مولتی ویتامین فواید و عوارض آن

به گزارش مجله انجمن دعوت، مولتی ویتامین ها رایج ترین مکمل های غذایی هستند که در سراسر دنیا از آنها استفاده می نمایند. محبوبیت آنها به ویژه در دهه های گذشته به شدت افزایش یافته است. بعضی افراد بر این باورند که مولتی ویتامین ها سلامتی بدن را تضمین می نمایند، کمبود مواد مغذی را جبران می نمایند و حتی خطر بیماری های قلبی را کاهش می دهند. اما آیا واقعا این طور است؟با ما همراه باشید.

مولتی ویتامین فواید و عوارض آن
ویتامین ها یکی از ضروری ترین ترکیبات مورداحتیاج بدن ما هستند و به تندرستی ما یاری می نمایند. حداقل 13 ویتامین و 16 ماده معدنی برای سلامتی ما ضروری اند.

بدن معمولا بسیاری از ویتامین ها را به وسیله غذاها به دست می آورد. بااین حال، گاهی به علت رژیم غذایی نامناسب، بعضی بیماری ها و نیز در دوران بارداری ممکن است بدن ما با کمبود ویتامین روبه رو گردد.

مولتی ویتامین ها مکمل هایی حاوی ویتامین ها و مواد معدنی مختلف هستند و گاهی ترکیبات دیگری هم در آنها به کار می رود.

ازآنجاکه هیچ استانداردی درباره محتویات مولتی ویتامین وجود ندارد، مواد مغذی داخل آنها بسته به نوع برند و محصول فرق دارد. مولتی ویتامین ها را ماینرال هم می نامند.

مولتی ویتامین ها به شکل قرص، کپسول، آدامس های جویدنی، پودر و مایع موجود هستند. اما در هر صورت خوراکی هستند.

مولتی ویتامین را معمولا یک یا دو بار در روز می خورند. بااین حال، بهتر است آن را طبق توصیه پزشک یا دستورالعمل درج شده روی خود محصول مصرف کنیم.

ترکیبات موجود در مولتی ویتامین کدام اند؟هر مولتی ویتامین ممکن است حاوی ویتامین ها یا ترکیبات متفاوتی باشد.

بسیاری از ترکیبات به واکنش های آنزیمی در بدن یا کارکرد آنها به عنوان مولکول های سیگنالینگ یا عناصر ساختاری یاری می نمایند. به علاوه، بدن ما برای تکثیر، نگهداری، رشد و تنظیم همه فرایندهای موجود در بدن به این مواد مغذی احتیاج دارد.

مولتی ویتامین ها بسیاری از این ویتامین ها و مواد معدنی را در شکل ها و مقادیر مختلف به ما ارائه می نمایند و ممکن است شامل ترکیباتی مانند گیاهان، اسیدهای آمینه و اسیدهای چرب هم باشند.

ازآنجاکه سازمان غذا و دارو بر مکمل های غذایی نظارت مستقیم ندارد، ممکن است مقادیر بعضی از مواد مغذی در مولتی ویتامین ها نسبت به آنچه روی برچسب نوشته شده است بیشتر یا کمتر باشد.

در بعضی موارد، ممکن است این محصولات همه آن ترکیباتی را که روی برچسب شان نوشته شده است ارائه ننمایند. بارها در صنعت مکمل های غذایی، شاهد کلاهبرداری و تقلب بوده ایم. بنابراین، بسیار مهم است که مولتی ویتامین را از فراورینمایندگان معتبر بخرید.

به یاد داشته باشید که مواد مغذی موجود در مولتی ویتامین ممکن است از غذاهای واقعی استخراج شده باشند یا اینکه آنها را به شکل مصنوعی در آزمایشگاه فراوری نموده باشند.1

ویتامین ها و مواد معدنی کلیدی که باید در مولتی ویتامین در پی آنها بگردید:در این بخش از مطلب بعضی ویتامین ها و مواد معدنی وجود دارد که باید در مولتی ویتامین شما وجود داشته باشند:

ویتامین %E 100:ویتامین E یک ویتامین آنتی اکسیدانی است که به محافظت از سلول های از اثرات مخرب رادیکال های آزاد یاری می نماید.بعلاوه برای سیستم ایمنی سالم، بیان ژن و ارتباط بین سلول ها مهم است.

ویتامین B1 (تیامین):ویتامین B1 برای رشد، توسعه و عملکرد تمام سلول های بدن ما لازم است و برای متابولیسم سالم نیز مهم است.ویتامین B1 برای مدت خیلی زیادی در کبد ذخیره نمی گردد، بنابراین داشتن یک منبع مداوم به وسیله مکمل ها یا به وسیله آنچه می خوریم، مهم است.

ویتامین B2 (ریبوفلاوین):ویتامین B2 جز اصلی آنزیم هایی است که شامل چربی های اشباع شده، دارو و دیگران می گردد. مانند ویتامین B1، تنها در مقادیر کم و برای مدت زمان کوتاه در کبد ذخیره می گردد، بنابراین ما باید مطمئن شویم که ویتامین B1 به طور مداوم از رژیم غذایی خود استفاده کنیم.

ویتامین B6 (پیریدوکسین، پیریدوکسال، یا پیریدوکسامین):ویتامین B6 در بیش از 100 واکنش آنزیمی نقش دارد، از جمله آن هایی که به متابولیز پروتیین و آن هایی که هموگلوبین تشکیل می دهند مرتبط هستند.

ویتامین B12 (کبالالین):ویتامین B12 برای تشکیل سلول های خونی قرمز، عملکرد مغز سالم و برای سنتز DNA لازم است. کمبودش می تواند منجر به نوروپاتی شدید و احتمالاً برگشت ناپذیر گردد. از آنجا که ویتامین B12 تقریباً به طور انحصاری در منابع حیوانی یافت می گردد، ممکن است در صورتی که ویتامین B12 را مصرف نکنید، برای کمبود ویتامین B12 آسیب پذیر باشید.

فواید دیگر سلامتی مربوط به مصرف مولتی ویتامین ها:

بهبود حافظه کوتاه مدتبا توجه به متاآنالیز مربوط به کارآزمایی های بالینی تصادفی و کنترل شده, استفاده از مولتی ویتامین روزانه می تواند به بهبود حافظه کوتاه مدت یاری کند.

مسمومیت بدن سطوح قوی مواد معدنی, آنتی اکسیدان ها و ویتامین های کمپلکس b - پیچیده موجود در یک کلسیمی با کیفیت بالا, به سموم پاک از بدن یاری می نمایند, واکنش های آنزیمی مورد احتیاج برای سم زدایی را تسهیل می نمایند و کبد و اندام های دیگر را به شکل نوک بینی حفظ می نمایند.

استحکام ماهیچه ها را حفظ می نماید. کاهش عضلانی مربوط به سن با آسیب رادیکال های آزاد مرتبط است. آنتی اکسیدان های روزانه غنی از آنتی اکسیدان ها به جلوگیری از رادیکال های آزاد یاری می نمایند. ویتامین d نیز برای بهبود قدرت عضلانی در افراد مسن نشان داده شده است.

از افتادن جلوگیری می نمایدمطالعات زیادی نشان داده اند که مصرف ویتامین d روزانه و مکمل های معدنی - به ویژه یکی با دوز درمانی ویتامین d (حداقل 1.000 واحد) و کلسیم (1.000 mg) - می تواند باعث بهبود تعادل و کاهش خطر افتادن گردد.

حس بویایی را بهتر می نمایدعدم توانایی در تشخیص بوها ممکن است ناشی از کمبود روی باشد. سطوح پایین ویتامین b12 و a همراه با مس نیز با تغییر در حس بویایی (و مزه) همراه است.

محافظت در برابر زیان های شنواییدر بسیاری از مطالعات همبستگی بین افت شنوایی و کمبود ویتامین های گروه b وجود دارد. در یک مطالعه, افراد با سطوح هموسیستئین بالا خطر کاهش شنوایی داشتند. برترین راه برای کاهش سطح هموسیستئین? b - ویتامین های کمپلکس.

بهبود پوست. بتا کاروتن و ویتامین c و e برای حفظ پوست سالم و جوان تر مهم هستند.

جلوگیری از آسم و آلرژی افراد مبتلا به آسم و افرادی که مستعد آلرژی هستند، اغلب سطوح ویتامین C، روی, سلنیوم و منیزیم کمی دارند.

از عوارض دیابت جلوگیری می نماید. دیابت باعث دفع ادرار و از دست دادن ویتامین های محلول در آب و مواد معدنی می گردد که منجر به نقایصی می گردد که خطر مسائل دیگری را که بر چشم ها, اعصاب, رگ های خونی, کلیه ها و اندام ها اثر می گذارد, افزایش می دهد. برترین روش برای جلوگیری از این عوارض علاوه بر کنترل حفظ قند خون, استفاده از مکمل های معدنی و ویتامینی قوی است.

مدیریت استرسهمراه با بهبود خلق وخو, مصرف روزانه مولتی ویتامین مقادیر درمانی ویتامین های گروه b را به بدن می رساند که به کاهش استرس و اضطراب یاری می نماید.2

مولتی ویتامین ها در بعضی موارد ممکن است مضر باشندافراط در تغذیه و بحث سلامتی همواره مضر است. اگرچه دوز بالای بعضی از ویتامین ها و مواد معدنی مفید است، اما مصرف بیش از حد بعضی دیگر می تواند به شدت مضر باشد.

ویتامین ها بر اساس انحلال پذیری آن ها در 2 گروه طبقه بندی می شوند:

محلول در آبمیزان اضافی این ویتامین ها به وسیله بدن دفع می گردد.

محلول در چربیبدن در دفع این ویتامین ها راه آسانی پیش رو ندارد و مصرف میزان زیاد آن ها در طولانی مدت می تواند مشکل ساز باشد. از جمله این ویتامین ها می توان به ویتامین آ، دی، ای و کا اشاره نمود.3

پی نوشت:

1.www.chetor.com

2.www.namnak.com

3.www.drdr.ir

منبع: راسخون
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: davataz.ir شناسه مطلب: 675

به "مولتی ویتامین فواید و عوارض آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مولتی ویتامین فواید و عوارض آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید