رشد مجدد مو وجود دارد. در بعضی افراد، رشد مجدد بدون هیچ یاریی اتفاق می افتد. بعضی افراد دارای چرخه های ریزش و رشد مجدد مو هستند.

اما اگر مو های شما به خودی خود رشد نمی نماید، درمان های پزشکی ممکن است یاری کند.

در موارد ریزش موی شدید، موفقیت محدودی با استفاده از دارو های کورتیکواستروئیدی کلوبتازول یا فلوسینونید، به صورت تزریق یا کرم حاصل شده است.

استفاده از کرم های کورتیکواستروئیدی روی پوست آسیب دیده اثر کمتری دارد و مدت زمان بیشتری طول می کشد تا نتایج حاصل گردد. از تزریق استروئید معمولاً در نقاطی که نواحی ریزش مو در سر کوچک است یا به خصوص در جا هایی که مو های ابرو از بین رفته است استفاده می گردد. اما اینکه آیا این روش موثر هستند نامشخص است.

بعضی از دارو های دیگری که استفاده شده اند عبارتند از: ماینوکسیدیل، پماد الوکون (ممتازون) (کرم استروئیدی)، محرک ها (آنترالین یا قطران زغال سنگ موضعی). و ایمونوتراپی موضعی سیکلوسپورین،

کورتیکواستروئید های خوراکی ممکن است ریزش مو را کاهش دهند، اما فقط در دوره ای که مصرف می شوند تا حدی موثرند و می توانند عوارض جانبی جدی ایجاد نمایند.

هیچ درمانی در همه موارد مؤثر نیست و بعضی از افراد ممکن است به هیچ درمانی پاسخی نشان ندهند.

یک متاآنالیز در سال 2008 نشان داد که کورتیکواستروئید های خوراکی و موضعی، سیکلوسپورین موضعی، درمان فتودینامیک و ماینوکسیدیل موضعی در مقایسه با دارونما هیچ فایده ای برای رشد مو ، به خصوص در طولانی مدت نداشته اند.

در سال 2014، یافته های اولیه نشان داد که روکسولیتینیب خوراکی، دارویی که به وسیله سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) برای اختلال میلوفیبروزیس مغز استخوان تایید شده است، رشد مو را در سه فرد مبتلا به بیماری طولانی مدت و شدید بهتر کرد. این دارو تقریباً 10000 دلار در ماه هزینه دارد.

هنگامی که آلوپسی آره آتا با بیماری سلیاک همراه است، درمان با رژیم غذایی بدون گلوتن، در بعضی موارد امکان رشد مجدد کامل و دائمی پوست سر و سایر مو های بدن را در بسیاری از افراد فراهم می نماید، این بهبود احتمالاً به علت عادی شدن پاسخ ایمنی در نتیجه خروج گلوتن از رژیم غذایی است.

به جز ریزش مو، بدن دچار هیچ مشکل دیگری نمی گرددو اثرات آلوپسی آره آتا روانی است (از دست دادن اعتماد به نفس و خودانگاره مثبت به علت ریزش مو)، بیماران مبتلا به آن ممکن است فوبیای اجتماعی، اضطراب و افسردگی را تجربه نمایند.

منبع: یک پزشک
انتشار: 23 خرداد 1401 بروزرسانی: 23 خرداد 1401 گردآورنده: davataz.ir شناسه مطلب: 880

به "آلوپسی آره آتا ، بیماری موی همسر ویل اسمیت، چیست و چطور درمان می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آلوپسی آره آتا ، بیماری موی همسر ویل اسمیت، چیست و چطور درمان می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید