خواص ترنجبین برای نوزاد

به گزارش مجله انجمن دعوت، انگیزه - مادر و کودک - ترنجبین از بهترین گیاهان دارویی است که خواص درمانی زیادی دارد. طبع آن گرم و تر و همچنین ملین و مسهل است. دوز مصرفی ترنجبین به عنوان ملین بر حسب سن بیمار بین 10 تا 70 گرم است که باید با کمی آب مصرف شود. از عمده خواص درمانی این گیاه می توان به درمان باز کردن مجاری ادرار، صدای شکم، تب بچه ها و نوزادان، لینت مزاج، تب بر، تسکین سرفه، از بین برنده زردی، درد سینه و برطرف کننده یبوست و عفونت زدایی اشاره کرد. در ادامه با خواص ترنجبین برای نوزاد بیشتر آشنا شوید.

خواص ترنجبین برای نوزاد

خواص ترنجبین برای نوزادان

این داروی گیاهی هم برای بزرگسالان استفاده می گردد و هم برای نوزادان. در طب سنتی عمده مصرف آن به خواص ترنجبین برای نوزاد بازمی گردد. درباره روش مصرف ترنجبین باید گفت که برای بچه ها بر حسب سن، باید یک قاشق مرباخوری تا غذا خوری از ترنجبین را در یک استکان آب جوش بریزید. برای نوزاد زیر 6 ماه حتما با پزشک مشورت کنید.

1- زردی در نوزادان

به زرد شدن رنگ پوست نوزادان پس از تولد و معمولا تا 28 روز اول زندگی زردی گفته می گردد. بیشتر نوزادان و مخصوصا نوزادان نارس در بدو تولد دچار این عارضه هستند. استفاده از ترنجبین برای درمان زردی نوزادان بسیار موثر است. در واقع با دادن ترنجبین به اندازه ای که در نوزاد ایجاد اسهال ملایم کند و جوشانده تخم گشنیز باعث درمان زردی نوزاد می شوند. ضمن اینکه از بروز این بیماری پیشگیری هم می کند.

بیشتر بخوانید: شیرخشت برای نوزاد؛ مزایا و عوارض آن چیست؟

2- تب بر و مسهل آور

این دارو برای نوزاد یک ملین و مسهل لطیف است و برای درمان و پاکسازی دستگاه گوارش از اخلاط و خونابه های بازمانده از دوران جنینی، استفاده می گردد. در حقیقت زمانی که روده های نوزاد از همان ابتدای تولد پاک سازی گردد، بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های ویروسی و عفونی در او کمتر شده و سیستم ایمنی اش از همان بدو تولد فعال می گردد. از دیگر خواص ترنجبین برای نوزاد می توان به تب بر بودن آن اشاره کرد.

3- مسائل هاضمه

ترنجبین باعث می گردد متابولیسم بدن به صورت نرمال درآید. یعنی هاضمه و دافعه در بدن کودک به خوبی انجام گردد و بدن از همان ابتدا در مقابل بیماری ها در حد خودش مقاوم گردد. در نتیجه باعث می گردد نوزادان کبدی بسیار سالم و فعال داشته باشند و تمام اعمال متابولیسمی و سوخت و ساز در بدنشان، با روال طبیعی به پیش رود.

4- اشتها آور

با مصرف ترنجبین، نوزاد اشتهای زیادی به خوردن شیر مادر پیدا می کند و همین امر موجب می گردد، شبها بهتر بخوابد و دل پیچه و نق زدن زیاد نوزاد برطرف گردد. همین امر باعث تاثیر در خلق و خوی آینده نوزاد نیز می گردد.

طریقه مصرف ترنجبین برای نوزادان

  • حدود یک قاشق مرباخوری ترنجبین را در یک چهارم استکان آب جوش حل کرده و پس از صاف کردن به نوزاد بدهید.
  • میزان مصرف ترنجبین باید آنقدر باشد که با ایجاد اسهال ملایم جرم های رسوبی و چسبیده به جدار روده های نوزادان پاک گردد.
  • یک قاشق چایخوری تخم گشنیز را در یک استکان آب بجوشانید، سپس صاف کرده و آب آن را به نوزاد بدهید.
  • هر روز یک قاشق چایخوری در حالت ناشتا به نوزاد بدهید.
  • اگر شکم نوزاد کار نکرد دوباره دو ساعت بعد این میزان را تکرار کنید.
  • این روش را 3 تا 7 بار ادامه دهید تا شکم نوزاد به کار بیفتد.

نکات مهم در مصرف ترنجبین

  • ترنجبین برای نوزادان هیچ مسئله ای ندارد اما بیشتر غیر بهداشتی بودن فرایند جمع آوری و نگهداری این صمغ های گیاهی مورد انتقاد قرار گرفته است.
  • بنا به مزه شیرین و خاصیت مغذی اش، انواع حشرات، قارچ ها و شته ها را به سوی خود جذب می کند. وقتی انواعی از این موجودات ریز و درشت روی آن چسبیدند، دیگر قادر به فرار نبوده و پیکر آلوده آنان در درون این ترشحات صمغی شکل مدفون می گردد.
  • کشاورزان اصولا آنها را در مکان های غیربهداشتی و آلوده به انواع فضولات گاو و گوسفند، سوسک و مگس انبار می کنند.
  • در نهایت در صورت نیاز به استفاده از خواص ترنجبین برای نوزاد، از نحوه تهیه، بهداشت و سلامت آن مطمئن شوید.
منبع: مجله انگیزه
انتشار: 3 آبان 1399 بروزرسانی: 3 آبان 1399 گردآورنده: davataz.ir شناسه مطلب: 20

به "خواص ترنجبین برای نوزاد" امتیاز دهید

99 کاربر به "خواص ترنجبین برای نوزاد" امتیاز داده اند | امتیاز: 4.5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص ترنجبین برای نوزاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید