طرز تهیه سمبوسه گوشت به سبک بازاری، خوشمزه و مرحله به مرحله

به گزارش مجله انجمن دعوت، سمبوسه یکی از غذاهای خاطره انگیز ما ایرانی هاست که نه فقط در شهرهای جنوبی، بلکه در همه جای کشور هوادار دارد. احتمالا شما هم طعم سمبوسه های پرادویه و ترد کودکی را که در مدرسه یا دکه های شهری خورده اید به یاد دارید، شاید هم در خانه سمبوسه آبادانی درست می کردید و از طعم آن در کنار خانواده لذت می بردید. در این مطلب قصد داریم طرز تهیه سمبوسه گوشت را با روشی خانگی و بسیار ساده به شما آموزش بدهیم. مواد لازم برای تهیه این غذا، در خانه همه ما پیدا می شوند و زمان زیادی هم برای آماده کردنش لازم نیست. حتی می توانید سمبوسه هایتان را پیچیده و در فریزر بگذارید، و بعد به عنوان یک غذای نیمه آماده در روزهای شلوغ بهره ببرید. اگر در پی طعم قدیمی و خوشمزه سمبوسه گوشت می گشت، این مطلب را تا پایان بخوانید.

طرز تهیه سمبوسه گوشت به سبک بازاری، خوشمزه و مرحله به مرحله

مواد لازم در طرز تهیه سمبوسه گوشت

  • نان لواش به میزان لازم
  • گوشت چرخ نموده 250 گرم
  • سیب زمینی 3 عدد میانه
  • پیاز سفید یک عدد بزرگ
  • فلفل سبز تند یا شیرین 4 عدد
  • جعفری تازه 1 دسته
  • پوره گوجه فرنگی یک پیمانه
  • نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم
  • جعفری، شوید و تره به میزان لازم
  • آبلیمو نصف لیوان
  • پنیر پارمزان یک سوم لیوان
  • سیر یک حبه
  • کچاپ نصف لیوان
  • سرکه یک قاشق

طرز تهیه سمبوسه گوشت

1. آماده کردن مایه داخل سمبوسه

بسیاری از سمبوسه های محبوب در ایران با مواد گیاهی پخته می شوند، مثلا سمبوسه سیب زمینی. اما طرز تهیه سمبوسه گوشت با گوشت چرخ نموده است. پس باید حسابی در استفاده از آن دست و دلباز باشید. نوع گوشت البته به سلیقه و ذائقه شخصی شما بستگی دارد. گوشت گوسفند و گوساله بافتی تقریبا مشابه دارند، اما چربی گوساله کمتر است. بیشتر افراد برای غذاهایی مثل سمبوسه که گوشت در آن ها سرخ شده و در کنار سبزیجات قرار می گیرد، از گوشت مخلوط استفاده می نمایند.

پیاز را به سلیقه خود رنده یا خرد نموده و در یک ماهیتابه روی شعله میانه تفت بدهید. بهتر است که روغن زیادی برای تفت دادن پیاز در ماهیتابه نریزید، تا بافت نهایی سمبوسه شما خیلی چرب نباشد. بعد از سبک و تغییر رنگ دادن پیاز (حدود یک تا دو دقیقه) گوشت را به آن اضافه کنید و با نوک کفگیر چوبی یا سیلیکونی، حسابی بافت آن را جدا کنید. این کار باعث می گردد وقت سرو، همه مواد یک دست باشند. نمک و فلفل و زردچوبه را به مایه اضافه کنید.

پنج دقیقه بعد، سیب زمینی هایی که نگینی ریز نموده اید را به گوشت اضافه نموده و زیر آن را کم کنید. گوشت و سیب زمینی باید حدود ده تا پانزده دقیقه با هم بپزند. یکی از دیگر روش های تهیه سمبوسه گوشت این است که ابتدا سیب زمینی ها را بپزید و به صورت آب پز به مایه گوشتی اضافه کنید. اگر قارچ دارید، می توانید با مواد مشابه سمبوسه گوشت و قارچ هم درست کنید.

بعد از گذشت پانزده دقیقه و وقتی که سیب زمینی ها کمی پختند، شعله را کمی بیشتر نموده و پوره گوجه و فلفل های خرد شده را اضافه کنید. اگر فلفل سبز شما تند است، بهتر است در استفاده از پودر فلفل کمی احتیاط کنید. همه مواد را با شعله میانه حدود ده دقیقه دیگر بپزید و وقتی که آب آن کشیده شد، از روی گاز بردارید. مواد گوشتی باید کمترین میزان رطوبت را داشته باشند که سمبوسه خیس نگردد.

2. آماده کردن نان

یکی از برترین نان ها برای درست کردن سمبوسه لواش ماشینی است، اما اگر به این نان دسترسی ندارید هر نان نازک و بدون پفی می تواند مناسب باشد با دو لواش ماشینی سایز میانه، می توانید تقریبا هشت سمبوسه بزرگ بپیچید، اگر می خواهید تعداد سمبوسه ها بیشتر باشد، نان را افزایش بدهید. برای آماده کردن نان سمبوسه، نان لواش مستطیلی را روی یک سطح تمیز پهن نموده و از عرض به هفت یا هشت قسمت تقسیم کنید. هرچه عرض این برش ها بیشتر باشد، سمبوسه شما حجیم تر خواهد بود. به هر تعدادی که احتیاج دارید برش لواش آماده نموده و کنار بگذارید.

3. پیچیدن سمبوسه

این مرحله از طرز تهیه سمبوسه گوشت، برای خیلی از افراد چالش برانگیز است. اما با دقت و صبر می توانید به سادگی از پس آن بربیایید و سمبوسه هایی یک دست و زیبا داشته باشید. مهم ترین نکته در این مرحله این است که عرض نان ها یکی باشد. پس اگر تکه های نان کج هستند یا اضافات دارند، ابتدا آن ها را مرتب کنید.

حالا همه را به صورت طولی روی یک سینی یا سطح صاف بگذارید. روی قسمت پایین هر نان دو یا سه قاشق از مایه سمبوسه (که کاملا سرد شده) را پهن کنید، و طبق عکس به صورت مثلثی از پایین نان را بپیچید. در واقع هر تکه مثلث روی نان، یک لایه از سمبوسه خواهد بود. در آخر قسمت اضافه نان را به آرامی با انگشتی که کمی خیس نموده اید داخل سمبوسه ببرید. حالا سمبوسه های شما آماده سرخ کردن هستند.

4. سرخ کردن سمبوسه ها

مرحله آخر برای آماده کردن سمبوسه پختن آن است. دقت کنید که همه مواد این غذا کاملا پخته هستند و هدف از سرخ کردن، ایجاد یک بافت ترد و گرم است، نه پختن. پس نه ضروری است که میزان زیادی روغن مصرف کنید و نه این که بیش از میزان سمبوسه ها را بپزید. در واقع بر خلاف تصور عمومی، لازم نیست برای سرخ کردن سمبوسه آن را در روغن غرق کنید.

روغن سرخ کردنی را در یک ماهیتابه داغ کنید و هر طرف سمبوسه را دو یا سه دقیقه در آن سرخ کنید. وقتی رنگ نان کمی طلایی (و نه قهوه ای) شد، آن را بیرون بیاورید و با دستمال مخصوص روغنش را بگیرید. حالا سمبوسه گوشت شما آماده سرو است، هم به عنوان پیش غذا و هم غذای اصلی.

5. درست کردن سس

همواره می توانید با مواد ساده ای که در خانه دارید، چند سس خوشمزه برای کنار سمبوسه ها درست کنید. مثلا با ترکیب سبزی های خوشمزه و معطر (جعفری، شوید و تره تازه)، سیر و پنیر پارمزان. سبزی ها را خوب بشویید و بعد با یک حبه سیر، نمک و پنیر در مخلوط کن بریزید. این مخلوط را با یک قاشق آب رقیق کنید و در کنار سمبوسه به عنوان سس یا دیپ بخورید.

بعلاوه می توانید کچاپ را با سبزیجات، نمک و فلفل و کمی سرکه مخلوط نموده، یک سس رستورانی خوشمزه درست کنید.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 27 آذر 1402 بروزرسانی: 27 آذر 1402 گردآورنده: davataz.ir شناسه مطلب: 1118

به "طرز تهیه سمبوسه گوشت به سبک بازاری، خوشمزه و مرحله به مرحله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه سمبوسه گوشت به سبک بازاری، خوشمزه و مرحله به مرحله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید