شرکت های ایران در اسلواکی از حمایت لازم برخوردار نیستند

به گزارش مجله انجمن دعوت، هیات رئیسه کمیته مشترک بازرگانی ایران و اسلواکی با سفیر و رایزن مالی اسلواک ملاقات کرد؛ در این ملاقات که در محل سفارت اسلواک در ایران انجام شد، جبار کیانی پور به مسائل تجار ایرانی در تجارت با اسلواک اشاره نمود.

شرکت های ایران در اسلواکی از حمایت لازم برخوردار نیستند

کیانی پور، رئیس کمیته مشترک بازرگانی ایران اسلواکی نسبت به رویکرد جدید لادیسلاو بالک، سفیر اسلواک در تهران در حوزه اقتصاد اشاره نموده و ابراز امیدواری کرد که با تیم جدید دیپلماتیک سفارت اسلواک در تهران بتوان بیش از پیش به حل مسائل تجار دو کشور در تجارت و سرمایه گذاری در کشور مقابل پرداخت.

او همچنین به ضرورت تشکیل کمیته متناظر در اسلواک زیر نظر اتاق بازرگانی آن کشور تحت عنوان کمیته بازرگانی اسلواک- ایران اشاره نموده و این موضوع را لازمه توسعه روابط تجاری دو کشور دانست.

در ادامه کیانی پور خلاصه ای از فعالیت های کمیته از بدو تاسیس تا به امروز عنوان نموده نمودند که از جمله آنها می توان به حضور در دو رویداد اقتصادی در براتیسلاوا و ترندا، ملاقات با رئیس ساریو، رئیس اتاق بازرگانی اسلواک، رئیس اتاق براتیسلاوا و رئیس ترندا و امضای تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه یاسوج و دانشگاه ترنوا اسلواک اشاره نمود.

کیانی پور ادامه داد: هر دو کشور ایران و اسلواکی ظرفیت های ارزشمندی دارند و توانمندی های دو طرف می تواند منجر به گسترش مناسبات تجاری گردد. همچنین بازار ایران برای اسلواکی تنها در خود ایران خلاصه نمی گردد و ایران می تواند دروازه ورود محصولات اسلواک به کشورهای همسایه و همچنین هم پیمانان ایران در حوزه اوراسیا محسوب گردد. از سوی دیگر صندلی اسلواک در اتحادیه اروپا می تواند شرایط ورود محصولات و خدمات ایران به کشورهای آن اتحادیه را تسهیل کند.

او با اشاره به اینکه در چند سال اخیر حجم مبادلات دو کشور به شدت افت نموده است، گفت: واردات ایران از اسلواکی در سال 2017 حدود 22 میلیون دلار بوده که در سال 2019 به 5/2 میلیون دلار افت نموده است. همچنین صادرات ایران به اسلواک از 2017 تا 2019 حدوداً نصف شده است. در سال 2017 میزان تجارت دنیای اسلواک با دنیا حدود 170 میلیارد دلار بوده که حجم مبادلات با ایران در مقایسه با این ارقام بسیار ناچیز است.

او تاکید نمود: از دیگر موارد قابل اشاره می توان به رفتار نامناسب با شرکت های ایرانی در اسلواک اشاره نمود. ایرانیان مقیم در اسلواک از حقوق شهروندی لازم برخوردار نیستند. به عنوان مثال اجازه افتتاح حساب، نقل و انتقال اقتصادی و ... ندارند و همچنین از کوچکترین حقوقی مثل بیمه و هزینه درمانی و حتی تست PCR به صورت رایگان بهره نمی برند.

کیانی پور گفت: تسهیل شرایط اخذ ویزا برای تجار ایرانی از دیگر انتظارات ماست. پیشنهاد می کنیم تجاری که توسط اتاق ایران به قصد دریافت ویزا معرفی می شوند فرایند امور کنسولی کوتاه تری داشته باشند. همچنین به مسائل تجار در حوزه حساب های بانکی و تمدید کارت های اقامت و طول مدت دوره کارت ها رسیدگی گردد.

او توضیح داد: شرکت ه ای ایرانی که اقدام به تاسیس شرکت و یا سرمایه گذاری در اسلواک نموده اند هر کدام بالغ بر 50 هزار یورو برای یک سال کار اقتصادی هزینه نموده اند اما این شرکت ها از حمایت لازم برخوردار نیستند.

به گفته کیانی پور مسئله تهاتر از مسائلی است که با توجه به تحریم ها همواره مورد تاکید ما بوده و با بعضی کشورها این رویکرد عملیاتی شده است. در مورد اسلواک، ایران آمادگی تهاتر در حوزه خدمات فنی و مهندسی را داراست.

او به لزوم برگزاری همایش های B2B به صورت مجازی بین دو کشور، برگزاری جلسات فصلی بین کمیته مشترک و سفیر و رایزن اقتصادی سفارت و آنالیز فعالیت های مشترک و دارای پتانسیل جهت تقویت روابط تجاری بین دو کشور در شرایط کرونا تاکید نمود.

در ادامه جلسه لادیسلاو بالک، سفیر اسلواک در تهران نیز ضمن ابراز خرسندی از این ملاقات اشاره نمود که این ملاقاتها ادامه خواهد داشت و تیم جدید سفارت اسلواک تمام کوشش خود را می نماید که در دوره حضورشان در ایران شاهد گسترش روابط تجاری دو کشور باشند.

او همچنین از تمایل ایرانیان نسبت به سرمایه گذاری و تجارت با کشور اسلواک ابراز خوشحالی نموده و ضمن ابراز تاسف از مسائلی که سال های اخیر برای ایرانیان مقیم اسلواک ایجاد شده قول داد که در زمینه برطرف این مسائل در حد توان بکوشند.

سفیر اسلواک در تهران در این ملاقات پیرو صحبت های رئیس کمیته مشترک درباره میزان سرمایه مورد احتیاج برای ایرانیان جهت تاسیس شرکت و استقرار در اسلواک مطرح نمود که متاسفانه این ارقام گزاف ارقامی است که به واسطه حضور واسطه های ایرانی و اسلواک بر دوش سرمایه گذاران گذاشته می گردد، اگر سرمایه گذاران درخواست سرمایه گذاری مستقیم و تاسیس شرکت را با سفارت اسلواک در تهران در میان بگذارند احتیاجی به این همه هزینه نیست و هزینه آنها به 50005هزار یورو در بدو تاسیس شرکت کاهش می یابد و حتی پس از تاسیس نیز می توانند از میزان سرمایه را به گردش درآورند و احتیاج به راکد ماندن آن نیست.

سفیر اسلواک در تهران در این ملاقات با اشاره به حساب های بانکی بلوکه شده ایرانیان در اسلواک گفت که متاسفانه بانک دولتی در اسلواک وجود ندارد و همه بانک ها خصوصی هستند که حداقل 5 درصد سهام آنها در اختیار سهامداران آمریکایی است، برای همین مجبورند از قوانین تحریم علیه ایران تبعیت نمایند.

او همچنین مطرح نمود که سفارت هم متاسف است که می شنود ایرانیان در اسلواک با چنین مسائلی مواجهند و درخواست کرد که کمیته ایران و اسلواک فهرست شرکت های ایرانی که حساب هایشان در اسلواکی بسته و یا اموالشان در بانک ها بلوکه شده را برای آنالیز بیشتر به سفارت ارسال نمنمایند.

او در ادامه به موضوع مسائل ثبت شرکت در اسلواک اشاره نموده و قول داد که سفارت اسلواک تمام حمایت خود را از سرمایه گذاران ایرانی که با پروپوزال برنامه ریزی شده و تعیین و سرمایه معلوم قصد تاسیس شرکت و یا همکاری در اسلواک را دارند، به عمل خواهد آورد.

در این ملاقات همچنین به مشکل خانواده تجار و سرمایه گذارانی که در اسلواک مقیم هستند جهت دریافت ویزا اشاره شد که رایزن اقتصادی اسلواک در تهران، مطرح نمود که برای صدور ویزا برای اعضای خانواده افرادی که در اسلواک اقامت دارند، مسئله ای وجود ندارد.

همچنین او درباره بلوکه شدن ویزاها به واسطه کرونا گفت که شرایط خطوط هواپیمایی به جهت کرونا تغییرات زیادی داشته است و از این روست که سختگیری در صدور ویزا و آمد و شد اعمال می گردد.

در این جلسه مقرر شد پیتر هارمانوسکی، رایزن اقتصادی و کنسول سفارت اسلواک در تهران، به صورت فصلی در جلسات کمیته مشترک حاضر گردد و با اعضای کمیته به بحث و گفتگو درباره مسائل و راهکارهای موجود در گسترش تجارت دو کشور بپردازند.

همچنین مقرر شد دو طرف فهرستی از فرصت های سرمایه گذاری خود را جهت اطلاع رسانی به علاقه مندان به طرف دیگر ارسال نمایند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 11 خرداد 1400 بروزرسانی: 11 خرداد 1400 گردآورنده: davataz.ir شناسه مطلب: 452

به "شرکت های ایران در اسلواکی از حمایت لازم برخوردار نیستند" امتیاز دهید

1 کاربر به "شرکت های ایران در اسلواکی از حمایت لازم برخوردار نیستند" امتیاز داده است | امتیاز: 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرکت های ایران در اسلواکی از حمایت لازم برخوردار نیستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید