سنگ 3.9 میلیارد ساله در دفتر کار بایدن!

به گزارش مجله انجمن دعوت، هنگامی که خدمه فضاپیمای آپولو 17 از ماه به زمین برگشتند به همراه خود یک سنگ 3.9 میلیارد ساله از سطح کره ماه آوردند که اکنون به درخواست دولت جو بایدن در دفتر بیضی قرار گرفته است.

سنگ 3.9 میلیارد ساله در دفتر کار بایدن!

به گزارش مجله انجمن دعوت از ایسنا، سنگی کوچک که از طریق یک گیره در محفظه ای شیشه ای قرار گرفته است و به همراه وسایل دیگری که نشان دهنده جاه طلبی نسل های پیشین آمریکاست، بر روی قفسه کتابی در دفتر رئیس جمهور آمریکا گذاشته شده است.

ناسا به درخواست دولت جو بایدن این سنگ را که در آزمایشگاه نمونه های گرفته شده از ماه در مرکز فضایی جانسون ناسا (Johnson Space Center) در هوستون بود به ریاست جمهوری قرض داد.

در پایه این سازه متنی در خصوص سه فضانوردی که در ماموریت آپولو 17 بودند و آخرین فضانوردانی هستند که روی سطح ماه راه رفتند وجود دارد.

بر طبق متن موجود روی پایه محفظه این سنگ، فضانورد آپولو 17، رونالد ایوانز و ماه نوردان هریسون اشمیت و یوجین سرنان آخرین افرادی که پای بر ماه گذاشتند این نمونه سنگ را از یک تخته سنگ عظیم تر در دره ای به نام Taurus-Littrow که 3 کیلومتر با ماه نشین آپولو فاصله داشت برداشتند.

این قطعه 332 گرمی از ماه در سال 1972 برداشته شده است. این نمونه 3.9 میلیارد سال سن دارد و در طول آخرین برخورد عظیم فضایی در نزدیکی ماه به وجود آمده است.

این سنگ قسمتی حفره دار دارد که در طول برخوردهای مختلف اجسام به سطح ماه در طول میلیون ها سال ایجاد شده است.

همچنین بخشی مسطح دارد که در اثر برشی که آزمایشگاه قمری ناسا برای تحقیقات زده است به وجود آمده است.

در طول مأموریت آپولو 17، سرنان و اشمیت 22 ساعت را در سطح ماه در دره Taurus-Littrow گذراندند، در حالی که همکار آن ها رونالد ایوانز بالای سرشان در گردش بود.

این گروه آزمایشاتی از جمله نمودار لرزه ای، تجزیه و تحلیل ترکیبات جوی و نمونه برداری از ماه را انجام دادند و چند یادگاری با خود به خانه آوردند از جمله سنگی که اکنون در دفتر رئیس جمهور است.

این سنگ پیش از رسیدن به کاخ سفید در هفته جاری، در موزه فناوری آلمان در برلین به نمایش گذاشته شده بود.

جو بایدن اولین رئیس جمهوری است که این نمونه خاص را درخواست می نماید، اما دومین نمونه ای است که در کاخ سفید قرار می گیرد.

در سال 1999، بیل کلینتون، رئیس جمهور اسبق، برای عظیمداشت سی امین سالگرد فرود اولین فضاپیمای ناسا بر ماه، فضانوردان آپولو 11، نیل آرمسترانگ، باز آلدرین و مایکل کالینز را به کاخ سفید دعوت کرد و نمونه قمری 10057،30 را که در ماموریت فضایی در سال 1969 برداشته شده بود نیز قرض گرفت.

سنگی که هم اکنون در دفتر رئیس جمهور قرار گرفته است نمونه قمری 76015,143 است که نشان دهنده تاریخ آخرین سفر ناسا به ماه و همچنین نشانه ای از سفر دوباره به ماه در آینده است. ایالات متحده میخواهد در سال 2024 به ماه فضانورد بفرستد.

این ماموریت که آرتمیس نام دارد اولین سفری است که بعد از ماموریت سال 1972 انسان را به ماه خواهد برد و اولین سفر به ماه که یک فضانورد زن در آن حضور خواهد داشت.

با این حال فضاپیمایی که قرار است آمریکا را به ماه برگرداند در اولین آزمایشات پرتاب مشکلاتی داشته است.

در 16 ام ماه ژانویه ناسا قصد داشت آخرین آزمایش از سری آزمایش های ملقب به جهت سبز

را در مرکز فضایی استنیس می سی سی پی انجام دهد اما خرابی اجزای اصلی یکی از موشک ها باعث شد تا برای امنیت هر چهار موشک را خاموش نمایند.

محدودیت زمانی برای اجرای مجدد این آزمایش وجود ندارد اما بر طبق گزارش اسپیس نیوز حداقل یک هفته طول می کشد تا آزمایش دیگری انجام گردد و ناسا باید تصمیم نهایی را بگیرد.

در ماه فوریه ناسا قصد داشت تا هسته سیستم پرتاب فضایی را به مرکز فضایی کندی بفرستد تا به فضاپیمای اوریون ملحق گردد اما اکنون شک و شبهه های حول این موضوع ایجاد شده است.

دولت ترامپ محدودیت زمانی برای ارسال فضاپیما و فضانوردان به ماه تا سال 2024 مشخص نموده بود اما رئیس جمهور بایدن به این برنامه زمانی پایبند نیست.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 5 اسفند 1399 بروزرسانی: 5 اسفند 1399 گردآورنده: davataz.ir شناسه مطلب: 266

به "سنگ 3.9 میلیارد ساله در دفتر کار بایدن!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سنگ 3.9 میلیارد ساله در دفتر کار بایدن!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید