رطوبت اتاق های خانه باید چقدر باشد؟

به گزارش مجله انجمن دعوت، با سرد شدن هوا همواره این سوال پیش می آید که دما و رطوبت اتاق باید چقدر باشد. افزایش سرسام آور قبض های گاز و برق ممکن است باعث گردد در فصل زمستان سیستم گرمایش را دیرتر روشن کنیم اما این کار باعث افزایش رطوبت خانه می گردد. سطح رطوبت بالا در خانه می تواند به کپک زدن دیوار و پنجره ها یاری کند. سطح رطوبت بسیار کم در خانه نیز می تواند برای خانه و سلامت شما مضر باشد. پس میزان مناسب رطوبت یک خانه باید چقدر باشد؟ در ادامه جواب این سوال را به شما می گوییم.

رطوبت اتاق های خانه باید چقدر باشد؟

رطوبت یک اتاق چقدر باید باشد؟

رطوبت بین 40 تا 60 درصد (رطوبت نسبی) برای یک اتاق مناسب است. زیر این مقدار هوا خیلی خشک می گردد و بالاتر از این مقدار خانه در معرض خطر رشد کپک خواهد بود. برترین سطح رطوبت 50 درصد است. نگه داشتن خانه در این سطح از رطوبت ممکن است برای بعضی سخت باشد، به خصوص زمانی که نمی دانید چگونه متوجه شوید که رطوبت خانه کم یا زیاد است.

چگونه بفهمیم رطوبت خانه کم است؟

مقدار رطوبت داخلی به دلایل مختلفی در نوسان است. حتی دوش گرفتن یا آب پز کردن سیب زمینی می تواند باعث افزایش سطح رطوبت و باز کردن پنجره ها و روشن کردن تهویه هوا می تواند باعث کاهش رطوبت گردد. با یک رطوبت سنج دیجیتال می توانید سطح رطوبت خانه خود را به راحتی کنترل کنید.

نشانه هایی که سطح رطوبت خانه خیلی بالا است

مشاهده کپک روی دیوار و سایر سطوح

مقدار بالای گرد و غبار

مشکل در نفس کشیدن برای مبتلایان به آسم و آلرژی

خرابی مبلمان

کنده شدن رنگ دیوارها

نشانه هایی که سطح رطوبت خیلی پایین است

پوست خشک و خارش دار

افزایش ابتلا به بیماری های مختلف

افزایش الکتریسیته ساکن

تغییر مقدار چارچوب در و سایر مبلمان چوبی

اگر سطح رطوبت بیش از حد بالا باشد چه باید کرد؟

اگر رطوبت خانه خیلی زیاد باشد، راه های زیادی برای کاهش آن وجود دارد. در ادامه بعضی از این روش ها را شرح می دهیم.

از یک رطوبت گیر بهره ببرید: همانطور که احتمالاً از نام آن می توانید تشخیص دهید، رطوبت گیر برای کاهش سطح رطوبت اتاق استفاده می گردد. شما می توانید رطوبت مورد نظر خود را در دستگاه مشخص نمایند و دستگاه وقتی به آن نقطه رسید به صورت اتوماتیک خاموش می گردد و وقتی افزایش رطوبت را تشخیص داد دوباره روشن می گردد. این ارزان ترین راه برای کنترل رطوبت خانه است.

بهبود تهویه: برای کاهش سطح رطوبت، باید مقدار رطوبت هوا را نیز کاهش دهید. یکی از ساده ترین و ارزان ترین راه ها برای انجام این کار، بهبود تهویه اتاق است. باز کردن پنجره ها به مدت نیم ساعت در صبح می تواند سطح رطوبت را کنترل کند.

از گیاهان آپارتمانی بهره ببرید: گیاهان آپارتمانی فقط برای تزیین نیستند. بسیاری از آن ها خاصیت جذب طبیعی نیز دارند. در واقع می توانند رطوبت اتاق را کاهش دهند و حتی از کپک زدن در حمام جلوگیری نمایند. اما هر گیاهی نمی تواند رطوبت را کاهش دهد، گیاهانی مانند نخل، گیاهان عنکبوتی و سرخس می توانند رطوبت را جذب نمایند.

فراوری رطوبت را کاهش دهید: کارهای زیادی از دوش گرفتن گرفته تا جوشاندن کتری و خشک کردن لباس باعث افزایش رطوبت خانه می گردد. مثلا برای خشک کردن لباس می توانید از خشک کن بهره ببرید و پنجره را حتما باز بگذارید.

آیا رطوبت 70 درصد برای یک اتاق خواب خیلی زیاد است؟

بله زیاد است. حتما به قانون رطوبت 40 تا 60 درصد پایبند باشید و این قانون در اتاق خواب اهمیت بیشتری دارد. زیرا سطح بالای رطوبت در اتاق خواب، بستری برای رشد کپک و حتی کنه های گرد و غبار و ساس را فراهم می نماید. بنابراین برای سلامتی شما نیز فوق العاده خطرناک است، زیرا به طور میانه هر روز هشت ساعت را صرف تنفس کپک و خوابیدن روی ساس می کنید. علاوه بر این رطوبت بالا نیز می تواند احتمال خروپف شما را افزایش دهد. یک دستگاه رطوبت گیر برای اتاق خواب می تواند رطوب هوای اتاق را به برترین نحو کنترل کند.

آیا رطوبت 50 در خانه خیلی زیاد است؟

خیر، رطوبت 50 درصد برای خانه مناسب است. رطوبت 40 تا 60 درصد رطوبت ایده آل برای اتاق ها است، زیرا این سطح رطوبت موجود در هوا را متعادل می نماید و شما و خانه را از آسیب محافظت می نماید. اگر رطوبت بالای 60 درصد باشد باید اقداماتی را برای پایین آوردن آن انجام دهید.

کلام آخر

رطوبت بر هوای کلی خانه و سلامتی شما تاثیر می گذارد. رطوبت باید بین 40 تا 60 درصد باشد و کم یا بیش از این مقدار می تواند مسائل زیادی مانند کپک زدن و مسائل تنفسی ایجاد کند. برای کنترل رطوبت می توانید یک دستگاه رطوبت گیر خریداری کنید یا مدام پنجره ها را باز کنید.

منبع: IdealHome

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 6 آبان 1402 بروزرسانی: 6 آبان 1402 گردآورنده: davataz.ir شناسه مطلب: 1112

به "رطوبت اتاق های خانه باید چقدر باشد؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "رطوبت اتاق های خانه باید چقدر باشد؟" امتیاز داده است | امتیاز: 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رطوبت اتاق های خانه باید چقدر باشد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید