راه های رفع بوی بد فاضلاب خانه

به گزارش مجله انجمن دعوت، یکی از مواردی که در داخل خانه می تواند بسیار آزاردهنده باشد، بوی بد فاضلاب است. این مشکل اغلب نشان دهنده نشت گاز سمی سولفید هیدروژن یا گاز فاضلاب است. بوی نامطبوع فاضلاب می تواند دائمی باشد یا فقط آشپزخانه، توالت، حمام یا هر جای دیگر ساختمان را پر کند و باعث آلودگی محیط زیستی شود. امروز می خواهیم راهکارهایی را برای رفع بوی بد فاضلاب با شما در میان بگذاریم.

راه های رفع بوی بد فاضلاب خانه

علت نشت بوی بد فاضلاب در آپارتمان

بوی نامطبوع فاضلاب حاکی از نشت گاز است و دلایل متعددی برای این اتفاق وجود دارند که به شرح زیر هستند:

فلاش توالت

اولین قدم برای یافتن علت بوی فاضلاب، بررسی سیفون توالت است. بیشتر سیفون ها، با فلاش تانک اشتباه گرفته می شوند اما باید بدانید که سیفون، زیر توالت قرار می گیرد و اغلب پر از آب است. سیفون توالت همیشه کمی آب در داخل خود نگه می دارد تا از تراوش بو جلوگیری کند. پس مطمئن شوید که سیفون توالت این اندازه آب را در خود نگه می دارد.

پر شدن فاضلاب

اگر چاه فاضلاب پر باشد، بدیهی است که بوی بد فاضلاب در فضا پخش می شود و شما باید بلافاصله از کارشناسان کمک بخواهید. از دلایل بوی نامطبوع فاضلاب می توان به ترکیدن لوله یا نشت فاضلاب به دیوارها اشاره کرد. ترکیدگی لوله آب معمولاً در اثر فرسودگی لوله های فاضلاب و سرمازدگی ایجاد می شود و در صورت اختلاط لوله فاضلاب باید به سرعت مشکل را رفع کنید.

فرسودگی چاه فاضلاب

چاه های فرسوده فاضلاب که اغلب در ساختمان های قدیمی یافت می شوند، علاوه بر بوی بد، مسائل دیگری مانند رسوب لجن بر روی دیواره فاضلاب نیز دارد که این باعث پر شدن مکرر مخزن فاضلاب می شود. تخلیه چاه راه حل معقولی برای این مشکل نیست و توصیه می شود که از سرویس لایروبی چاه استفاده کنید.

چند راه برای رفع بوی بد فاضلاب خانه

بوی زننده ای که وارد خانه شما می شود، ممکن است خطرناک باشد و خسارات جبران ناپذیری به بار آورد. وارد شدن بوی نامطبوع فاضلاب به خانه، تجربه تلخ و بدی است که شاید هر فردی آن را تجربه کرده باشد؛ اما سوالی که مطرح می شود این است که چرا این بوی بد فاضلاب ایجاد می شود و چگونه از بین می رود یا اینکه ممکن است خطراتی برای انسان داشته باشد یا خیر؟

  1. یک چهارم قاشق جوش شیرین را در فاضلاب بریزید. دو قاشق چای خوری سرکه سفید را نیز اضافه کنید و سپس روی چاه فاضلاب را بپوشانید. بگذارید یک شب بماند و سپس اثر آن را خواهید دید.
  2. یک کیلو آهک را با 10 لیتر آب مخلوط کنید و چند ساعت آن را تکان دهید. بگذارید مخلوط به مدت طولانی در چاه بماند تا مؤثر واقع شود.
  3. ترکیب نمک و جوش شیرین محلول بسیار قوی است و بوی بد فاضلاب را از بین می برد. یک لیوان نمک و یک لیوان آب جوش داخل چاه با کتری در حال جوش بریزید.
  4. یکی از راه های از بین بردن جرم و بوی بد فاضلاب، استفاده از نوشیدنی های گازدار است. این نوشیدنی ها با خاصیت اسیدی خود می توانند جرم ها را تا حد زیادی از بین ببرند و باعث کاهش بوی نامطبوع فاضلاب شوند.
  5. هیچ چیز مانند چوب کبریت برای از بین بردن سریع بوی نامطبوع مکان هایی مانند حمام مناسب نیستند. برای انجام این کار، کافی است یک یا چند کبریت را روشن و خاموش کنید. گوگرد آزاد شده از سوختن چوب کبریت، بوهای نامطبوع را جذب کرده و به سرعت مشکل را حل می کند.
  6. یکی از ساده ترین راه ها برای از بین بردن یا شاید مقابله با بوی بد ایجاد شده در خانه، استفاده از خوشبو کننده ها و بویلرهای تولید شده در مدل ها و عطرهای مختلف باشد. حتی می توانید به راحتی این خوشبو کننده ها را خودتان درست کرده و فضای داخلی خانه خود را خوشبو کنید.

راه های ساخت خوشبو کننده خانگی

در زیر چند راهکار مؤثر برای خوشبو کردن خانه در زمان انتشار بوی نامطبوع فاضلاب آورده شده است:

  • ابتدا حدود دو قاشق چای خوری جوش شیرین را در دو فنجان آب حل کنید و در اسپری بریزید. این مایع را به طور منظم در داخل خانه خود اسپری کنید. این کار بوی بد را از بین می برد.
  • یکی از راه های سریع برای خوشبو کردن خانه، استفاده از گرماست. می توانید یک یا دو قطره از عطر یا مورد علاقه خود را در حباب چراغ اتاقی که خاموش است، اسپری کنید. سپس چراغ را روشن کرده و گرمای لامپ عطر را در اتاق پخش می کند.
  • در ظرفی حاوی آب کمی وانیل بریزید و روی شعله اجاق گاز قرار دهید تا بجوشد. جوشاندن وانیل، فضای داخل خانه را خوشبو می کند.
  • یکی دیگر از راه های آسان، استفاده از رایحه مرکبات است. به سادگی می توانید عطر پوست مرکبات خانگی مانند پوست پرتقال، آبلیمو و نارنگی و سایر مواد را در محیط منزل خود پخش کنید.

رفع بوی بد سرویس و توالت

برای از بین بردن بوی بد توالت و سرویس بهداشتی ناشی از بوی نامطبوع فاضلاب، ابتدا باید مشکل بررسی و سپس رفع شود. این بوی نامطبوع ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. یکی از دلایلی که منجر به بوی بد در سرویس بهداشتی می شود، گرفتگی لوله فاضلاب است. برای رفع این مشکل باید به متخصص مراجعه کنید. پس از مشخص شدن علت گرفتگی لوله فاضلاب، می توانید با استفاده از مواد خانگی مانند لیمو، سرکه و سایر موارد، لوله فاضلاب را باز کنید. با بازکردن لوله های فاضلاب، احتمالاً بوی نامطبوع فاضلاب نیز از بین می رود.

رفع بوی بد از سینک ظرفشویی

ابتدا همه بقایای مواد غذایی و چربی هایی که به صورت هفتگی در سینک می ریزید فکر کنید. این مواد می توانند به سرعت جمع شوند و بوی بسیار بدی ایجاد کنند. هر چند بوی بد سینک ها مربوط به غذا نیستند اما این مشکل ممکن است ناشی از یک ایراد در سیستم لوله کشی آشپزخانه باشد. برای رفع بوی بد فاضلاب که از سینک بلند می شود، می توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

مایع ظرفشویی و آب داغ

سینک ظرفشویی را با یک درپوش بپوشانید و حداقل تا نیمه آن را با آب داغ پر کنید. اندازهی مایع ظرفشویی بریزید و با آب مخلوط کنید. سپس درپوش را بردارید تا فرآیند تخلیه مخلوط آب و صابون باعث تمیز کردن مجرای فاضلاب شود.

جوش شیرین و سرکه

یک فنجان جوش شیرین را به همراه اندازهی سرکه در داخل لوله منتهی به سینک بریزید. سپس یک قابلمه (حدود شش فنجان) آب را بجوشانید. آب جوش را در لوله بریزید تا باعث شود بوی بد از بین برود.

کلام آخر

برای از بین بردن بوی بد فاضلاب می توانید آب را در سیفون یا شترگلو بریزید تا آب موجود جایگزین اب تازه شود اما ممکن است با انجام این کار از شر بوی بد فاضلاب خلاص نشوید، پس بهترین کار این است که به سراغ روش هایی که در بالا باین کردیم، بروید. بزرگ ترین مزیت استفاده از این روش ها، بی ضرر بودن و در دسترس بودن آنهاست. اگر هم بوی نامطبوع فاضلاب رفع نشد، بهتر است به سراغ یک متخصص بروید.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: davataz.ir شناسه مطلب: 888

به "راه های رفع بوی بد فاضلاب خانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه های رفع بوی بد فاضلاب خانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید