انقراض 40 درصد لاک پشت های جهان

به گزارش مجله انجمن دعوت، به مناسب روز دنیای لاکپشت (23 مه و دوم خرداد) در تبادل نظر با یک کارشناس محیط زیست با اشاره وی به این موضوع که 40 درصد از 400 گونه و زیرگونه لاک پشت دنیا در معرض تهدید انقراض قرار دارند، به معرفی لاک پشت های ایرانی پرداخت.

انقراض 40 درصد لاک پشت های جهان

الهام آبتین با اشاره به اینکه از سال 1990 میلادی (1369 شمسی) روز 23 ماه مه به عنوان روز دنیای لاک پشت نامگذاری شده است، بیش از 400 گونه و زیرگونه لاک پشت در دنیا وجود دارد که از این تعداد حدود 40 درصد آن ها در فهرست سرخ اتحادیه دنیای حفاظت از طبیعت (IUCN) به عنوان گونه های در معرض تهدید قرار گرفته اند.

وی با بیان اینکه گونه های مختلف لاک پشت موجود در دنیا در 14 خانواده جای دارند، اظهارکرد: از بین همه گونه های موجود در دنیا، هفت گونه از لاک پشت ها جزو گونه های دریایی و آب شور و بقیه آن ها متعلق به آب شیرین و یا زیستگاه های خشکی هستند.ّ

این متخصص حوزه تنوع زیستی با بیان اینکه در ایران 10 گونه لاک پشت از شش خانواده وجود دارد، شرح داد: پنج گونه از لاک پشت های موجود در ایران در گروه دریایی جای می گیرند که شامل لاک پشت های سبز، سرخ، عقابی زیتونی و پشت چرمی است بعلاوه دو گونه از لاک پشت های ایران متعلق به خانواده لاک پشت های خشکی هستند که لاک پشت مهمیزدار و لاک پشت افغانی نامیده می شوند و یک گونه لاک پشت آب شیرین با نام لاک پشت فراتی متعلق به خانواده لاک پشت لاک نرم در ایران وجود دارد که تنها در خوزستان دیده می گردد. افزون بر اینها دو گونه از خانواده لاک پشت های برکه ای در ایران وجود دارد به نام های لاک پشت خزری و لاک پشت برکه ای اروپایی.

آبتین در ادامه با تاکید بر این نکته که روز دنیای لاک پشت با هدف افزایش آگاهی عمومی برای حمایت و حفاظت از این گونه جانوری نامگذاری شده، گفت: لاک پشت ها با توجه به شکل ظاهری، عملکرد و جایگاه اکولوژیک نقش قابل توجهی در تنوع زیستی دنیا ایفا می نمایند. نامگذاری روزی برای لاک پشت ها با این هدف است که ضمن افزایش آگاهی در خصوص خطرات و تهدیدات لاک پشت ها، اقدامات حفاظتی برای حفظ و نگهداشت جمعیت گونه های لاک پشت در معرض خطر انقراض و در معرض تهدید بیشتر و جدی تر گردد.

این کارشناس تنوع زیستی و محیط زیست در انتها گفت و گو تهدیدهای لاک پشت ها را در ایران و دنیا برشمرد و گفت: تخریب زیستگاه های آبی و خشکی، آلودگی زیستگاه های تالابی و اقیانوس ها، توسعه فعالیت های منجر به گرمایش زمین، تجارت غیرقانونی و برداشت تخم گونه های لاک پشت، تخریب پوشش گیاهی در زیستگاه های خشکی، ورود گونه های لاک پشت غیر بومی به زیستگاه های گونه های بومی مورادی است که بقای لاک پشت ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

منبع: ایسنا

منبع: همگردی
انتشار: 20 دی 1401 بروزرسانی: 20 دی 1401 گردآورنده: davataz.ir شناسه مطلب: 1006

به "انقراض 40 درصد لاک پشت های جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انقراض 40 درصد لاک پشت های جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید