مواد غذایی مضر و مفید برای تری گلیسرید بالا

به گزارش مجله انجمن دعوت، تری گلیسرید از جمله چربی های موجود در خون است. اگر مقدار آن بالاتر از حد نرمال برود، فرد را در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته قرار می دهد. تغییرات رژیم غذایی و مصرف منابع غذایی حاوی چربی های بی خطر، کمک بسزایی به کاهش تری گلیسرید می کند. اگر شما هم به تری گلیسرید بالا مبتلا هستید با این مطلب همراه شوید.

مواد غذایی مضر و مفید برای تری گلیسرید بالا

مواد غذایی مضر برای تری گلیسرید بالا

سبزیجات نشاسته داربرای مراقبت از سطح تری گلیسرید خود، باید انواع سبزیجات را بشناسید برخی از سبزیجات بهتر از برخی دیگر هستند. مصرف سبزیجاتی که دارای نشاسته هستند، مانند ذرت و نخود فرنگی را محدود کنید. به این ترتیب، بدن شما نشاسته اضافی را به تری گلیسرید تبدیل نخواهد کرد. گزینه های بسیار زیاد دیگری مانند گل کلم، کلم پیچ، و قارچ وجود دارند.

ماهی کنسرو شده در روغن فراوانماهی برای قلب شما مفید است. اما زمانی که ماهی کنسرو شده خریداری می کنید، برچسب روی آن را بررسی کنید تا ببینید آیا چربی آن زیاد است یا نه. بهتر است ماهی کنسرو شده در آب بخرید. معمولا، هر دو نوع آن در فروشگاه مواد غذایی موجود هستند.

نارگیلامروزه دسترسی به نارگیل بسیار آسان است. شما می توانید شیر نارگیل، آب نارگیل، نارگیل خشک شده، روغن نارگیل و خود میوه نارگیل را تهیه کنید. برخی می گویند نارگیل از نظر سلامتی مزایای زیادی دارد، اما این میوه سرشار از چربی های اشباع شده نیز هست، بنابراین از پزشک خود بپرسید که آیا باید مصرف آن را محدود کنید و یا به طور کامل از مصرف آن پرهیز کنید.

نوشیدنی های شیرینبا خوردن یک لیوان نوشیدنی شیرین اندازه زیادی قند دریافت می کنید. خواه چای شیرین سرد، نوشابه، آب میوه، و یا نوشیدنی قهوه یا شربت باشد با خوردن این ها، بیش از آن اندازهی که بدن می تواند آن را مدیریت کند، شیرینی دریافت خواهید کرد. ممکن است اندازهی از این قند به تری گلیسرید تبدیل شود. بنابراین، هنگامی که شما در حال کاهش قند خود هستید، به یاد داشته باشید این محدودیت در مصرف قند شامل نوشیدنی هایی که می نوشید نیز می شود. خودتان را محدود کنید تا در روز بیش از یک فنجان، نوشیدنی شیرین شده با شکر مصرف نکنید.

عسل یا شیره افراممکن است تصور کنید عسل نسبت به قند تصفیه شده طبیعی تر یا سالم تر باشند. اما آنها همانند شکر، می توانند سطح تری گلیسرید شما را بالا ببرند. هنگامی که روی کاهش تری گلیسرید خود تمرکز دارید، مصرف شیرین کننده های قندی را به طور کلی قطع کنید، حتی اگر قند تصفیه شده نباشند.

کره یا مارگاریناز روغن زیتون به عنوان جایگزینی برای کره و مارگارین، که چربی اشباع و چربی ترانس بسیار زیادی دارند، در هنگام پخت گوشت و سبزیجات و یا تهیه سس سالاد استفاده کنید. روغن های کلزا، گردو، و دانه های کتان نیز انتخاب های خوبی هستند.1

خوراک لوبیا با گوشتلوبیا حاوی فیبر و مواد مغذی دیگر است اما اگر با گوشت آن را درست (یا خریداری) کنید، ممکن است گزینه خیلی مناسبی برایتان نباشد. برچسب روی محصولات آماده لوبیا را بخوانید تا بدانید این محصول چقدر چربی دارد. به جای آن می توانید لوبیا را بدون چربی اشباع شده بخرید.

افراط در مواد غذایی خوبتردیدی نیست که میوه برایتان خوب است به خصوص اگر به جای دسر، میوه مصرف کنید. اما وقتی تری گلیسرید بالا دارید، ممکن است لازم باشد مصرف خود را به 2 تا 3 میوه در روز محدود کنید. به این صورت قند طبیعی بیش از حد دریافت نمی کنید. اگر میوه خشک میخورید به یاد داشته باشید اندازه هر سهم خیلی کمتر از میوه تازه است: مثلا یک سهم میوه برابر است با 2 قاشق غذا خوری کشمش.

نانهاچربیهای اشباع شده را باید در رژیم غذایی خود محدود کنید. چربیهای اشباع شده موجود در کره نیز که در برخی نانها استفاده می شود، از این قبیل مواد است. باید از چربیهای ترانس نیز پرهیز کنید. برای اطمینان جدول غذایی روی برچسب محصولات را بخوانید.

گوشت پرچربلازم نیست به طور کامل گوشت را کنار بگذارید اما باید گوشت بدون چربی انتخاب کرده و چربیهای تعیین روی آن را جدا کنید. گوشت نیز حاوی چربیهای اشباع شده است بنابراین مصرف آن را تا حد ممکن باید محدود کنید تا تری گلیسرید خود را کنترل کنید.2

مواد غذایی مفید برای کاهش تری گلیسرید بالا

غلات سبوس دارنان سبوس دار ماکارونی، برنج قهوه ای، غذاهای با کربوهیدرات های پیچیده و فیبر هستند. برای مثال:یک فنجان جو دوسر پخته شده، 4 گرم فیبر را فراهم می کند.

غلات سبوس دار همچنین اندازهی از پروتئین را برای بدن تامین می کنند و بطور کلی کم چرب، کم کالری هستند. مصرف شش عدد یا بیشتر در روز توصیه می شود.

حبوبات و نخود هالوبیا و نخود خشک یک منبع عالی از پروتئین و فیبر هستند. آنها باید با مواد غذایی چربی اشباع شده و کلسترول جایگزین شوند. لوبیا و حبوبات خشک را می توان در غذاهای مغذی خوشمزه استفاده کرده و برخی از مواد معدنی که در آنها وجود دارد، به کاهش سطح کلسترول بد کمک خواهند کرد.

میوه ها و سبزیجاتتوصیه می شود که در روز 2 تا 4 وعده میوه و 3 تا 5 وعده از سبزیجات، برای کاهش کلسترول بد مصرف کنید. سیب، انگور، توت فرنگی و میوه های مرکبات غنی از پکتین، یک نوع فیبر محلول هستند که کلسترول بد را کاهش می دهند.

به طور مشاور سبزیجات به خوبی فیبر و مواد مغذیمانند اسید لیپوئیک و ویتامین ها را تامین می کنند. سبزیجاتی که می تواند سطح تری گلیسیرید را کاهش دهند، که شامل سیب زمینی قارچ و گوجه فرنگی، کلم بروکلی ، اسفناج و بسکمک دیگر است.

روغن زیتونروغن زیتون که حاوی تری گلیسیرید پایینی است، جایگزین مناسبی برای چربی های اشباع می باشد. از مزایای روغن زیتون این است که کلسترول بد را کاهش می دهد و کلسترول خوب را حفظ می کند.

با این حال، روغن زیتون نیز دارای کالری زیادی است، بنابراین مصرف بیش از 2 قاشق غذا خوری در روز برای حفظ سلامت قلب و کاهش سطح کلسترول شما کافی است.

سفیده تخم مرغسفیده تخم مرغ کلسترول ندارد، بنابراین اغلب بدون نگرانی مصرف می شود. سعی کنید به جای خوردن کل تخم مرغ، سفیده آن را جایگزین کنید.

در کل یک عدد تخم حاوی 215 میلی گرم کلسترول است. اما چنانچه پیش از این هم در بخش سلامت نمناک گفته شد مصرف زرده تخم مرغ را یه دوبار در هفته محدود کنید.

شیر و محصولات شیریشیر و محصولات شیری، منابع مهم پروتئین، کلسیم، فسفر و ویتامین D هستند.شیر بدون چربی و سایر محصولات لبنی کم چرب، پروتئین و کلسیم بیشتری نسبت به لبنیات پرچرب دارند.طبق تحقیقات، شیر بدون چربی یا یک درصد چربی، پنیر کم چرب، پنیر خامه ای 1 درصد و ماست کم چرب انتخاب های خوبی هستند.

آجیل های درختیآجیل های درختی، مانند:گردو، بادام و پسته و سایر آنها به کاهش سطح کلسترول و سلامت قلب کمک می کند.از آنجا که کالری زیادی دارند، در روز بیشتر از 42 گرم مصرف نکنید. 3

ترکیب آووکادو و هندوانههندوانه حاوی فروکتوز کمی است، اما بسکمک از ویتامین ها و مواد معدنی را در خود حای داده است. با مصرف هندوانه به همراه نیمی از آووکادو مزایای زیادی به دست می آورید. آووکادو نیز سرشار از اسید های چرب امگا 3 و امگا 6 است. با مصرف همزمان این دو میوه مقادیر زیادی فیبر، پتاسیم، منیزیم و ویتامین ث. به بدن خود می رسانید و شاهد کاهش سطح تری گلیسیرید خواهید بود.

ترکیب سیب و گردویک ترکیب عالی دیگر، مصرف همزمان سیب سبز با گردو است. این ترکیب ساده و خوشمزه از قلب شما محافظت می کند. سیب دارای آنتی اکسیدان ها، فیبر و پکتین است که همگی از مبارزان تری گلیسیرید بالا محسوب می شوند. گردو نیز غنی از چربی های غیر اشباع، اسید فولیک، ویتامین ای، منیزیم و ... است.

توت هایک اشتباه رایج که بسکمک از مردم آن را مرتکب می شوند، مصرف بیش از حد میوه ها برای کاهش سطح تری گلیسیرید است. این در حالی است که فروکتوز موجود در میوه ها خود می تواند عامل افزایش سطح تری گلیسیرید شود؛ بنابراین فقط سعی نکنید در طول روز مقادیر زیادی میوه بخورید.

میوه ها را درست انتخاب کنید و آن ها را به خوبی با هم ترکیب کنید. مصرف میوه های خشک مانند کشمش و خرما بهاندازه زیاد به مبتلایان به تری گلیسیرید بالا توصیه نمی شود. در عوض توت فرنگی، زغال اخته، گیلاس و تمشک برای کاهش این نوع چربی مفید هستند. زیرا فروکتوز کم و ویتامین ث. بالایی دارند.

جوی دو سرجو پادشاه دانه ها و بهترین دوست قلب شما است. مصرف جوی دو سر به شما کمک می کند تا سطح کلسترول و تری گلیسیرید را به طور موثری تنظیم کنید و شاهد از دست دادن وزن و تقویت انرژی باشید. بتاگلوتان موجود در جو منجر به متابولیسم بهینه کلسترول و تری گلیسیرید می شود.4

پی نوشت:

1.www.rastineh.com

2.www.seemorgh.com

3.www.namnak.com

4.www.donya-e-eqtesad.com

منبع: راسخون
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: davataz.ir شناسه مطلب: 683

به "مواد غذایی مضر و مفید برای تری گلیسرید بالا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مواد غذایی مضر و مفید برای تری گلیسرید بالا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید