احتباس ادرار و راه درمان آن

به گزارش مجله انجمن دعوت، احتباس ادرار زمانی رخ می دهد که فرد توانایی خالی کردن مثانه خود را ندارد . احتباس ادرار دلایل مختلفی دارد که با یک آزمایش ساده پزشک مربوطه می تواند به آن پی ببرد. گفتنی است که اگر در زمان مناسب درمان گردد تشدید نمی یابد.

احتباس ادرار و راه درمان آن
احتباس ادرار چیست؟ چه عواملی ممکن است سبب به وجود آمدن این مشکل شود. در این قسمت سعی داریم با آنالیز احتباس ادرار راهکارهای سودمند و البته روش های درمانی مفیدی را مطرح کنیم. زمانی که مثانه شما خالی نشود دچار این بیماری شده اید این اتفاق معمولا با افزایش سن فرد به طور جدی رخ می دهد و در بین مردان نسبت به زنان شایع تر است ولی راه درمان ان چیست و چگونه می توان از ابتلای کامل به آن پیشگیری کرد؟

با ما همراه باشید تا پاسخ سوالات یاد شده را به دست آورید. احتباس ادرار را می توان یک بیماری به یوژه در دوران کهولت در نظر گرفت که عوامل مختلفی می تواند سبب به وجود آمدن باشد. حال سوال این است ایا راه درمان قطعی برای این موضوع موجود است؟ یا نه. معمولا پزشکان برای اینکه تشخیص دهند که علت این بیماری آزمایش های خاصی را انجام می دهند و بر این اساس می توان علت به وجود آمدن این مشکل را به دست آورد. در حالت کلی این بیماری در دو دسته جداگانه تقسیم می شود احتباس ادرار حاد و مزمن که هر کدام سبب ایجاد درد شده و فرد قادر به خالی کردن مثانه خود نخواهد بود. اگر گرفتار این نوع از مسائل هستید بلافاصله با پزشک خود در ارتباط باشید زیرا در صورتی که علت آن در اسرع وقت تشخیص داده شود می توان از تشدید این بیماری جلوگیری کرد.

این بیماری می تواند به صورت یکبار رخ دهد یا به صورت دوره ای اندازه ان تشید یافته و فرد رد بیشتری را احساس کند در هر دو حالت باید اقدامات لازم برای درمان باید در اسرع وقت صورت گیرد. در ادامه به مهمترین علت این بیماری اشاره نموده ایم.

علت احتباس ادرار

علت احتباس ادرار می تواند به عوامل مختلفی وابسته باشد ولی کدام یک از آنها به طور جدی می تواند این بیماری را تشدید دهد ضروری است بگوییم که این موضوع از فردی به فرد دیگر متغیر است به گونه ای که بعد از انجام آزمایش پزشک قدر خواهد بود مه منشا بروز بیماری را شناسایی نموده و متناسب با ان مناسب ترین راه درمان را در پیش گیرد.

از جمله مهمترین علل احتباس ادرار می توان :

مسائل عصبی

انسداد مجاری ادرار

هیپرپلازی خوش خیم پروستات

تنگی مجرای ادرار

سنگهای دستگاه ادراری

داروها

تضعیف عضلات مثانه

سیستوسل

رکتوسل

یبوست

تومورها و سرطانها

را در نظر گرفت. گفتنی است که دلایل یاد شده از فردی به فرد دیگر متغیر می باشد به وسیله آزمایش های یاد شده می توان به آسانی تشخیص داد که فرد به نا به چه علتی از این بیماری رنج می برد. مراجعه به پزشک را در این نوع از واقع در اولویت خود قرار دهید به ویژه اگر درد موجود به طور غیر قابل تحمل است در ادامه سعی نموده ایم ابتدا به معرفی بعضی از راهکارهای درمانی اشاره کنیم درمان های خانگی زمانی برای شما مفید خواهد بود که شدت احتباس ادرار قابل تحمل باشد و در پی درمانی باشید تا وقت مراجعه به پزشک برسد.

علائم احتباس ادرار

احتباس ادرار می تواند علائم مختلفی داشته باشد که در ادامه به بعضی از مهمترین آنها اشاره نموده ایم. گفتنی است که اگر در فردی بعضی از علائم یاد شده نیز دیده شود کافی است احتیاجی به حضور همه آنها نیست. از سوی دیگر باید مد نظر داشته باشید که این نوع از بیماریها ممکن است در صورتی که در اسرع وقت درمان نشود به طور ویژه حادتر شود و در این صورت درمان آنها هم زمان بر شود و هم هزینه های زیادی را درخواست کند.

علائم احتباس ادراری عبارتند از:

ناتوانی در ادرار کردن

ادرار دردناک و احتیاج فوری به ادرار کردن

احتیاج فوری برای ادرار کردن با موفقیت کم برای ادرار کردن

احساس احتیاج به ادرار بعد از اتمام ادرار

درد یا ناراحتی در ناحیه تحتانی شکم

نفخ ناحیه تحتانی شکم

تکرر ادرار، هشت بار در روز یا بیشتر ازآن

مشکل در آغاز جریان ادرار

جریان ضعیف یا مختل ادرار

ناراحتی خفیف و ثابت در ناحیه تحتانی شکم و دستگاه ادراری

درمان احتباس ادراربرای احتباس ادرار راه درمان های مختلفی موجود است معمولا پزشک می تواند بعضی از دارو ها را در اولویت خود قرار داده و از بیمار بخواهد به طور دوره ای آنها را مصرف کند.

از جمله دارو های پروستات به کار رفته در این مورد:

دوتاستراید (Avodart)

فیناستراید (Proscar)

آلفوزوسین (Uroxatral)

دوکسازوزین (Cardura)

سیلودوسین (Rapaflo)

تادالافیل (Cialis)

تامسولوسین (Flomax)

ترازوسین (Hytrin)

می باشد. راه درمان های دیگری نیز موجود است از جمله مهمترین روش های درمان می توان:

تخلیه مثانه

درمان های پزشکی

عمل جراحی

گشادسازی مجرا

استنت های مجاری ادرار

بریدن تنگی

عمل جراحی غده پروستات

درمان فتق مثانه یا رکتوسل

سایر جراحی ها

درمان احتباس ادرار با روش های خانگی

با همه موارد یاد شده در بخش بالا که پزشکان برای درمان احتباس ادرار در نظر میگیرند می توان موارد زیر را به عنوان درمان های خانگی در نظر گرفت:

آب تربچه

انگور برای درمان این بیماری

گیاه خارخاسک

آب نارگیل

دارچین

نعناع تند برای درمان این بیماری

با آبمیوه آناناس سختی ادرار را درمان کنید

چای قاصدک برای درمان این بیماری

گزنه برای درمان انسداد مجاری ادرار

آب هویج و درمان این بیماری

گردو و درمان این بیماری

درمان های خانگی یاد شده در صورتی که احتباس ادرار حاد نباشد می توان گزینه خوب در نظر گرفته شود ولی زمانی که این بیماری تشدید می یابد باید راه کارهای مختلفی را در نظر گرفت.

معمولا راه درمان های سنتی برای افرادی مطلوب است که احتیاجمند یک درمان طبیعی هستند که بتواننند به پزشک مراجعه نمایند . درمان های طبیعی یاد شده برای احتباس ادرار از آنجا که از مواد طبیعی استفاده می نماید هیچ گونه عوارضی ندارد. و می توان با اطمینان خاطر آن ها را در اولویت خود قرار داد. ناگفته نماند همه راه های درمانی را با هم ادغام نکنید در این صورت ممکن است نتیجه خوبی به دست نیاید معمولا امتحان کردن یک یا دو مورد با در نظر گرفتن مواد طبیعی موجود در منزل می تواند گزینه خوبی باشد

نکات دانستنی در خصوص احتباس ادرار

بسیاری از افراد درمان احتباس ادرار را نادیده می گیرند به ویژه زمانی که گرفتار احتباس ادرار حاد نیستند گمان می نمایند که به خاطر اختلال های ایجاد شده در رژیم غذایی و یا بیماری های دیگر به علائم احتباس ادرار مبتلا شده اند . توصیه ما آن است در اسرع وقت مراقبت های لازم را در اولویت خود قرار دهید اگر راه درمان را در زمان مناسب در پیش گیرید به راحتی می توانید بر آن غلبه کنید .این بیماری در صورتی که حاد شود می تواند به دردهای غیر قابل تحمل منجر شود.

در صورت مشاهده هر یک از علائم موجود در اولین مرحله با پزشک خود در ارتباط باشید درمان های خانگی و سنتی یاد شده نیز موثر است ولی تا زمانی که بیماری تشدید می یابد. ناگفته نماند هر فردی ممکن است به دلایل یاد شده در قسمت بالا گرفتار احتباس ادرار شود به همین علت نگرانی و یا ترس و البته خجالت در این زمینه کاملا بی مورد می باشد. در زمان مناسب به فکر راه درمان باشید و درمان ان را جدی بگیرید تا تشدید نیابد.

منبع: medtronic.com

منبع: راسخون
انتشار: 19 آبان 1400 بروزرسانی: 19 آبان 1400 گردآورنده: davataz.ir شناسه مطلب: 671

به "احتباس ادرار و راه درمان آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتباس ادرار و راه درمان آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید