انواع قرارداد کار بین کارگر و کارفرما و مزایای هرکدام

به گزارش مجله انجمن دعوت، احتمالا می دانید آشنایی با انواع قرارداد کار بین کارگر و کارفرما برای طرفین کار بسیار مهم است و از امور مقدماتی محسوب می گردد. قرارداد طبق متن صریح قانون عبارت است از:

انواع قرارداد کار بین کارگر و کارفرما و مزایای هرکدام

ضمانت کتبی یا شفاهی که به واسطه آن، کارگر تعهد می دهد در قبال دریافت حقوق، کاری را به صورت موقت یا دائم برای کارفرما انجام دهد.

در ادامه انواع قرارداد کار بین کارگر و کارفرما را به همراه شرایط و مزایای آن ها مرور می کنیم.

شرایط قرارداد

همان طور که از تعریف قرارداد متوجه می شویم، در این آیین نامه همیشه دو طرفِ کارگر و کارفرما حاضر هستند و هردو باید با شرایط قرارداد به طور کامل آشنایی داشته باشند. این شرایط شامل اندازه و ساعات کار، اندازه دستمزد، شرایط بیمه و توضیح وظایف می شوند.

انواع قرارداد بین کارگر و کارفرما

حالا که با کلیت شرایط و تعاریف مفهوم قرارداد کار آشنا شدید، خوب است به سراغ انواع نمونه های قرارداد بین کارگر و کارفرما برویم:

قرارداد کار دائم

در این نوع از قرارداد، شروع کار کارگر برای کارفرما ثبت می گردد اما خاتمهی برای آن در نظر گرفته نمی گردد. این قرارداد مزایای زیادی برای کارگران دارد و از سوی دیگر، به کارفرما ضمانت می دهد که نیروی دائمی برای شرکت خود استخدام نموده است.

نکات مهم درباره قرارداد دائم

  • اگر کارفرمایی قصد اخراج کارگری را داشته باشد که به صورت دائم استخدام شده باشد، باید تشریفات خاصی را طی کند و علت موجهی داشته باشد که شورای اسلامی کار را برای اخراج کارگر متقاعد کند.
  • همین شرط باعث شده است تا کارفرمایان رغبت کمتری برای استخدام کارگر (نیروی کار) به صورت دائم داشته باشند.

قرارداد کار موقت

یکی از محبوب ترین انواع قرارداد بین کارگر و کارفرما، قرارداد به صورت موقت است که در آن هم زمان شروع و هم زمان خاتمه کار به ثبت می رسند. نام دیگر این نوع قرارداد، قرارداد مشخص است و کارفرمایان رغبت بیشتری برای عقد آن دارند.

نکات مهم درباره قرارداد موقت

  • مهم ترین مؤلفه این قرارداد، مدت محدود آن است که در این مدت، کارگر موظف است تا تمامی کار در نظر گرفته شده را انجام دهد.
  • کارفرما در طول مدت قرارداد موقت نمی تواند کارگر را اخراج یا اقدام به فسخ قرارداد کند، مگر با کسب موافقت از شورای اسلامی کار.

قرارداد کار ساعتی

این قرارداد بیشتر برای نیر و های کاری اعمال می گردد که احتیاج به حضور دائم در محل کار ندارند. انواع حقوق کارگران ساعتی به این صورت نام گذاری می گردد:

اگر مزد، متناسب با ساعات کار کارگر محاسبه گردد به آن مزد ساعتی می گویند.

اگر مزد پرداختی بر اساس اندازه کار صورت گرفته برآورد گردد، کارمزد نام دارد.

اگر مزد بر اساس اندازه کار بر ساعت سنجیده گردد، آن را کارمزد ساعتی می نامند.

نکات مهم درباره قرارداد ساعتی

  • بر اساس بند الف ماده 37 قانون کار، مزد ساعتی یا روزانه کارگران یک کارگاه می تواند در خاتمه روز، هفته یا به صورت پانزده روزه پرداخت گردد.
  • در این نوع از قرارداد، کارفرما موظف است در کنار حقوق، مزایای رفاهی را هم برای کارگر فراهم کند.
  • از آنجایی که طبق قانون، هر فعالیت دارای مزد بیمه هم دارد، کارهای ساعتی نیز از مزایای بیمه بهره مند می شوند.
  • در این نوع از قرارداد بین کارگر و کارفرما، بابت هر 8 ساعت کار یک روز حق بیمه در نظر گرفته می گردد.

جمع بندی

در این نوشته به انواع قرارداد بین کارگر و کارفرما و ویژگی های آن ها پرداختیم. اگر همچنان سؤالی در رابطه با حقوق، مزایا یا شرایط انواع قرارداد بین کارگر و کارفرما دارید با ما مطرح کنید. بعلاوه می توانید از سرویس استحدام مجله انجمن دعوت به عنوان یکی از راه های استخدام امن و سریع در ایران بهره ببرید.

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 9 مرداد 1401 بروزرسانی: 9 مرداد 1401 گردآورنده: davataz.ir شناسه مطلب: 922

به "انواع قرارداد کار بین کارگر و کارفرما و مزایای هرکدام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع قرارداد کار بین کارگر و کارفرما و مزایای هرکدام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید