ساماندهی 40 بازار دستفروشان در تهران

به گزارش مجله انجمن دعوت، تهران (پانا) - مدیر عامل شرکت ساماندهی مشاغل شهرداری تهران گفت شورای شهر برای اجرای لایحه ساماندهی مشاغل سیار و بی کانون باید دستورالعمل لایحه را ابلاغ کند که تا کنون با این دستورالعمل مورد تأیید یکی از اعضای شورا قرار نگرفته و برای اجرا به شهرداری ابلاغ نشده است.

ساماندهی 40 بازار دستفروشان در تهران

به گزارش سایت شهر، سیدعلی مفاخریان درباره لایحه ساماندهی مشاغل سیار و بی کانون که اخیرا دربعضی اعضای شورای شهر تهران درباره آن نکاتی را مطرح کردند، گفت: تصور نادرستی از سوی گروه های مختلف درباره این لایحه ایجاد شده است. این برداشت تنها مختص به شورای شهر نیست و شهروندان و شهرداری نیز شامل این برداشت می شوند.

او ادامه داد: در لایحه ای که شورا مصوب نموده است قرار بر این بوده ضوابط حاکم بر این لایحه توسط کمیته ای به نام کمیته برنامه ریزی مشاغل سیار و بی کانون مرکب از 13 عضو معین گردد. اعضای این کمیته یک نفر عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر، یک نفر عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا، معاون خدمات شهری، معاون امور مناطق، معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران، مدیرعامل شرکت ساماندهی شهرداری تهران، مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران، یک نفر نماینده سازمان مردم نهاد فعال در حوزه اجتماعی به انتخاب کمیسیون فرهنگی و اعضای ناظر شامل نماینده اتاق اصناف، اداره کل تعاون، کار و اموراجتماعی و نماینده سازمان صنعت و معدن و تجارت استان تهران و نماینده نیروی انتظامی تهران هستند.

مفاخریان گفت: این گروه 13 نفره مکلف به تهیه دستورالعمل و ابلاغ آن بودند. بارها جلسه کمیته برنامه ریزی تشکیل شده است ولی تا کنون پیروز نشده ایم که نظرات همه اعضای این کمیته را برای یک دستورالعمل واحد جلب کنیم.

به گفته مدیرعامل شرکت ساماندهی مشاغل شهر تهران، بعضی از اعضا نسبت به این دستورالعمل از نگاه جمعی تبعیت نمی نمایند. یک نفر از اعضای شورای شهر این دستورالعمل را نپذیرفته است و به همین دلیل تبدیل به محلی برای اختلاف نظر شده و تا زمانی که دستورالعمل اجرایی مصوبه شورا ابلاغ نگردد عملا اجرای آن کار درستی نیست.

مفاخریان اضافه نمود: هنوز دستورالعمل ابلاغ نشده و 3 بحث مختلف در حوزه مشاغل سیار و بی کانون وجود دارد که شامل مشاغل دستفروشی، مشاغل سیار موتوری و موضوع پیاده راه ها می گردد. این 3 بخش کاملا متفاوت است و شرکت ساماندهی برای هر یک از آنها دستورالعمل معینی ارائه نموده است.

او ادامه داد: برای مشاغل سیار موتوری که شامل ون کافه ها می شوند دستورالعمل نوشته ایم که در همان جلسه کمیته برنامه ریزی مطرح شده و همان یک نفر عضو امضا ننموده است. در آن شیوه نامه اجرایی کمیته های اجرایی مصوب شده است که مسئولیت آن به عهده شهردار منطقه است. مناطق با تشکیل کمیته ای با همکاری شرکت ساماندهی و اعضای دیگر کمیته نسبت به معرفی راسته هایی که می خواهند ون کافه ها مستقر شوند اقدام می نمایند و شرکت ساماندهی نیز به عنوان عضو کمیته از نگاه جانمایی رسیدگی می نماید.

وی گفت: با همکاری در بخش بهداشت، نیروای انتظامی و ... راسته مربوطه به حوزه ون کافه ها ایجاد می گردد. البته در این حوزه بخش دوم کار شروع شده و با وجود آنکه دستورالعمل ابلاغ نشده کمیته های اجرایی در مناطق تشکیل شده است.

مفاخریان به سامان بازار نیز اشاره نمود و گفت: شرکت ساماندهی با وجود آنکه تکلیف قانونی در این زمینه نداشته است به دلیل راهنمایی موضوعات و سرو سامان دادن و شناسنامه دار شدن دستفروشان سامانه سامان بازار را طراحی نموده است که همه دستفروشان چه در روز بازارها و چه شب بازارها و چه ون کافه ها و ... ثبت نام نمایند. به این ترتیب علاوه بر شناسنامه دار شدن کار این افراد جانمایی آنها نیز انجام می گردد.

او شرح داد: این کم لطفی دوستان در شورای شهر است که می گویند ساماندهی دستفروشان اجرایی نشده است. اگر این طور باشد 40 بازاری که در حال حاضر دستفروشان در حال کار در آنها هستند چطور ایجاد شده است. بازارهای محلی چطور به وجود آمده اند؟

مفاخریان در بخش دیگری از شرحات گفت: بسیاری از مصادیقی که مطرح می گردد جنبه حمایتی دارد. طرحی که برای ساماندهی مشاغل اجرایی می گردد باید هم جنبه حمایتی و هم انضباطی داشته باشد. هم باید از کسبه حوزه خرده فروشی و دستفروشی با استقرار آنها در اماکن معین و معین ساعت حمایت کنیم و هم اینکه این اقدام جنبه انتظامی داشته باشد.

به گفته وی، باید در ساماندهی مشاغل سخت و بی کانون بتوانیم به شهر نیز نظم بدهیم. قرار نیست همه دستفروشان در هر نقطه ای که می خواهند کارشان را انجام دهند، این اقدام احتیاج به قانون ندارد. ساماندهی آنها یعنی اینکه برایشان فضایی در نظر بگیریم. این نگاهی است که در شرکت ساماندهی با یاری شهربان، نیروی انتظامی و شهرداری مناطق پیگیری می کنیم.

او گفت: قرار است در مناطقی نیروی انتظامی و شهربان مداخله نمایند و در مناطقی نیز مردم آگاهی پیدا نمایند که به طور مثال کسی که در کنار ایستگاه مترو دستفروشی می نماید مورد تأیید نیست. ممکن است جایی با فاصله از ایستگاه مترو از سوی شهرداری در نظر گرفته شده باشد اما فروشنده شناخته شده است و محل سکونت و کد ملی معین دارد و خرید و فروشی که انجام می گردد در آینده قابل ردیابی است. باید حتما بخش انضباطی و حمایتی در کنار یکدیگر جلو رود.

مفاخریان اعلام کرد: اینکه گفته می گردد هیچ کاری انجام نگرفته کاملا نادرست است.قانون ماده 16 بهبود محیط کار نیز شهرداری را تنها موظف به اعمال فضا نموده است. با این حال شهرداری به این دلیل که بتواند ظرفیت حمایتی را توسعه دهد ضروری است اقداماتی انجام گردد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر در تاریخ 4 دی ماه سال 98 مقرر شد در خصوص مشاغل سیار دستفروش و غیر موتوری با عنایت به کثرت متقاضی و پیچیدگی های خاص اجتماعی و احتمال تحریک مهاجرت به شهر تهران فعلا در دست اقدام بماند. بر همین اساس قرار بوده است که اقدامات در این بخش مسکوت بماند. مطالبه ای که شورا اکنون مطرح می نماید نیز به همین دلیل مطالبه ای است که با مستندات گذشته مطابقت ندارد و حتی در صورتی که شورا خواستار اجرای این دستور هم نباشد باید دستورالعمل ابلاغ کند که ما آن را اجرایی کنیم.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 8 اسفند 1399 بروزرسانی: 8 اسفند 1399 گردآورنده: davataz.ir شناسه مطلب: 272

به "ساماندهی 40 بازار دستفروشان در تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساماندهی 40 بازار دستفروشان در تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید