جلسات شورای گفت وگو به بهانه اصلاح دستورالعمل برگزاری آن متوقف شده است

به گزارش مجله انجمن دعوت، در تازه ترین نشست شورای راهبری بهبود محیط کسب وکار، سه موضوع تدوین بودجه 1401 با موضوع توسعه صادرات غیرنفتی، تفویض اختیارات دولت به استان ها با تکیه بر ظرفیت های اتاق های سه گانه و همین طور طرح اصلاح دستورالعمل برگزاری شورای گفت وگو مورد بررسی قرار گرفت.

جلسات شورای گفت وگو به بهانه اصلاح دستورالعمل برگزاری آن متوقف شده است

حمیدرضا فولادگر رئیس شورای راهبری بهبود فضای کسب وکار با اشاره به جلسه اخیر رئیس سازمان برنامه وبودجه با اعضای اتاق های سه گانه گفت: در این جلسه دو محور اصلی مطرح شده که رئیس سازمان برنامه خواستار مشارکت بخش خصوصی در آن ها شده است. اولین محور تفویض اختیار به استان ها با استفاده از ظرفیت اتاق های سه گانه و دوم تدوین بودجه و به طور تعیین راهکارهای پیشنهادی برای توسعه صادرات غیرنفتی است.

رئیس شورای راهبری بهبود فضای کسب وکار اتاق ایران از مرکز پژوهش های اتاق خواست تا به کنندگی از اتاق ایران پیشنهادات خود برای بهبود صادرات در بودجه 1401 را ارائه کند.

فولادگر همچنین درباره تفویض اختیار به استان ها با بیان اینکه همه دولت ها در ابتدای مسئولیت از تمرکززدایی سخن می گویند و حالا باید دید این دولت چقدر در این امر جدیت دارد، گفت: شورای برنامه ریزی و زیرمجموعه های آن، اختیارات بخشیِ دولت در استان ها و همین طور شوراهای استانی مثل شورای معادن یا شورای استاندارد استان ها اختیاراتی دارند که می توان بررسی کرد و دید در ظرفیت قوانین فعلی چقدر ممکن است از این اختیارات استفاده کرد.

در ادامه محمد قاسمی رئیس مرکز پژوهش های اتاق ایران با اشاره به اینکه پیشنهادات این مرکز با موضوع توسعه صادرات غیرنفتی در بودجه 1401 تا پایان هفته نهایی خواهد شد اظهار داشت: اما در مورد واگذاری اختیارات به استان ها هنوز موضوع حتی در خود دولت هم روشن نیست. بهترین شیوه در این مورد این است که از خود استانداران نظرخواهی شود که چه اختیارات بیشتری لازم دارند.

محمدباقر مجتبایی دبیرکل اتاق اصناف هم با بیان اینکه دولت ابتدا باید موارد قابل تفویض را تعیین کند گفت: پس از انجام این مرحله آنچه مهم است فرآیند اعطای این اختیارات و نحوه اجرایی شدنان است.

محمد زائری دبیر شورای راهبری هم پیشنهاد کرد مرکز پژوهش های اتاق در کنار بیان اقدامات ایجابی برای توسعه صادرات غیر نفتی در بودجه 1401 به اقدامات سلبی نیز اشاره کند.

ادامه جلسه به دستور دوم و طرح اصلاح دستورالعمل برگزاری شورای گفت وگو اختصاص داشت. فولادگر دراین باره گفت: مهم ترین اصلاح در بخش محتوایی این است که در این طرح خواسته شده تا شورای گفت وگو موضوع محور و دستگاه محور شده و هر جلسه مسائل مربوط به یک دستگاه و حداکثر 4 موضوع از طریق آن دستگاه مطرح شود. از لحاظ شکلی هم مهم ترین تغییر در این طرح حذف نطق های پیش از دستور است.

محسن عامری مدیر دبیرخانه شورای گفت وگو با انتقاد از این طرح گفت: شورای گفت وگو با دستورالعمل تعیینی که به تأیید اعضای شورا رسیده برگزار می شود. طراحان این طرح بدون توجه به سابقه 11 ساله این نهاد و گزارش نظارتی مرکز پژوهش های مجلس درباره شورای گفت وگو و بدون دعوت به جلسه این شورا آمده و بعد نسخه تغییر دستورالعمل برگزاری این شورا را نوشته اند. این موضوع دونشان دبیرخانه شورای گفت وگو است.

او ادامه داد: پیشنهادی که تهیه شده نشان می دهد دغدغه دست اندرکاران آن به نتیجه رسیدن مصوبات این شورا نیست. اینکه نطق های پیش از دستور را به دلیل طولانی شدن جلسات حذف کرده اند یا موضوع هر جلسه را به یک دستگاه اختصاص داده اند از اختیارات رئیس شوراست. وزیر اقتصاد به عنوان رئیس شورا می تواند به افراد اجازه ندهد که بیش از زمان مورد نظر صحبت کنند. این موضوعی نیست که لازم به تهیه دستورالعمل برای آن باشد.

عامری با تأکید بر این که تلاش برای تغییر دستورالعمل موجود فقط به ایجاد وقفه در برگزاری جلسات منجر خواهد شد گفت: متأسفانه به جای تمرکز بر افزایش ضمانت اجرایی مصوبات شورای گفت وگو به سمت حل یک سری مسائل شکلی و بی اهمیت رفته اند. متأسفانه در این دولت تنها یک جلسه شورای گفت وگو برگزار شده و پیگیری های ما به نتیجه نرسیده است. در واقع این موضوع بهانه ای شده تا جلسات بگزار نشوند. در عمل گفت وگوی بخش خصوصی و دولت متوقف شده است.

سیدجعفر مرعشی مشاور رئیس اتاق ایران هم در این جلسه با بیان اینکه نحوه و کیفیت برگزاری جلسات شورای گفت وگو تا حد زیادی به ویژگی های شخصیتی و تجربه رئیس جلسات یعنی وزیر اقتصاد بازمی گرد گفت: من انتظار داشتم بدنه اتاق ها در جریان این اصلاح قرار می گرفتند؛ به ویژه که دبیرخانه شورای گفت وگو در اتاق ایران مستقر است. بنابراین درست این بود که قبل از تنظیمات نو رایزنی و گفت وگو و مفاهمه ای دراین باره انجام می شد.

علی چاغروند مدیریت طرح، برنامه ریزی و پایش اتاق ایران در ادامه این نشست گفت: دبیرخانه شورای گفت وگو دستورالعملی دارد که با تصویب اعضا نهایی شده و به مرور زمان این دستورالعمل تکمیل تر شده است. حالا اگر قرار باشد اصلاح فنی و اصولی در مورد آن انجام شود قابل قبول است. اما آنچه از محتوای این طرح پیشنهادی برای اصلاح دستورالعمل برمی آید بیشتر شامل ایرادات شکلی است. به نظر می رسد باید از دست اندرکاران این موضوع دعوت کنیم در جلسه ای حاضر شوند تا موضوع برای همه روشن شود.

فولادگر رئیس شورای راهبری در پایان با بیان اینکه داشتن ضمانت اجرایی مناسب برای مصوبات شورای گفت وگو مورد تأکید همه اعضای آن است اظهار داشت: در مورد این طرح فعلاً وارد بخش مربوط به اصلاح قانون شورای گفت وگو نمی شویم. اما اصلاح دستورالعمل آن می تواند مفید باشد. البته در این مورد هم با کم شدن اختیارات دبیرخانه موافق نیستم اما باید موضوع پر محتوا شدن جلسات شورای گفت وگو را مورد توجه قرار دهیم.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 10 دی 1400 بروزرسانی: 10 دی 1400 گردآورنده: davataz.ir شناسه مطلب: 725

به "جلسات شورای گفت وگو به بهانه اصلاح دستورالعمل برگزاری آن متوقف شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جلسات شورای گفت وگو به بهانه اصلاح دستورالعمل برگزاری آن متوقف شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید