لبنان، شکست ابتکار جدید فرانسه، ادامه چالش های حریری با سعودی ها در تشکیل دولت

به گزارش مجله انجمن دعوت، در میان شکست ابتکارهای فرانسه در لبنان، منابع خبری از ادامه چالش های سعد حریری با عربستان سعودی برای تشکیل دولت خبر دادند.

لبنان، شکست ابتکار جدید فرانسه، ادامه چالش های حریری با سعودی ها در تشکیل دولت

با ما همراه باشید و با تور فرانسه ارزان از کشور عشاق دیدن کنید و در شهرهای پاریس، مارسی بگردیم و برج ایفل ، موزه لوور و دیگر جذابیت های این شهر زیبا را ببینیم

به گزارش گروه بین الملل مجله انجمن دعوت به نقل از پایگاه خبری النشره، طی چند روز گذشته مهمترین طرحی که برای حل بحران تشکیل دولت در لبنان مطرح شده ابتکار جدید فرانسه بوده است. طبق اطلاعاتی که به بیرون درز نموده ابتکار جدید فرانسه مبتنی بر سفر احتمالی جبران باسیل رئیس جریان آزاد ملی لبنان به پاریس و برگزاری نشستی میان وی و سعد حریری نخست وزیر مکلف لبنان در فرانسه بود. فرانسوی ها امیدوار بودند که برگزاری یک ملاقات دو جانبه میان باسیل و حریری بتواند کلید راهکار بحران سیاسی لبنان باشد.

اما این نشست برگزار نشد و بعضی منابع گزارش دادند که به تعویق افتاد و یا شاید به طور کلی لغو شده باشد. همین منابع بیان کردند که البته جبران باسیل تمایل زیادی به حل این چالش ها و تشکیل سریع دولت داشت اما سعد حریری با اصرار برمواضع قبلی خود بیان کرد که قبل از تشکیل دولت هیچ نشستی برگزار نمی کند.

منابع مطلع لبنان بیان کردند که جبران باسیل گفت، اگر برگزاری چنین نشستی بتواند روزنه ای برای خروج از بحران سیاسی لبنان ایجاد کند او حاضر به شرکت در این جلسه است، اما حریری فقط سکوت کرد و برگزاری هرگونه نشستی با هریک از اعضای تیم رئیس جمهور را قبل از تشکیل کابینه بی فایده دانست.

بعد از ناامیدی از برگزاری این نشست فرانسوی ها اقدام به جستجوی راهکار های دیگر در صحنه سیاسی لبنان کردند که از جمله این گزینه ها برگزاری یک نشست چند جانبه میان طرف های مختلف، تحت فشار قرار دادن نیروهای سیاسی لبنان، اقداماتی همچون تهدید به تشدید تحریم ها و برداشتن حمایت های بین المللی از این کشور است.

به دنبال تشدید بحران سیاسی در لبنان اتحادیه عرب و مصر نیز وارد این فرایند شده اند. طی هفته گذشته سامح شکری وزیر امور خارجه مصر و حسام زکی معاون دبیرکل اتحادیه عرب با سفر به بیروت نشست هایی با مقامات لبنانی ترتیب داده و بر ضرورت تشکیل سریع دولت در این کشور تاکید کردند. اما از نظراتحادیه عرب نیز فضای سیاسی لبنان بسیار ناامید نماینده و آکنده از سیگنال های منفی بود.

در این میان هرچند که فرانسه حساب زیادی روی تحرکات عربی برای حل بحران تشکیل دولت لبنان باز ننموده بود؛ اما بعضی طرف ها معتقدند که ورود مصر به خط بحران لبنان می تواند یکی از عوامل شکست ابتکار جدید فرانسه در این کشور باشد، چراکه فرانسوی ها معتقدند فرصت دیگری را در لبنان از دست داده اند. به ویژه اینکه بعضی طرف ها درباره جایگزین کردن فرد دیگری برای به عهده دریافت ماموریت تشکیل دولت به جای سعد حریری صحبت می نمایند.

اما پاریس هنوز به دنبال پیروزی در لبنان است و معتقد است که لبنان سر پل اصلی اهداف فرانسه در منطقه به شمار می رود. از سوی دیگر امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه پس از شکست ابتکارهای خود در لبنان بسیار مورد انتقاد قرار گرفته است.

در حال حاضر آخرین گزینه فرانسوی ها برای حل بحران سیاسی لبنان سلاح تحریم است که طی روزهای گذشته شدت گرفته است. به همین دلیل امانوئل ماکرون و ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه به شکل بی سابقه ای لحن خود را در برابر مسئولان لبنانی تند نموده اند و گزینه تحریم به شکل جدی روی میز قرار گرفته است.

به طور کلی در حال حاضر فرانسوی ها شرایط مطلوبی در لبنان ندارند و احساس می نمایند که در این کشور ناتوان شده اند. به نظر می رسد طرف های داخلی لبنان نیز به این نتیجه رسیده اند که کلید راهکار بحران سیاسی این کشور در دست پاریس نیست و مسائل باید از داخل حل گردد.

منابع لبنانی معتقدند که عامل اصلی بحران تشکیل دولت در لبنان تعلل حریری است که منتظر نظر خارجی ها مانده است. در این بین عربستان سعودی از جمله مهم ترین چالش های نخست وزیر مکلف لبنان است که هنوز چراغ سبز برای تشکیل دولت را به وی نشان نداده است.

به نظر نمی رسد حریری قبل از کسب تایید سعودی ها گامی در راستای تکمیل پفراینده تشکیل دولت در لبنان بردارد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 28 فروردین 1400 بروزرسانی: 28 فروردین 1400 گردآورنده: davataz.ir شناسه مطلب: 377

به "لبنان، شکست ابتکار جدید فرانسه، ادامه چالش های حریری با سعودی ها در تشکیل دولت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لبنان، شکست ابتکار جدید فرانسه، ادامه چالش های حریری با سعودی ها در تشکیل دولت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید