درخواست برای بازگرداندن مرمرهای 2500 ساله پارتنون به یونان

به گزارش مجله انجمن دعوت، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، درخواست برای بازگرداندن مرمرهای 2500 ساله پارتنون به یونان انجام شد.

درخواست برای بازگرداندن مرمرهای 2500 ساله پارتنون به یونان

قضیه چیست؟

جورج کلونی، سینماگر آمریکایی که چندین سال است در جهت بازگرداندن مجسمه های باستانی پارتنون به یونان کوشش می نماید، خاطرنشان کرد بازگرداندن این مجسمه ها به کشور خاستگاه آن یعنی یونان حرکت در جهت تاریخ خواهد بود.

استرداد مجسمه های مرمرین پارتنون از موزه بریتانیا به یونان، یکی از موارد مورد بحث میان دو کشور در چند دهه اخیر بوده است. این مجموعه از آثار هنر یونان باستان که بخش اصلی معبد پارتنون و ساختمان های دیگر آکروپلیس آتن را تشکیل می دادند در قرن نوزدهم میلادی توسط لرد الگین از این کشور خارج شدند و در سال 1816 از مجموعه موزه بریتانیا سردرآوردند.

جورج کلونی در گفت وگویی با یکی از روزنامه های یونانی گفت: در حالیکه آثار تاریخی زیادی هستند که باید به صاحبان اصلی آنها بازگردانده شوند، اما هیچ کدام به اهمیت مجسمه های مرمرین پارتنون نیستند که از اوایل قرن چهاردهم میلادی یکی از مهم ترین گنجینه های موزه بریتانیا بشمار می فرایند.

کلونی در سال 2014 و پس از ساخت فیلم مردان تاریخی که به موضوع بازگرداندن آثار تاریخی سرقت شده توسط نازی های می پرداخت، برای نخستین بار به ضرورت بازگشت مجسمه های تاریخی پارتنون به یونان اشاره نمود بود که این اظهارنظر مورد انتقاد بوریس جانسون نهاده شد که در آن موقع به عنوان شهردار لندن فعالیت می کرد.

پل چارلز، پروفسور تاریخ یونان در دانشگاه کمبریج انگلستان نیز گفته وقت آن رسیده که موه بریتانیا سخاوت روح و شجاعت اخلاقی خود را نشان دهد.

در سالهای اخیر، افکار عمومی نیز کفه ترازو را به نفع بازگرداندن این آثار سنگین تر نموده است. یک تحقیق در سال 2018 نشان داد 56 درصد از شرکت کنندگان بریتانیایی در این نظرسنجی معتقد بودند این مرمرها باید به یونان بازگردانده شوند.

سال گذشته نخست وزیر یونان از دولت بریتانیا خواست تا این مرمرهای 2500 ساله را در ازای دریافت آثار باستانی دیگری به یونان امانت دهد و موزه بریتانیا خاطرنشان کرد این درخواست را مورد آنالیز قرار می دهد.

منبع: همگردی
انتشار: 14 فروردین 1400 بروزرسانی: 14 فروردین 1400 گردآورنده: davataz.ir شناسه مطلب: 344

به "درخواست برای بازگرداندن مرمرهای 2500 ساله پارتنون به یونان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخواست برای بازگرداندن مرمرهای 2500 ساله پارتنون به یونان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید