حال مغز در کدام فصل سال بهتر است؟

به گزارش مجله انجمن دعوت، تهران (پانا) - تغییرات فصل بر روی عملکرد مغز و روحیات و شخصیت افراد بسیار تاثیر گذار است. برای مثال در فصل زمستان بعضی افراد دچار افسردگی می شوند.

حال مغز در کدام فصل سال بهتر است؟

آیا می دانستید که ممکن است در یک فصل حالتان خوب باشد اما برعکس، در فصل دیگر حوصله نداشته باشید؟ در واقع عملکرد فکری در فصل های مختلف دچار تغییر می گردد. مطالعات نشان می دهد که با وارد شدن به فصل تازه، فکر به تغییرات و تحولات اطراف خود پاسخ می دهد که گاهی اوقات این پاسخ مثبت است و گاهی اوقات چندان مثبت نیست.

احتمالاً شما هم این حس های درونی را تجربه نموده باشید و بدانید که راجع به چه چیزی صحبت می کنیم. در این قسمت از نمناک قصد داریم راجع به نوسانات فصلی که روی شرایط فکری تاثیرگذار است، صحبت کنیم.

جهت و زاویه زمین با خورشید روی همه چیز از جمله رفتار و شخصیت ما اثر گذار است. بعلاوه اختلالات فصلی یا افسردگی های فصلی هم وجود دارند که می توانند مغز انسان ها را دچار تغییر و تحولاتی بنمایند و روی روحیه آن ها اثرگذار باشند. این موضوع کاملا از نظر علمی به اثبات رسیده است.

به همین علت است که درمان های مختلفی از جمله نور درمانی وجود دارد که در این روش، انسان ها جلوی آینه قرار می گیرند که نور مستقیم به آن ها بتابد و احساس شادابی و نشاط در آن ها افزایش پیدا کند. معمولاً این درمان را در در فصل زمستان انجام می دهند که همه چیز تیره و تاریک است و یک حس غمگینی در افراد ایجاد می گردد.

مغز در کدام فصل بهتر کار میکند؟

معمولاً فصل زمستان با افسردگی و اختلالات فکری همراه است. تمرکز، توجه و حافظه افراد در فصل زمستان قدرت کمتری نسبت به همواره دارد و بسیاری از افراد در این فصل بیش از همواره از داروهای ضد افسردگی استفاده می نمایند. با وجود همه این تفاسیر، می توان نتیجه گرفت که آب و هوا و فصل ها تاثیرات متفاوتی روی مغز و روحیه افراد دارند.

بعلاوه فصل های متفاوت می توانند روی جسم شما نیز اثرگذار باشند. به عنوان مثال در فصل زمستان خطر مسائل قلبی عروقی و اختلالات خود ایمنی هم افزایش پیدا می نماید. تغییرات دما حتی در هنگام صبح و شب هم باعث ایجاد تغییراتی در سیستم عصبی افراد می گردد و الگوی فکری آن ها را دستخوش تغییر می نماید.

فصل بهار

فصل بهار، فصلی است که در آن گل ها شکوفه می نمایند، برگ ها شکل می گیرند و همه چیز رنگ و بوی تازه به خودش می گیرد. فصل بهار تولد دوباره طبیعت است. در این فصل، زندگی احساس خوبی می دهد، طبیعت تغییر می نماید و فکر هم دچار تغییر می گردد. در فصل بهار روزها بلند می گردد، هوا گرم تر شده و ما به انسان های فعال تری تبدیل می شویم.

اگر فصل بهار را در بیرون از منزل سپری کنید، قطعاً حالتان بهتر می گردد. سطوح ویتامین دی با تابش نور خورشید شبیه به نیروی خورشیدی فرابنفش عمل نموده و شما را شارژ می نماید. فکر و روحیه تان را بهبود می بخشد و ورزش در هوای گرم تر و آفتابی تر باعث ایجاد اندورفین بالا می گردد و حس خوب را در شما افزایش می دهد.

فصل تابستان

شاید فصل بهار برای شما عاملی برای بهبود روحیه باشد اما فصل تابستان شبیه به یک بمب اتمی عمل می نماید. بلند ترین روزهای سال و گرمترین هوا در فصل تابستان است. در نتیجه ساعت درونی بدن تان به شما می گوید که شاد باشید و به بیرون از منزل بروید.

مغز نیز در این دوران فعالیت بیشتری دارد. زیرا هوا روشن تر است و فکر فعال تر خواهد بود. ارتعاشات تابستانی باعث می گردد که شما در آن حس خوبی پیدا کنید. تستوسترون مردان و هورمون های زنانه در فصل تابستان و در اوایل ماه تیر به بالاترین حد خود می رسند.

اگرچه تابستان فصل باران و رنگین کمان نیست اما محرک های زیادی در این فصل هستند که ممکن است تمرکز ما را بگیرند و به یک انسان تنبل تبدیل نمایند. البته این اتفاق خیلی هم بد نیست اما تحقیقات عمیق تر نشان می دهد که فصل تابستان فرایند یادگیری و به حافظه سپردن، در پایین ترین سطح خودش واقع شده است.

هوای گرم در فصل تابستان شاید از انرژی بالای شما بکاهد و این اتفاق معمولا در شهریور و مرداد بیشتر رخ می دهد، زیرا فکر از این گرما کلافه می گردد و نمی خواهد مثل همواره فعال باقی بماند.

فصل پاییز

هیچ چیز زیباتر از عصر های خنک پاییزی نیست. پاییز مجذوب کننده با رنگ های بسیار زیبا! احتمال این که در فصل پاییز تمایل به خوابیدن زیاد داشته باشید، بالا می رود. البته این اتفاق خیلی هم بد نیست، زیرا کیفیت و عمق خواب شما بهبود پیدا می نماید.

البته همواره هم نمی توان گفت که خواب طولانی، یعنی خواب بهتر. از آن جایی که در فصل پاییز روزها کوتاه تر است و نور خورشید کمتر به زمین می تابد، بنابراین احتمال عمیق شدن خواب بالاتر می رود.

پاییز فقط برای چرت زدن نیست. در انتهای فصل تابستان و تغییرات آن به سمت فصل پاییز، بدن شما دوباره جان تازه می گیرد، زیرا دمای آن خنک تر می گردد و عملکرد آن بهبود پیدا می نماید. در نتیجه فصل پاییز برای بهبود حافظه، حوصله و توانایی حل مسئله بهتر است.

فصل زمستان

برخی از افراد در فصل زمستان به افسردگی زمستانی یا افسردگی فصلی مبتلا می شوند. اگرچه که زمستان فصل مورد علاقه تعداد کمی از افراد است اما ممکن است که افسردگی را با خودش به همراه داشته باشد. به همین علت است که همه از تعطیلات انتهای سال استقبال می نمایند، زیرا دیگر فکرشان از هوای سرد و تلخ برداشته می گردد و در پی تازگی و نو شدن هستند.

در فصل زمستان، بدن و فکر پاسخ بیولوژیکی به تغییرات نور می دهد که بخشی از آن، ساعت درونی بدن خود ماست که می گوید چه زمانی احساس خواب آلودگی کنیم و چه زمانی از خواب بیدار شویم.

هورمون های تنظیم دما، سوخت و ساز و روحیه ما هم دستخوش تغییر می گردد. مطالعات نشان می دهد که آزاد سازی سروتونین در فصل زمستان کاهش پیدا می نماید. سروتونین هورمونی است که به تنظیم حال خوب و احساس شادابی یاری می نماید.

مطالعات نشان می دهد که عملکرد فکری در فصل زمستان بهتر است، زیرا بدن می خواهد در این فصل عملکرد های موثرتری را به انجام برساند. و در پی اولویت بندی و انجام کارهای پایه ای و دقیق است که معمولا از لحاظ مالی هم بهتر کار می نماید.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 16 بهمن 1400 بروزرسانی: 16 بهمن 1400 گردآورنده: davataz.ir شناسه مطلب: 765

به "حال مغز در کدام فصل سال بهتر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حال مغز در کدام فصل سال بهتر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید